Önskar du att det fanns ett underforum per märke robotgräsklippare?

  • Ja

    70 Röster 64,2%
  • Nej

    39 Röster 35,8%
  • Antal röster
    109
Det har inkommit önskemål om att lägga upp ett underforum för varje märke av robotgräsklippare. Det finns olika skolor, antingen gillar man det eller så har man hellre alla trådar på en rad. Nu vill jag veta vad ni tycker. Ska jag lägga upp underforum eller inte? Diskutera gärna för- och nackdelar med att ha det så.
 
  • Gilla
virre1
  • Laddar…
Jag kan ta på mig att öppna diskussionen, eftersom det var jag (kanske tillsammans med andra) som la fram förslaget till admin nyligen.

Vi blev med robot den här säsongen och jag upplevde att det var en hel del frågor inför köp, efter köp innan installation och nu när roboten har inlett sitt jobb på gräsmattan. Jag har nu samlat på mig lite tips och erfarenheter att dela med mig av.

En del frågor är ju väldigt generiska och spänner över alla märken, såsom vilket märke man ska välja, men jag upplever att de allra flesta frågorna rör det märke man tillslut valt. I vårt fall är det McCulloch. Jag ser därför att det skulle vara väldigt smidigt om alla frågor rörande specifikt McCulloch samlades under en egen kategori. Det blir enklare att söka efter, och bevaka trådar, som rör ens egna robotinnehav samtidigt som man "slipper" se trådar gällande specifika frågor om andra märken.

Ytterligare en fördel är att man hittar svar på frågor man inte ens visste att man hade. Som aspirerande robotägare är det också lättare att läsa sig till de olika märkenas fördelar och nackdelar om man kan läsa igenom dem märkeskategori för märkeskategori. Kanske har man avgränsat sig till tre olika märken och vill då läsa på om bara dem, och då slipper man scrolla förbi trådar om alla andra märken utöver de tre.

Därför är mitt förslag att kategorin "Robotgräsklippare" får underforum för de största (vanligaste) märkena (hur många är jag inte man att avgöra), ett underforum för övriga märken samt ett underforum med allmänna frågor.

Som ni förstår är jag inte så förtjust i ett "flöde" där alla frågor avhandlas i samma kategori. Jag känner att jag alltid missar intressanta saker samtidigt som jag läser sånt som är helt ointressant för mig.

Mvh
Fred
 
  • Gilla
virre1 och 2 till
  • Laddar…
Bara en fråga varför just robotklippare? Borde väl va samma för kök, skruvdragare och parasoller?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Bara en fråga varför just robotklippare? Borde väl va samma för kök, skruvdragare och parasoller?
Inte mig emot. (y)
 
Jag testar gärna på ett underforum först för att se hur bra det fungerar innan vi går vidare och gör det på flera.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
C
Varför separata forum för t.ex. McCulloch, Gardena och Husqvarna. Är det inte samma maskiner i botten?
 
C cpalm skrev:
Varför separata forum för t.ex. McCulloch, Gardena och Husqvarna. Är det inte samma maskiner i botten?
Som jag ser det har de väldigt olika funktioner, även om grunderna är de samma...men mängden trådar kanske inte kommer bli så många att det inte gör något ifall de buntas ihop i en och samma kategori.
 
Jag skulle hellre se möjlighet att filtrera på taggar än underforum. Flera trådar handlar om jämförelse mellan A, B och C och då funkar inte underforum, men möjligheten att bara visa trådar taggade med exempelvis Gardena skulle funka.

Något för @Per Eskilsson att leka med kanske?

Sen gillar jag inte för djupa hierarkier rent allmänt. Det finns förvisso ett 20-tal trådar i robotforumet som varit aktiva senaste dygnet, men det är väl bara nu på våren det är så hett. Eller?
 
  • Gilla
Drömtroll och 4 till
  • Laddar…
Det ena utesluter ju inte det andra. Taggning är inget jag fastnat för ännu, men det skulle ju kunna fortsätta vara en funktion även om det skapas underkategorier.

På vissa forumplattformar kan man som användare välja att visa alla trådar i ett flöde även om det finns många underkategorier. Då kan båda skolorna få det som de föredrar. Dock har jag ingen aning om ifall det är möjligt i den här plattformen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi har påbörjat ett projekt som syftar till att hjälpa besökare att enklare hitta relevant information, via sökfunktionen eller via något index.

Tanken är att om man inte riktigt vet vad man letar efter så kanske man kan tänka sig att klicka på Trädgård > Trädgårdsmaskiner > Gräsklippare > Robotgräsklippare. Och när man har kommit in på Robotgräsklipparsidan så kan man där filtrera på olika fabrikat som t ex McCulloch helst genom att klicka på enkla knappar ungefär som man gör på Prisjakt, Google shopping eller Google bilder.

Tanken är sedan att man ska kunna spara dessa sidor så att man enkelt hittar tillbaka till dem men också att man kan följa/bevaka dem så att man får ett meddelande när det händer något nytt (ungefär som dagens notiser och bevakningar).

För att lyckas åstadkomma detta så vill jag tagga alla sidor på sajten (inte bara forumtrådar) med olika ämneskategorier som ”robotgräsklippare” och märken som ”Husqvarna” (och synonymer, felstavningar och kända modellnamn).

Denna taggning vill jag ska ske automatiskt med hjälp av ordmatchningar (och kanske på sikt med hjälp av machine learning), helst inte av några av oss, eftersom arbetet med att gå igenom samtliga sidor på sajten tar väldigt lång tid (idag tror jag enbart 8% av alla ämnen har någon tagg överhuvudtaget) men också att risken är stor att taggningen blir ojämn om vi taggar på olika sätt.

Jag hoppas och tror att detta arbete inte ligger för långt fram i tiden.

Att skapa fler underforum i Robotgräsklipparforumet kan man göra ändå men jag vill gärna få till en lösning som hela sajten kan dra nytta av oavsett ämne.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Går det isåfall att gömma dem från forum-listan? (https://www.byggahus.se/forum/) Tycker redan nu att det är ganska många och mycket scrollning för att hitta dit man vill komma.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Bara en fråga varför just robotklippare? Borde väl va samma för kök, skruvdragare och parasoller?
Verktygsforumet skulle t ex kunna delas upp i:
  • Borrmaskiner & skruvdragare
  • Sågar
  • Slipmaskiner
  • Multiverktyg
  • Mätinstrument
  • Handverktyg
  • Färgverktyg

och varje kategori skulle i sin del kunna delas upp.

Borrmaskiner och skruvdragare skulle kunna delas upp i:
  • Borrmaskin
  • Skruvdragare
  • Mutterdragare
  • Slagskruvdragare
  • Slagborr
  • Borrhammare
  • Skruvautomat
  • Spikpistol (även kallad Dyckertpistol)

Sågar i:
  • Sticksåg
  • Cirkelsåg
  • Bordcirkelsåg (även kallad Bordssåg eller Precisionssåg)
  • Sänksåg
  • Kap- och gersåg
  • Tigersåg
  • Bandsåg
  • Kombinationssåg (även kallad Kombisåg eller Vändbar såg)
  • Figursåg (även kallad Lövsåg, Kontursåg, Dekupörsåg eller Scroll saw)
  • Gipssåg
  • Panelsåg
  • Vinkelslip
  • Vinkelkap
  • Bandslip
  • Alligatorsåg
osv

Om vi skulle skapa ett delforum för varje produktkategori och märke så skulle det ganska snabbt bli väldigt många delforum.

Jag tror vi måste hitta ett smartare sätt att dela in och hitta informationen på än att skapa en mängd nya delforum.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Går det isåfall att gömma dem från forum-listan? ([länk]) Tycker redan nu att det är ganska många och mycket scrollning för att hitta dit man vill komma.
Jag tror att det bästa är att låta forumstrukturen vara kvar som den är men att man skapar en ny "innehållsförteckning" som man visar upp under Utforska (denna innehållsförteckning skulle kunna ersätta forumstartsidan på sikt om den blir lyckad) där man får välja bland några i taget, kanske:

Hem & trädgård
Verktyg
El
Juridik
VVS
Måleri
Bygg
Hustillverkare
Pengar och ekonomi
Övrigt
 
Känns som det blir en kopia av hur Blocket en gång i tiden var och det får tummen upp från min sida. Men som ni skrev är det säkert smart att först testa på en del av forumet.
Just nu är ju robotar väldigt hett vilket gör det som en skitbra testdel enligt mig.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror vi måste hitta ett smartare sätt att dela in och hitta informationen på än att skapa en mängd nya delforum
Ja, det va lite det jag menade. Bara för att nån inte vill läsa om Husqvarnaklippare så behöver man inte dela upp hela kategorin. Jag är inte intresserad av skruvdragare från Biltema men jag hoppar snabbt förbi dom trådarna utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.