Tänker så det knakar och behöver hjälp med följande problem:

På två olika lokationer önskar jag vardera en strömkälla och strömbrytare, som är kopplade så att bara en strömkälla är aktiv om gången. Dvs en form för trappkoppling, men med alternerande tändning. Antar lösningen ligger i en kombination av kors- och trappkoppling?, men kommer inte på det..

Konkret är det två styrpaneler till en bastu i intilliggande byggnad, varav bara en panel kan vara aktiv samtidigt. Jag vill kunna switcha mellan de två. Tändtråd till panelen är 3V DC.

Om det inte finns en enkel lösning på detta, får det bli en enkel brytare enligt skiss.

Tacksam för hjälp!
Calle
 
  • Elektriska ledningar och anslutningar med RJ45-kontakter inne i ett öppet elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av elektrisk krets för bastustyrpaneler med märkta strömställen och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du menar att du vill styra det med 3V?
Vad drivs panelerna med? 230V?

Det du söker är ett växlande relä, troligtvis behöver du någon form av förstärkning på din styrsignal.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att du vill styra det med 3V?
Vad drivs panelerna med? 230V?
Panelerna drivs av 3V och styr aggregatet över datakabel. För att aktivera/inaktivera tänkte jag enkelt bryta 3V-kretsen (röd tråd).
 
Risken är att du får bryta även datakanalerna då det finns risk att du bakmatar panelen genom dem annars.

Vad vill du bryta med, en vanlig brytare på väggen?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad vill du bryta med, en vanlig brytare på väggen?
Ja, tänkte på en vanlig brytare (kors eller trapp?) i brist på annat.
 
  • Digital displaypanel med knappar och okopplade kablar bredvid en vit strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kors är ju inget mer än en dubbel trapp med en vippa.

Vad är det för signaler egentligen?
Utan att veta hur de kommunicerar så är det svårt att säga om det räcker att bryta en eller alla.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Risken är att du får bryta även datakanalerna då det finns risk att du bakmatar panelen genom dem annars.
Jag har testkopplat lokalt på aggregatet (se första bilden) och det verkar funka att bara bryta röd ledare. Att bryta alla ledarna kräver avancerade grejer bortom min kompetens antar jag..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är det för signaler egentligen?
Utan att veta hur de kommunicerar så är det svårt att säga om det räcker att bryta en eller alla.
Det vet jag inte, men jag snackade med en tekniker hos bastutillverkaren, som sa att röd och grå är strömförsörjning 5VDC och övriga är data till/från aggregatet, typ temp, tid osv.

Finns det överhuvudtaget brytare med så många poler, som dessutom ska fungera som jag beskriver ovanför, dvs en form för trappkoppling eller vad den kan kallas?

Känns lite som om det inte funkar att bryta en pol, så ger jag upp
 
Det beror lite på hur elektroniken i panelen är konstruerad.
Du kan inte få reda på lite mer ingående vad som går på de olika kablarna?

Det finns brytare som klarar det, men de ser inte ut som vanliga lampknappar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du kan inte få reda på lite mer ingående vad som går på de olika kablarna?
Ja, men det blir först efter långhelgen då och jag är otålig på att få basta . Tänker att jag först testar om det fungerar att bryta bara en pol, men frågan var då hur man kan rigga det för att kunna switscha mellan de två med vanliga brytare.

PS. Det värsta som kan ske är att något går sönder..
 
Calle829 Calle829 skrev:
Jag har testkopplat lokalt på aggregatet (se första bilden) och det verkar funka att bara bryta röd ledare. Att bryta alla ledarna kräver avancerade grejer bortom min kompetens antar jag..
Då har du ju redan i princip svaret gick det bra så är det knappast något som hindrar med trappomkopplaren heller. Skadar inte att du testar oavsett, inget kommer gå sönder om du inte fipplar med brytaren hela tiden.
 
  • Gilla
Calle829
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Då har du ju redan i princip svaret gick det bra så är det knappast något som hindrar med trappomkopplaren heller.
Tror också det, även om jag inte testat alla lägen, tex temperaturskydd, frånslag osv. Men frågan kvarstår hur jag kan koppla detta för att kunna switscha styrpanel från bägge brytarna (ta kontrollen från den andra panelen)?
 
Calle829 Calle829 skrev:
Jag har testkopplat lokalt på aggregatet (se första bilden) och det verkar funka att bara bryta röd ledare. Att bryta alla ledarna kräver avancerade grejer bortom min kompetens antar jag..
Har du alltså provat att växla mellan 2 paneler genom att parallellkoppla ”data-ledarna” och bara växla vilken panel som spänningsmatas och det fungerar?
Var det en lösning som skulle fungera enligt bastutillverkarens tekninker?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du alltså provat att växla mellan 2 paneler genom att parallellkoppla ”data-ledarna” och bara växla vilken panel som spänningsmatas och det fungerar?
Var det en lösning som skulle fungera enligt bastutillverkarens tekninker?
Ja, det stämmer och fungerar iallafall för tillslag av aggregatet. Har också testat att det INTE fungerar när bägge panelerna matas samtidigt.

Tillverkaren Harvia stödjer inte detta officiellt (de har inte testat), men teknikern var positiv till idén och ville gärna höra om det fungerar..
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Har du alltså provat att växla mellan 2 paneler genom att parallellkoppla ”data-ledarna” och bara växla vilken panel som spänningsmatas och det fungerar?
För att vara helt paranoidsäker har jag nu återigen verifierat att det fungerar fint att parallellkoppla alla data-ledare och växelvis mata spänning (röd) till de två panelerna. Frånkoppling av matning till en panel som är på medför att aggregatet stängs av (det är bra). Påkoppling av matning till nästa panel medför inte att aggregatet startar utan att man trycker på (det är bra).

Ser inga tecken till störningar mellan panelerna, men har som sagt bara testat att aggregatet låter sig starta, ställa in temp, läsa av temp, stänga av.

Har inte testat att "växla snabbt" genom en brytare eller frånslag av termostat eller timer, men antar det går fint.

Så då återstår att lista ut hur/om man kan koppla två vanliga enpoliga brytare för att kunna växla mellan panelerna från två ställen.. :thinking:
 
  • Hand håller en fjärrkontroll framför en öppen kopplingsdosa med parallellkopplade ledningar och skruvkopplingsklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för värmesystem monterad på en bjälke med röda siffror som visar 57.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.