K Knight skrev:
Här ser du skivorna som jag pratar om. Bort med all jord över dom
Du pratat om randisolering (eller tjälisolering).

Det minskar således grundläggningsdjupet och används o man inte kan grundlägga på tjälfritt djup.
 
Nicklas karlsson så du menar att ingen markisolering?
 
P Paasi skrev:
Nicklas karlsson så du menar att ingen markisolering?
Jo, man kan säga att det är samma sak.

Det ska vilket fall vara av typen XPS då det har hög förmåga mot fuktupptagning.
 
Okei var tror ni jag får tag i allt lättas altså grus markisoöering mm?
 
Hittar jag nåt sånt i tex google så vet jag vad jag ska söka
 
Jag hittade vet vilken skiva du menar nu
 
Jag skulle skippat markskivorna, u det stora hela har de liten inverkan. Värmekudde under ett hus från 69 räcker gott och väl för att undvika tjäle. Dock kanske man sparar lite energi men försumbart i ett hus från 69. Dessutom blir grävarbetet mycket mer omfattande än om du bara ska gräva ur närmast sockeln och putsa till den. Angående dräneringen så kan du börja med att gå runt huset o se om du har några små brunnslock närmast huset, detta är iaf spolbrunnar för dräneringen.
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Okei tänkte också att det blir ganska mycket o gräva har som sagt tänkt fixa sockel samt gröva bort det jord o grus som nu finns runt huset/sockeln men vad ska jag då lägga om jag ska skippa markskivorna vad för slags grus hur mycket mm? Angående dränering så har jag inte sett några brunslock runt huset skulle gärna vela veta om det finns fungerande dränering att inte jobbet går till spillo.
 
Det är svårt att veta om man har en fungerande dränering om man inte kan se om man har någon. Är det problem med fuktgenomslag eller blött kring huset kan vara ett bevis på att man inte har någon eller att den är dålig. Du hittar inga andra brunnslock på din tomt som liknar en dräneringsbrunn? Om du ändå ska gräva upp allt är det ingen stor kostnad att förlägga en ny dränering.
 
Hur ska dräneringslock se ut? Klarar man det själv dra en dränering menar jag?
 
Googla på ”lock dräneringsbrunn” så ser du ungefär. Absolut, det fixar du själv, finns många DIY-filmer på nätet. Sen är det ju alltid kul o få köra lite minigrävare:D(y) Fast det går ju alltid fortast om man tar in någon för hela jobbet.
 
Var i landet befinner du dig?

Är huset från -69 är inte plattan så välisolerad att det behövs randisolering i de flesta fallen. Om du inte planerar att förbättra isoleringen på den befintliga plattan.

Har du några tecken på fuktproblem i övrigt i grunden? Har du inga problem idag så räcker det med att plocka bort matjorden (10-20 cm) och ev vegetation och sedan i med lite bärlager , sättsand och plattor på toppen!

Edit: såg att andra hade hunnit före, svarade på inlägg längre upp i tråden.
 
Bor uppe i norrland och har oisolerad platta så vitt jag vet
 
Har du några fuktproblem idag? Att putsen ser lite tråkig ut efter 50år är inget konstigt!

Väldigt lätt att man vill vara överambitiös i början med hus, har du inget problem idag så skulle jag inte gjort så mkt mer än att ta bort ev. Matjord runt huset och ersatt med plattor i lite fall från huset!
 
Har lagt nivell golv i huset eftersom förra var fuktskadat pga markfukt så det är ventilerad golv nu i huset Ok tror också det blir o göra så vad för typ plattor rekomenderar du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.