Hej

Det trillar in en Automower 315X nu i veckan som kommer så nästa helg blir det kabeldragning.

Vad tror ni om föreslagen kabeldragningen i bifogad bild?
Blå är begränsningskabel, gul är guidekabel.

Min största fundering är väl om jag ska dra guidekabeln hela vägen som på bilden eller stanna vid diagonalen nere vid trädgårdslandet?
I mitt huvud så måste det vara bäst att dra hela vägen så jag har fler möjligheter att definiera punkter att börja klippa vid men det kanske finns något annat att tänka på?

Alla åsikter mottages tacksamt.

/F
 
  • Flygbild av trädgård med blå och gul markerad kabeldragning för Automower.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Tänk på avståndet (minst 60cm) mellan begränsning och guiden på vänster sida om du tittar rakt mot dockningsstationen, under förutsättning att samma mått gäller som för Gardena. Isf. ser det lite tajt ut på vissa ställen, men du kanske har koll, svårt att se på en bild så långt ifrån.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klarar du bredden och tänker på det Markarbetaren skriver så är det väl rimligt. Dra guiden hela vägen ja, stoppa inte halvvägs, det är bara dumt.

Lite OT, men vad har ni så mycket grus längst upp för?
 
Tack för input bägge två.
De smalaste gräspassagerna är lite över metern breda så det är möjligt att jag får vara lite kreativ i kabelläggningen där. Det står för övrigt inget i Huskvarnas quick guide om minimiavstånd mellan begränsning- och guidekabel.

De flesta grå ytorna i trädgården är decimeterstor sprängsten som förra ägaren tyckte var praktiskt. Lätt att sköta i alla fall. ☺️
Just den avlånga i överkant döljer stubbar från en bortplockad thujahäck.
 
Guiden ska egentligen inte gå över dubbel begränsningskabel sådär, så det vore bättre att ta öarna uppe till vänster från mitten istället för från ytterkant. Med det sagt har jag själv en dubbel begränsning som min guide går över och det funkar utmärkt... 90-gradersböjen på guiden i det hörnet är lite för brant också. Dela upp den i två eller tre mjukare svängar.

Idealiskt är för övrigt om laddaren kan stå vid den största ytan, men givet tomtens form och att du bara har en guidekabel tycker jag att det ser bra ut!
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Som Nötegårdsgubben skriver så får inte guiden korsa begränsaren, egentligen.
I manualen till Gardenan står det
"OBSERVERA: Guidekabeln får inte korsa begränsningsslingan, till exempel begränsningsslinga som är lagd ut till en ö"
Men det kanske är annorlunda med Husqvarnan? Du kan säkert Googla fram manualen på nätet och se om den säger något annat för Husqvarnan.
 
Nej, det är samma på Husqvarna. Det funkar i praktiken, men man ska inte göra så. Men då det i TS fall är lika lätt att ta tråden till ön från andra hållet finns inget skäl att inte följa rekommendationen.
 
TS bugar och bockar och gör som ni säger.

Kan man "seriekoppla" öar?
Så dubbeltråd till lekstugan, slinga runt lekstugan, dubbeltråd från lekstugan till sandlådan.
 
Japp. Hela slingan är seriekopplad, så det är bara att dra från ö till ö. Det enda man behöver hålla reda på är vilken sida kabeln går på.

Om man exempelvis drar tråden medsols måste man även dra medsols runt de öar man lägger, så man inte korsar kabeln och plötsligt drar motsols. För i så fall tror klipparen att den är utanför klippområdet och stannar.
 
  • Gilla
droidekas
  • Laddar…
Gött, det förenklar ju en hel del.

Jag noterar det du skriver om laddarens placering på tomten också, Nötegårdsgubben.
Har funderat en hel del fram och tillbaka på det och kom fram till samma som du, att det är inte idealisk placering men det bästa för just min tomt.

Har ju köpt en GPS-navigerad maskin som är specad till 3,5ggr min klipparea just för att det blir långa transportsträckor för den ibland.
 
D droidekas skrev:
Gött, det förenklar ju en hel del.

Jag noterar det du skriver om laddarens placering på tomten också, Nötegårdsgubben.
Har funderat en hel del fram och tillbaka på det och kom fram till samma som du, att det är inte idealisk placering men det bästa för just min tomt.

Har ju köpt en GPS-navigerad maskin som är specad till 3,5ggr min klipparea just för att det blir långa transportsträckor för den ibland.
Nu har du ju köpt, men för framtida läsare tror jag personligen inte att GPS är till jättestor nytta, men däremot lång klipptid, just för att maskinen skall lägga tid på att antingen ladda eller klippa och inte på att transportera sig.
 
Det där med avstånden i manualen kan man ta med en nypa salt...även om man inte SKA göra det.

Vi har en McChulloch S600, som ju är budgetlinjen av Husqvarnas robotar, och den fixar långt mycket mer än jag hade kunnat hoppas på. Vår tomt är rätt lik er, även om vi har lite mer gräsyta och lite mindre komplexitet. Vi har dock en mycket smal korridor mellan tomtgränsstaketet och en vinbärsrabatt, på ett ställe är det nog under halvmetern i bredd, och visst bökar boten där en bra stund innan den hittar ut...men den fixar det. Därför funderar jag på om du verkligen behöver dra guiden runt lekstugan uppe i vänstra hörnet på bilden. Jag tror boten hittar dit ändå, och om du har möjlighet att dra kabeln under stenläggningen i flaskhalsen till höger om lekstugan så får du mer marginal till begränsningskablarna.

Förövrigt mycket läcker bild! Är den tagen med egen drönare? Jag skulle vilja ha en sådan för vår tomt, då de satellit- och flygbilder som finns tillgängliga för alla är riktigt usla över vårt område.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det där med avstånden i manualen kan man ta med en nypa salt...även om man inte SKA göra det.
Det är ju lite så jag tänker och är inte rädd för att testa.
 
D droidekas skrev:
Det är ju lite så jag tänker och är inte rädd för att testa.
Så länge du inte gräver ned kablarna direkt så har du alla möjligheter i världen att justera. Ett tips är att lägga ut lite marginal på kabeln här och där om du skulle behöva förlänga...korta av är ju enkelt, men det är bökigare att skarva på. Jag önskar att vi la ut extra kabel när vi gjorde installationen...men vi var snåla och trodde att medskickad rulle skulle räcka! :geek: Det gjorde den inte...:rofl:
 
  • Gilla
droidekas
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Så länge du inte gräver ned kablarna direkt så har du alla möjligheter i världen att justera. Ett tips är att lägga ut lite marginal på kabeln här och där om du skulle behöva förlänga...korta av är ju enkelt, men det är bökigare att skarva på. Jag önskar att vi la ut extra kabel när vi gjorde installationen...men vi var snåla och trodde att medskickad rulle skulle räcka! :geek: Det gjorde den inte...:rofl:
Att lägga ut extrakabel har jag läst på fler ställen så det är definitivt ett tips jag kommer följa.
Jag har beställt en rulle med marginal till begränsningskabeln och en rulle med ännu större marginal till guidekabeln så det ska det finnas plats för.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.