Håller på att gräva för uppfart till huset och stötte på berg. Sticker upp cirka 30cm och jag behöver få bort det, men är osäker på bästa metod. Så här ser det ut:

Uppgrävd uppfart med synligt berg som sticker upp ur gruset framför ett rött hus med en barnpool i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan få tillgång till stenkilar, men funkar det när man inte har en frilagd bumling? Är rädd att det bara blir en spricka som kilarna fastnar i och inte så mycket mer. Alternativet är väl snigeldynamit, skulle ni säga att det är ett bättre val i det här fallet?

Tack på förhand!
 
Hur mycket behöver du ha bort?
Nu kanske jag får massan mot mig, men i vissa fall fungerar en kap och bilmaskin alldeles utmärkt.
Detta fall ser ut att vara ett sådant, där inte speciellt mycket behöver bort.
 
Jag har någon gång kilat loss liknande knaggar, men det är som du säger ett vågspel om man ska lyckas eller ej. Trist att sätta fast kilarna också.

Jag har borrat mer eller mindre horisontellt på den nivå jag vill ha som slutlig nivå de gånger jag lyckats med kilar, så berget som ska bort liksom lyfts av. Men din knagg ser större ut än de jag tagit bort.

Jag skulle nog satsa på snigel i ditt fall.
 
Har kört en del med kilar och det där är inget enkelt objekt. Med kilar vill man gärna ha fritt åt ett håll, som på en frilagd sten eller en bergsklack. Att försöka klyva något som når ner till jordens medelpunkt blir tufft.
Även med snigeldynamit kommer det att vara mycket jobb, det blir många hål och en ansenlig mängd dynamit. Hålen borrar du knappast med en maskin du har själv.
Jag brukar försöka göra allt på egen hand men av egen erfarenhet hade jag inte gett mig på det där.
Jag hade köpt tjänsten.
 
Med tanke på hur det ser ut som du vill ha bort (lbrett och inte så djupt) hade jag försökt elda bort det. Gör helt enkelt en brasa som täcker hela stenen. Elda på ordentligt ett par timmar. Har du tur spricker det av värmen. Om inte så skyfflar du bort glöden och häller på en massa kallt vatten så lär det spricka av kylan. Du kan behöva göra detta i några omgångar.
Gjorde precis så med en liknande häll förra året. Relativt enkelt och framför allt billigt, och helt utan slitage på borr och maskiner. (y) Sen är det ju alltid kul att elda. ;)
 
  • Gilla
trcjesa och 2 till
  • Laddar…
stor vinkelslip för att skapa en kant att bryta med kilar mot!
 
G gusvo085 skrev:
stor vinkelslip för att skapa en kant att bryta med kilar mot!
Detta funkar men 30cm djupt och någon/några kvadratmeter? Det kommer ta dagar!
 
Många bra tankar här, tackar för det! Ska undersöka alternativt att köpa tjänsten och se vad jag får för prislapp på det, det kanske är bästa valet ändå. Att prova själv och misslyckas kostar ju pengar det med (utom varianten att elda bort den då).
 
  • Gilla
Chrec
  • Laddar…
Kilar tror jag kommer funka bra. Borra så horisontellt du kan så borde du få loss det. Du kommer behöva tre kilar per bit men måste fyra eller fem ifall du kör fast.
 
S slerker skrev:
Många bra tankar här, tackar för det! Ska undersöka alternativt att köpa tjänsten och se vad jag får för prislapp på det, det kanske är bästa valet ändå. Att prova själv och misslyckas kostar ju pengar det med (utom varianten att elda bort den då).
Om du bor så till att det inte är några grannhus som behöver besiktigas så är det ofta förvånansvärt billigt att få det sprängt om kan ta hand om stenen själv.
 
Är det ”bara” 30cm kanske du kan höja vägen istället?
 
Ser ut som ett lämpligt jobb för en motorkap med en klinga på minst 350mm. Såga ränder med 2-2,5 mm mellanrum och bila bort ”mellanbiten”.
 
D Derbyboy skrev:
Ser ut som ett lämpligt jobb för en motorkap med en klinga på minst 350mm. Såga ränder med 2-2,5 mm mellanrum och bila bort ”mellanbiten”.
Jag hoppas att du menar cm ;)
Jag skulle vilja påstå att snitt på cc 70 mm räcker gott och väl. Skulle troligen ta kring 3-4 timmar då man får ta det i två omgångar då klingan bara tar 13 cm i taget.
 
Haha, såklart 2-2,5 cm.

Sågade slut på 3 märkesklingor förra sommaren. De är ju inte direkt billiga, ca 3000 kronor styck. Jag lyckades nog aldrig bila bort en ”skärva” som var bredare än 3-4 cm men då bilar jag med en elektrisk Bosch GBH 11. Du kanske klarar 7 cm mellanrum men då har du säkert en fetare bilmaskin.
 
wildeside
4-6 hål med krutladdning, så är problemet löst!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.