S sinuslinus skrev:
Köpa påsjord är inte min grej. :D
@Snigla

[bild]
[bild]
Det var inte ett alternativ att lägga jorden på garageuppfarten istället för på trottoaren och halva gatan? :crysmile::thinking:
 
  • Haha
faf och 1 till
  • Laddar…
Idag har vi lagt markduk och skiffer runt vår nya uteplats. Därefter sopat ut fogsand och möblerat. Till vår nya altan (det är mycket nu...) kom möblerna vi beställde igår hemlevererat. Exemplariskt enkelt att sätta ihop (maken gjorde soffan och drog sen till Systemet medan jag tog 2 fåtöljer och 2 småbord :strong:). Hux flux har vi två nya fina uteplatser så nu är det bara att välja och vraka. :ok:
Ny uteplats med markduk, skifferplattor, två trädgårdsstolar och ett småbord, bredvid en trävägg med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ uteplats med ny monterad soffa och fåtöljer på träaltan vid gult hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Köpa påsjord är inte min grej. :D
@Snigla

[bild]
[bild]
Va är det för liten pjutthög ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det var inte ett alternativ att lägga jorden på garageuppfarten istället för på trottoaren och halva gatan? :crysmile::thinking:
Åh snart flyttat, nu är det ju tvunget att flyttas ”inom snar framtid” (annars kommer grannarna)... satte helt enkelt en liten tändsticka i rumpan på sig själv ;)

..annars kan ju högen bli liggande hur länge som helst!

(eller händer det bara hos mig... :thinking:)
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Åh snart flyttat, nu är det ju tvunget att flyttas ”inom snar framtid” (annars kommer grannarna)... satte helt enkelt en liten tändsticka i rumpan på sig själv ;)

..annars kan ju högen bli liggande hur länge som helst!

(eller händer det bara hos mig... :thinking:)
Mja... pedanten i mig gjorde att vi flyttade 3,5 ton grus och stenmjöl från garageuppfarten på några få dagar, skottkärrelass för skottkärrelass. Phu, ibland är hen bra att ha (pedanten alltså). :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Pedanten är välkommen ner här.

Grannarna har fått betrakta ett lass bärlager och en hög stenmjöl nu i snart två månader ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Pedanten är välkommen ner här.

Grannarna har fått betrakta ett lass bärlager och en hög stenmjöl nu i snart två månader ;)
Händer inte bara här alltså :p

(iof jag har inga grannar......)
 
S
Appendix Appendix skrev:
Och fjolla nu inte till det med grävare och kompisar. Skottkärra och spade!
Fick hjälp av tvååringen.
Ett barn i blått hjälper till att flytta en hög med jord med hjälp av en röd och gul leksakshjulbarrow på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det var inte ett alternativ att lägga jorden på garageuppfarten istället för på trottoaren och halva gatan? :crysmile::thinking:
Är du min granne eller? ;)
Ville inte ha in tung lastbil på plattsättningen.

Snigla Snigla skrev:
Va är det för liten pjutthög ;)
Högen på bilden ovan blev över efter att jag fyllt växthuset. ;)

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Mja... pedanten i mig gjorde att vi flyttade 3,5 ton grus och stenmjöl från garageuppfarten på några få dagar, skottkärrelass för skottkärrelass. Phu, ibland är hen bra att ha (pedanten alltså). :crysmile:
Ingen pedant som bor här. Snarare kandidater till Arga snickaren. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Långkörare på att rensa fogar idag. Nu börjar det närma sig slutet :)
 
  • Rensade fogar på stenlagd gångväg intill trätrall och stenrabatt i soligt trädgårdslandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigrensade stenfogar på en slingrande gångväg nära en träaltan och en thujahäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Klippt gräset, hipp hurra! Vad fint det ser ut med ens. :love: Rensat ogräs och flyttat runt lite överblivna markstenar.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Det tar sig. Trots all jord.
Pågående byggnation av växthus med metallstomme på en tegelmur omgivet av byggmaterial och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Byggt ett litet växthus som morsdagspresent till hustrun. Hon kom hem med några tomatplantor häromdagen och lade huvudet på sned och sa att det behövdes ett växthus.
Nytt litet växthus byggt av trä vid en röd stuga och en bänk, bredvid ett insektshotell på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttade även två vinbärsbuskar som stod dumt till i gräsmattan. Nu kan hönsen norpa fallfrukten och jag kommer bättre till med gräsklipparen.
Nysådda vinbärsbuskar placerade i trädgården, redo för att växa vid ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Idag enbart rensat lite ogräs och gått runt och njutit av vädret. Sen såklart Mors dags-fikat med bakelser på nya altanen. Livskvalitet! :p
 
  • Fikabord på altan med kaffe, saft och en bit prinsesstårta på en tallerrik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
SMHI hade visst tekniska problem med majvädret, så de körde repris på mars i stället här i Norduppland. Så det har inte blivit mycket vårarbeten i trädgården när det rasat ner 40mm snöblandat regn första halvan på maj.

Men nu har problemen löst sig sedan någon vecka så nu är både potatis, grönsaker och vattenspridare på plats i trädgårdslandet.
Trädgårdsland med nyanlagda planteringar, bevattningsanordningar och grön omgivning under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har utökat den odlade ytan en del i år, så nu testar jag åter med slagpendelspridare av enklaste modell från Biltema. Gardenas rutspridare som jag haft tidigare är bra för att de ger så jämn bevattning, men de är dyra, täcker liten yta och är väldigt känsliga för smutsigt vatten.

Vattenkärran har fått sig en uppgradering med nytt förfilter av samma skäl. Jag tar vatten från en damm, och det brukar bli mycket gojs i vattnet fram på sommaren. Förhoppningsvis fungerar gojset i alla fall som gödning.
Vattenkärra med uppgraderat förfilter och anslutna slangar för bevattning från dammvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Rensat fler rabatter... kirskål är ett helvete, men det är ingenting mot vad vanligt gräs är! Suck. Fick ta fram stora grävspaden och gräva bort en hel yta med långt gräs från en av rabatterna. Sedan var det vattenspridare, plaskdamm och vattenpistoler så det stod härliga till. Underbart med glada barn! Trädgård med renrensad rabatt, gräs, staket och blommande lupiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.