A
Kan någon förklara exakt hur corridor cut fungerar. Gardena är ju helt utvecklingsstörda när det gäller att informera och översätta. Deras app är den sämsta jag har sett. Finns massa obegripliga saker där, ex ”söker efter laddstation””. I övrigt är klipparen fantastisk.
 
Hej alla Gardenaexperter! Jag behöver hjälp!
Fick höra att jag skulle få en Gardena city på mors dag i morgon, men är det ens möjligt att installera den i vår trädgård? Smalaste passagen är 107cm och på ena sidan är hindret>5cm (bräda som avgränsar häck) och på andra sidan ett trädäck som ligger en tralltjocklek över gräset ca 2,5cm... Skulle man kunna lägga dressjord upp mot trallbrädan så det blir en liten slänt så att man kan ha begr kabeln 10cm ifrån tro? Annars uppfylls inte kravet på 60cm mellan begränsningskablarna i trånga passager, hur noga är det kravet eg...kan det gå ändå? Har jag placerat laddstationen på bästa plats (får köpa längre elkabel till den oavsett). Kan man låta den studsa runt på plastrutchkanan eller måste hela hörnan spärras av tro? Många frågor, hoppas någon har tid att hjälpa mig så att jag kans avstyra köpet om det är hopplöst:)
 
  • Skiss av trädgård med måttangivelser och markerade begränsningskablar för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
E Electro_ skrev:
Har du anget % på de olika områdena? Tänk på att ha en låg % på corridor cut.
Japp. Den största ytan är där laddstationen står, heter nr1. i klipparen, satt till motsvarande storlek i förhållande till totalen dvs. 75%. 2 är korridoren till yta 3. Korridor är 5% och yta 3 är 20%.
Guidekabeln går 2m ut från stationen, genom korridoren och ansluter till begränsningskabeln i yta 3. Min klippare har 19t vilotid per dygn och idag körde den 2 laddningar och 3 x 1tim arbete enbart i yta 1, därav min undran hur den prioriterar. Jag har nu avaktiverat yta 1 för imorgon, man kanske bara ska använda ythanteringen för ytor långt ifrån klipparen? Då kanske den lägger sina % där först och sedan ser yta 1 som hemmaytan?
 
M
Beträffande korridoren så kan man ändra hur mycket klipparen går över kabeln mellan 20-40cm, fabriksinställt är 32, därav måttet 35cm från fasta höga hinder. Borde gå att lägga kabeln på 23cm ifrån och ställa värdet på 20cm för att klara 60-måttet mellan korridoren. Om jag räknat rätt. 23+60+23=106cm.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Beträffande korridoren så kan man ändra hur mycket klipparen går över kabeln mellan 20-40cm, fabriksinställt är 32, därav måttet 35cm från fasta höga hinder. Borde gå att lägga kabeln på 23cm ifrån och ställa värdet på 20cm för att klara 60-måttet mellan korridoren. Om jag räknat rätt. 23+60+23=106cm.

Smart!!! Tack!
Vad tror du om hopplösa hörnan med stora plastrutchkanan? Ganska mjuk att krocka med men kanske bäst att klippa med trimmern?
 
Det enda problemet med rutschkanan är nog om klipparen vill klättra uppför den. För jag gissar att den slutar i höjd med gräset, inte några dm upp som en ”lekparkskana”. Så beroende på om det är en trubbig eller skarp nos på kanan, om den är smalare eller bredare än klipparen och lite sånt kan nog resultatet bli olika.

Jag skulle testa och se hur stort problemet är i praktiken. Rutschkanan ska väl ändå bygas mot en studsmatta och slumpvis utkastade cyklar snart.
 
M
Handritad karta med tre markerade områden och texten "Laddare", visar programmeringsplan för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet hur Gardenan är programmerad? Imorse provade jag att sätta område 3 till 50% i yttäckning. Men efter 2 starter och en laddning så kör den bara i område 1. Område 2 är satt till 5% som corridor cut. Jag kör schema 9-14. Men frågan är hur den baserar sina %. Är det på veckobasis, så den kör 50% av veckotiden om denna siffra ställs in? Typ att den kör mån-tis-ons och halva torsdag på yta 3?
Yttre sträck är begränsningen och den från laddaren är guiden.
 
Det är nog slumpvis varje gång. Ställ område 3 på 100 % så får du se om den går dit.
 
M
Nu har jag ställt in område 3 på 75% och område 2 till corridor 25%. Men den late stackaren måste tydligen vila 19tim per dygn så jag får vänta tills imorgon och se om han gör som pappa säger.
 
J
Hej!

Ägare av en Sileno Life 1250 sedan förra sommaren. Har från start upplevt att den går väldigt trögt så fort gräset växer lite. Det börjar med att den går lite trögt och klipper väldigt korta stunder (runt 30min). Till slut hinner den inte med att klippa trots max klipptid på dygnet och gräsmattan är inte för stor (runt 1000kvm). Får med jämna mellanrum klippa mattan med vanlig gräsklippare vilket ju var tanken att slippa med en robot. Så länge den slipper klippa något gräs går den tyst och klipper ca 1h per laddning.
Har haft den inne på service och de har bytt i princip alla delar (batteri, huvudkort, sensorkort, laddkabel, klippmotor). Trots detta ingen förbättring. De vill nu ta in den igen för att testa hos dem. Känns som att de vill testa för att kunna säga att den fungerar som den ska...
Någon som har haft liknande problem?

Mvh
 
J Jacob H skrev:
Hej!

Ägare av en Sileno Life 1250 sedan förra sommaren. Har från start upplevt att den går väldigt trögt så fort gräset växer lite. Det börjar med att den går lite trögt och klipper väldigt korta stunder (runt 30min). Till slut hinner den inte med att klippa trots max klipptid på dygnet och gräsmattan är inte för stor (runt 1000kvm). Får med jämna mellanrum klippa mattan med vanlig gräsklippare vilket ju var tanken att slippa med en robot. Så länge den slipper klippa något gräs går den tyst och klipper ca 1h per laddning.
Har haft den inne på service och de har bytt i princip alla delar (batteri, huvudkort, sensorkort, laddkabel, klippmotor). Trots detta ingen förbättring. De vill nu ta in den igen för att testa hos dem. Känns som att de vill testa för att kunna säga att den fungerar som den ska...
Någon som har haft liknande problem?

Mvh

Låter som den får gå i för högt gräs. En robotklippare ska bara ta topparna på grässtråna.
Har du koll på inställd klipptid så den matchar grästillväxten?
 
M Markarbetaren skrev:
Men den late stackaren måste tydligen vila 19tim per dygn så jag får vänta tills imorgon och se om han gör som pappa säger.
Du har väl inte slösat tid på att gå till jobbet, utan fixat det här nu va?
 
J
E etompau skrev:
Låter som den får gå i för högt gräs. En robotklippare ska bara ta topparna på grässtråna.
Har du koll på inställd klipptid så den matchar grästillväxten?
Klipper med jämna mellanrum hela gräsmattan med vanlig klippare (3cm). Då går den fint några dagar tills gräset når upp till knivarna igen. Har maxat klipptiden så den kör 05-24 varje dag..
 
J Jacob H skrev:
Klipper med jämna mellanrum hela gräsmattan med vanlig klippare (3cm). Då går den fint några dagar tills gräset når upp till knivarna igen. Har maxat klipptiden så den kör 05-24 varje dag..
Är det en komplicerad tomt där klipparen kan hamna inom små ytor och där köra runt?
Annars låter det som att kapaciteten inte räcker till. Felsökningsprogrammet borde inte missa ev. fel på klipparmotor mm.
 
J
E etompau skrev:
Är det en komplicerad tomt där klipparen kan hamna inom små ytor och där köra runt?
Annars låter det som att kapaciteten inte räcker till. Felsökningsprogrammet borde inte missa ev. fel på klipparmotor mm.
Nej inget komplicerat egentligen. Nej håller med om att det känns som kapaciteten är det som brister . Lite surt när man köpt den med tanke på storleken på tomten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.