mg765 mg765 skrev:
Jag blandar 15 ml till en 100 m2 yta av min gräsmatta. Jag fördelar ut det på cirka 5 vattenkannor och sprider ut med spridarramp.

På våren gör jag en behandling i mitten av april, och på hösten två behandlingar. Den första i mitten av september och den andra 14 dagar senare.

Jag har också en färdigblandad liten duschflaska med lite starkare koncentration som jag punktbehandlar med under säsongen. Gärna då det regnar så lösningen kommer ner till jorden ordentligt.
Tack för bra tips!
Har du haft några problem med att få ädelgräset att växa vid stöd- eller nysådd under säsongen efter behandlingen?
 
Ni som har använt boxer eller liknade medel mot vitgröe har det hjälpt?
 
Jag dök i annat syfte på en text i dokumentet http://www.svenskraps.se/kunskap/pdf/01882.pdf där det beskrivs "Centium har ingen effekt på gräs undantaget viss effekt på vitgröe.".

Centium i sin tur består av verksamt ämne klomazon.

Nån som känner en bonde och vill testa?
 
Kalendern
mg765 mg765 skrev:
Jag blandar 15 ml till en 100 m2 yta av min gräsmatta. Jag fördelar ut det på cirka 5 vattenkannor och sprider ut med spridarramp.

På våren gör jag en behandling i mitten av april, och på hösten två behandlingar. Den första i mitten av september och den andra 14 dagar senare.

Jag har också en färdigblandad liten duschflaska med lite starkare koncentration som jag punktbehandlar med under säsongen. Gärna då det regnar så lösningen kommer ner till jorden ordentligt.
Hur tycker du att det funkat mot din vitgröe?
Mvh
 
Också intresserad huruvida det fungerar eller inte..

Samt under vilken period det är bäst att sprida ut medlet?

Håller på att beställer det från Polen också.. Det var inga konstigheter.. Bara att maila dem, all kommunikation sker på engelska..
 
Kalendern
A Alb1990 skrev:
Också intresserad huruvida det fungerar eller inte..

Samt under vilken period det är bäst att sprida ut medlet?

Håller på att beställer det från Polen också.. Det var inga konstigheter.. Bara att maila dem, all kommunikation sker på engelska..
Samma erfarenhet här, köpte hem 1l boxer utan konstigheter.
Kan dock ej hitta något på gräsmatteforum utomlands om just prosulfokarb så vet inte riktigt hur det ska appliceras och vad man kan förvänta sig för effekt, så är det någon här som vet tar jag tacksamt emot era upplevelser.
 
Tenacity verkar fungera bra. Men är ju stört omöjligt att få tag på.
Vet inte om man vågar ta hem det från USA.
 
Kalendern Kalendern skrev:
Samma erfarenhet här, köpte hem 1l boxer utan konstigheter.
Kan dock ej hitta något på gräsmatteforum utomlands om just prosulfokarb så vet inte riktigt hur det ska appliceras och vad man kan förvänta sig för effekt, så är det någon här som vet tar jag tacksamt emot era upplevelser.
https://www.syngenta.se/sites/g/files/zhg266/f/leaflet_ba_171127.pdf
GRÖDA:
Rajgräs, rödsvingel och ängsgröe till frö BBCH 00-29

SKADEGÖRARE:
Åkerven, vitgröe, snärjmåra och andra örtogräs

DOSERING (l/ha):
1,0-1,5 eller 2 x 0,75

ANMÄRKNING:
Boxer® används på hösten i väletablerade grödor. Max 2 behandlingar per år. Minst 14 dagars intervall vid 2 behandligar. Totala maximala dosen får inte överstiga 1,5 l produkt/ha och år. Vattenmängd: 200-300 l/ha.
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Jag blandar 15 ml till en 100 m2 yta av min gräsmatta. Jag fördelar ut det på cirka 5 vattenkannor och sprider ut med spridarramp.
Lite OT, men hur lång tid eller hur stor yta täcker man med en vanlig vattenkanna med spridarramp? Baserat på dina siffror ovan verkar det som 20 kvadratmeter på en påfyllning ungefär?
 
tensiden tensiden skrev:
Lite OT, men hur lång tid eller hur stor yta täcker man med en vanlig vattenkanna med spridarramp? Baserat på dina siffror ovan verkar det som 20 kvadratmeter på en påfyllning ungefär?
Ja något sådant, men enligt bruksanvisningen ovan skulle det vid spridare med traktor endast behövas ca 2 liter vatten. Men då precisionen är låg med spridarramp är det enklare att få det jämnt utspritt på fler kannor. Sista behandlingen blev 3 kannor = 30 liter vatten.

Det kanske går att köra med tryckspruta med, jag har inte provat.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Stora delar av min gräsmatta har fått vitgröe i år... Har krattat och blottat de vita rötterna och klippt av mycket av dom idag, men inser att det är lönlöst. Det finns för mycket helt enkelt.
Har en släkting i USA, kanske hon kan skicka en flaska Tenacity? Vad tror ni med tullen osv?
 
  • Gilla
Daniel Dilén
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
Stora delar av min gräsmatta har fått vitgröe i år... Har krattat och blottat de vita rötterna och klippt av mycket av dom idag, men inser att det är lönlöst. Det finns för mycket helt enkelt.
Har en släkting i USA, kanske hon kan skicka en flaska Tenacity? Vad tror ni med tullen osv?
Du kan beställa det, eller något annat som Prodiamine, från Amazon.com med en remailer.
 
Du får en adress (typ postbox) i tex USA eller annat land. Skickar din order dit från Amazon eller annat ställe. Sen skickar de paketet därifrån till din adress i Sverige.

Finns många professionella/stora leverantörer. En var Borderlinx som jag tror slutade för något år sen, minns inte vilken jag använde sist men finns många att välja på. Har ofta använt det för att beställa tex telefoner innan de kom till Sverige, eller något annat som bara levereras till ex USA eller UK eller annat land.
 
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
Det var myus.com jag använde sist
 
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.