Håller på att anlägga en grund för min ovanmarkspool på 5x5m (ca 25m3 vatten) och har nu grävt bort gräset på ytan och mellan 7-15cm ned i marken. Har 8/16 makadam liggandes som jag ska lägga ut ca 7cm tjockt lager och sedan padda detta. Men hur gör jag där jag grävt bort gräset innan jag lägger duk och makadam, måste jag komprimera detta och isf med vad?

Bifogar bild på hur det ser ut nu. Reglarna är tänkt att ligga där sedan för att jag ska kunna få makadamlagret i våg på ett enkelt sätt då marken lutar en del nu.

Förberedd mark för ovanmarkspool med uppmätta träreglar och utsatt yta där gräset grävts bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att padda makadam gör väl ingen nytta? Det är ingen nollfraktion i det så det kommer bara åka runt. Tänk dig stora kulor i en kulpåse. Har man nollfraktion däremot så packas det och blir stenhårt. Prova själv att trampa runt i makadamhögen, oavsett hur mycket du trampar runt så kommer det vara löst.
 
Matjord går inte att komprimera. Om du vill göra en riktig grund måste all matjord bort. Om det sedan behövs i ditt fall vet jag inte. Poolen kanske tål att det rör sig? Tillverkaren kanske ger råd om grund
 
Hm, bör jag använda något annat till att ha under poolen tror ni. Eller räcker det då att ha ut 8/16 makadam och cellplast/filt ovanpå och sedan poolen på det? Eller vad bör jag annars göra?

Det är en Intex prism frame ovanmarkspool, se länk nedan
https://www.intex-pooler.se/produkt-tagg/pool-122-x-488-x-488/
 
Jag är absolut ingen expert på pooler, bara tänkte på det där med att padda makadam.

Men om gräsmattan är högre på sidorna, man har en markduk i botten så makadamen inte trycks ner i jorden, sen jämnar av den innan cellplast så tycker jag nog det låter rätt ok. Mest att man inte bör räkna med att makadamen kommer bli en jämn hård yta. Men den bör ju kunna bära upp cellplasten fint :)

Tänker att om jorden och gräset är högre så kan inte makadamen vandra iväg åt sidorna heller. Har hört en del som på gräsmattan jämnade ut genom att hälla ut en hög med stenmaterial, jämnade av och sen på med poolen. Efter en sommar så börjar materialet krypa iväg...
 
ja det är ju mest det jag är rädd för, att underlaget ska vandra och att poolen då kollapsar. :thinking:

Någon som kan rekommendera hur jag bör göra för att detta inte ska hända, eller vågar man lita på att makadam'et ligger kvar under cellplasten :D
 
  • Gilla
Markus8
  • Laddar…
Kan jag grunda med t ex 5cm makadam, och sedan något med nollfraktion ovanpå det för att jämna av, eller kommer det inte bli bra?
 
Grillen Grillen skrev:
Håller på att anlägga en grund för min ovanmarkspool på 5x5m (ca 25m3 vatten) och har nu grävt bort gräset på ytan och mellan 7-15cm ned i marken. Har 8/16 makadam liggandes som jag ska lägga ut ca 7cm tjockt lager och sedan padda detta. Men hur gör jag där jag grävt bort gräset innan jag lägger duk och makadam, måste jag komprimera detta och isf med vad?

Bifogar bild på hur det ser ut nu. Reglarna är tänkt att ligga där sedan för att jag ska kunna få makadamlagret i våg på ett enkelt sätt då marken lutar en del nu.

[bild]
Eftersom du ska ha rätt stor vikt på marken och det är tjäle från och till där uppe i Geflet så skulle jag gräva ner 40 cm. Markduk längst under. Sen makadam. Padda o olika omgångar och väg av tills du når önskad nivå. Då får du ett bärlager som tål en så stor vikt som en pool.
Du ska ju dit med 25+ TON i vikt. SÅ jag skulle inte slarva.
 
25 ton på 25m2 eller 1000kg/m2 eller 10kg/dm2 är väl ingen hög belastning som lär komprimera något material.
Blir lägre tryck än att en fullvuxen man står på båda fötterna på marken.
 
Appendix Appendix skrev:
Eftersom du ska ha rätt stor vikt på marken och det är tjäle från och till där uppe i Geflet så skulle jag gräva ner 40 cm. Markduk längst under. Sen makadam. Padda o olika omgångar och väg av tills du når önskad nivå. Då får du ett bärlager som tål en så stor vikt som en pool.
Du ska ju dit med 25+ TON i vikt. SÅ jag skulle inte slarva.
Gräver du en grop så är ändå viktigast att se till att dränera den så inte det blir ståendes vatten som fryser till is och lyfter ojämn.
 
GoC GoC skrev:
25 ton på 25m2 eller 1000kg/m2 eller 10kg/dm2 är väl ingen hög belastning som lär komprimera något material.
Blir lägre tryck än att en fullvuxen man står på båda fötterna på marken.
Nåja. Det är precis sånna som du som gör att folk göär ett haffsverk och sen gråter när de får göra om arbetet.

25 ton för en pool är en väsentlig vikt. Framförallt på en fd gräsmatta i ett område med regelbunden djup tjäle.
Punkttrycket må så vara.
 
GoC GoC skrev:
Gräver du en grop så är ändå viktigast att se till att dränera den så inte det blir ståendes vatten som fryser till is och lyfter ojämn.
Du låter som en xpert. Eller killgissar du bara?

Jag upprepade ovan vad jag läst rekommenderas när man ska ha last på mark som är fd gräsmatta om man inte vill få problem.
 
Så 8/16 makadam fungerar till detta, eller behövs något annat material?
 
Appendix Appendix skrev:
Du låter som en xpert. Eller killgissar du bara?

Jag upprepade ovan vad jag läst rekommenderas när man ska ha last på mark som är fd gräsmatta om man inte vill få problem.
Expert, nej men du kan väl räkna ut marktrycket som förorsakas av en utbredd last för att ställa det i relation till åtgärd. Och absolut om du inte kan tolerera några sättningar så är det väl bra att anlägga en bra komprimerad grund. Inom geotekniken så förbelastar man dåliga material innan man bygger något på den, eller gräver bort det dåliga materialet.
Men en Intex pool klarat att marken under komprimeras någon cm pga den statiska belastningen. Även om du gräver bort 40cm så lär tyngden från poolen påverka materialet under den och komprimeras något. Men tjälen lär varje vinter luckra upp det.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Att padda makadam gör väl ingen nytta? Det är ingen nollfraktion i det så det kommer bara åka runt. Tänk dig stora kulor i en kulpåse. Har man nollfraktion däremot så packas det och blir stenhårt. Prova själv att trampa runt i makadamhögen, oavsett hur mycket du trampar runt så kommer det vara löst.
Det är inga problem att padda makadam, det gör man på alla grunder, vare sig det är en villa eller skyskrapa.

Fungerar utmärkt att bara skala av matjord, lägga fiberduk och sedan makadam under en ovanjordspool. Matjorden är oftast ganska packad från början och resten sjunker ihop då du paddlar makadamen

Marktrycket från en pool är lågt, har den en meter vatten så är marktrycket 0,1 kg/kvadratcentimeter. Om man går på samma yta så kan trycket utan problem uppgå till 10 kg/kvadratcentimeter.

Krångla inte till det, gräv ut ett par decimeter utanför poolen och kör makadam. Sen jämnar du av med flis + filtduk om du inte kör med cellplast (hård variant).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.