Nybyggt hus fick strömavbrott, det visade sig att kabeln låg på ett par centimeters djup utanför ytterdörren och hade blivit strömförande. Två år senare bråkar familjen fortfarande med hustillverkaren. Det här är en historia om en totalentreprenad som inte var så problemfri som entreprenadformen sägs vara.

Du kan läsa artikeln här: Totalentreprenad: “Det var ren tur att vi eller barnen inte tog skada”
 
  • Gilla
linslusen88 och 1 till
  • Laddar…
T
Så sjukt dåligt av Trivselhus !

Allt som glimmar är inte guld.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Min framtida dröm är att bygga nytt hus och få precis som jag vill. Men efter att, återigen, läsa dessa artiklar samt egna erfarenheter från byggbranschen gör ju att man drar sig.

Vad är bästa sättet att bygga nytt och få i princip felfri installation? Jag är tyvärr inte snickare själv, för då hade jag byggt huset själva..
 
  • Gilla
Gblgty
  • Laddar…
Nu är detta inga saker som händer alltid, visst lite saker brukar det slarvas med, men detta är extremt, och har vinklas för nyhetsvärdets skull.

Obs man behöver inte vara snickare för att bygga ett hus, byggde själv 86, hadde absolut ingen erfarenhet av bygge.
Men min far var byggare så det var bara att fråga, även arbetskamrater,släktingar.
Så har blivit några stycken nu + div renoveringar åt andra för olika företag.
 
Nej det förstår jag ju, men ändå surt att lägga så mycket pengar på någonting sen gå och störa sig i flera år..

Jag tänker att om man lägger pengar på arkitekt så man får konstruktionsritningar och alla nödvändiga övriga ritningar så borde det inte vara så svårt att få upp alla väggar själv, takstolarna får ju beställas av företag och lyftas på plats, men resten borde man klara själv.

Stomme, panel, isolering, regla, gipsa, dra ventilation.. Detta borde klaras själv, sen tar man in målare för att få ytan fin :D
 
Får vår del förstördes förtroendet för Trivselhus när hussäljaren tipsade sin dotter om tomten vi hade skrivit förhandsavtal på, som försökte övertyga säljaren av tomten att sälja till henne istället, hon erbjöd sig till och med stå för omkostnaderna.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Tamazin och 11 till
  • Laddar…
Det går givetvis att självbygga ett hus. Men det är oerhört mycket mer arbete än man kanske föreställer sig.

Modellen för att få ett bra bygge är att anlita hantverkare med ÄKTA goda referenser. Svårigheten ligger i att hitta dem. Och att ha en tidplan som fungerar med den bra hantverkaren. Hittar du en bra snickare, så är han troligen fullt uppbokad i minst ett år frammåt. Och tänk på att bra hantverkare arbetar ofta på rekommendation, dvs. de är minst lika noga med att kolla upp vem du är, och hur du verkar vara som kund.
 
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Om det blir strömavbrott beror det väl på att kabeln inte är strömförande?
 
  • Haha
  • Gilla
Hasselvargen och 9 till
  • Laddar…
Trisst historia, men förmodligen lite vinklad. Det här med avloppet under vasken kan ju ha hänt pga att ägarna stött till rören eller liknande. En normalhändig person fixar ju det där på 5 min.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 5 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Nybyggt hus fick strömavbrott, det visade sig att kabeln låg på ett par centimeters djup utanför ytterdörren och hade blivit strömförande. Två år senare bråkar familjen fortfarande med hustillverkaren. Det här är en historia om en totalentreprenad som inte var så problemfri som entreprenadformen sägs vara.

Du kan läsa artikeln här: Totalentreprenad: “Det var ren tur att vi eller barnen inte tog skada”
Blir bara förbannad. Med tanke på hur mycket extra man betalar när man anlitar total entreprenör så ska de fixa allt inom vecka. Inga bullshit ursäkter.
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
F falkn skrev:
Trisst historia, men förmodligen lite vinklad. Det här med avloppet under vasken kan ju ha hänt pga att ägarna stött till rören eller liknande. En normalhändig person fixar ju det där på 5 min.
Ett så lätt fel borde "proffsen" hitta på halva tiden då? Men ändå byttes skåpet två gånger...
 
  • Gilla
remrag och 7 till
  • Laddar…
Har själv samma erfarenheter av hustillverkaren. Svårt att få dem att åtgärda punkterna i besiktningsprotokollet.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Riktigt oavsarigt av Trivselhus och artikeln är nog ej vinklad. Vi bygger med TH idag och har haft strul med både det ena och andra och varför vi kontaktat samme Affärschef som inte ville hjälpa till i processen. Be om ursäkt kunde han inge heller (eller beklaga för alla problem vi stött på)så att denne familj iallafall fått en ursäkt ... är stort.Vart i landet är detta?
Så man kan se vem underentreprenaden är. Hoppas familjen får rätt hjälp NU.. hur kan man skjuta på saker så länge pga en byggledare som slutat.. låter som en konstig sak att skylla på som affärschef. Fan vad man ångrar att man anlitat Trivselhus. Allt annat än en trygg affär känns det som.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Jag blir bara ledsen när jag hör sånt här. Vi som erbjuder seriös totalentreprenad blir ofta överkörda prismässigt av de stora rävarna. Sen får man veta i efterhand hur missnöjda kunderna blev av sina val och hur mycket dyrare det blev egentligen. Det är otroligt viktigt att lyssna på ”hörsägen” om olika hustillverkare. Ring till andra kunder och var jobbig och ställ massa dumma frågor om deras upplevelser. Var inte rädda för att bygga lösvirkeshus tillsammans med små, seriösa, och lokala företag. De som har gott rykte har det av en anledning och de som har dåligt rykte ska man akta sig för.
 
  • Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Så tråkigt! Fattar känslan... Vi har exakt samma utdragna historia med Hjältevadshus. Dom beter sig precis likadant.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.