T
Undrar vad man kan räkna på för kostnad att köpa och få lvvp installerad i Stockholms området? Att de tar bort gamla olje/elpannan samt installerar och kör igång anlägningen. Elementen ska behållas då de är vattenburna.
 
Det handlar om en bit över 100 tkr och det varierar en del beroende på märke och modell. Innan man investerar i värmepump är det bra att kontrollera om nuvarande radiatorer/element fungerar bra ihop med värmepump. Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla ca 21°C inne när det är -17°C ute?
 
T
Ok vi har fått en offert på 131 000 kr för en CTC Ecocenith 250i med tillhörande utedel och vad jag förstått ska kostnaden ligga mellan 60-130. Nu tycker jag att 60’ låter lite väl billigt. Men frågan är då ifall vår offert ligger lite väl högt?
 
Pannan är kanon iaf, så det är ett bra val.
 
  • Gilla
forager
  • Laddar…
Min bild av prisläget är ca 90 - 120 tkr beroende på märke och modell. 131 tkr låter i överkant. Ta gärna in fler offerter för att kunna jämföra. Man kan försöka med t.ex. "energioffert.se" och "värmepump.se" för att få offerter.
 
J Josth skrev:
Det handlar om en bit över 100 tkr och det varierar en del beroende på märke och modell. Innan man investerar i värmepump är det bra att kontrollera om nuvarande radiatorer/element fungerar bra ihop med värmepump. Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla ca 21°C inne när det är -17°C ute?
Helt felaktig prisbild.
 
T
C Calore skrev:
Helt felaktig prisbild.
Hur menar du då?
 
T
J Josth skrev:
Min bild av prisläget är ca 90 - 120 tkr beroende på märke och modell. 131 tkr låter i överkant. Ta gärna in fler offerter för att kunna jämföra. Man kan försöka med t.ex. "energioffert.se" och "värmepump.se" för att få offerter.
vi har försökt det men verkar vara svårt att få respons från företag i dessa coronatider.
 
Ok, ja det är väldigt ovanliga tider nu. Den vanliga influensan borde i alla fall ebba ut nu och fler borde vara tillbaka på jobbet. Har ni provat företag som Polarpumpen.se och liknande? På vissa märken finns fasta priser med standardinstallation och för andra ska de skicka offert. Dock viktigt att läsa det finstilta för att se vad som ingår i t.ex. standardinstallation och vad som ska vara tillägg.
 
T Titan123 skrev:
Hur menar du då?
Vad jag vet kostar tex en IVT AIR-X 7 kw 89 efter Rot. Ganska långt från en bit över 100
 
T
Är det i Stockholm och med bortmontering av gamla panna etc?Får du gärna tipsa oss om den montören. Du kan skicka pm till mig.
 
T Titan123 skrev:
Är det i Stockholm och med bortmontering av gamla panna etc?Får du gärna tipsa oss om den montören. Du kan skicka pm till mig.
Det är i Stockholm , ja

Jag kan inte pm:a dig, jag ser inte din sida
 
M
C Calore skrev:
Vad jag vet kostar tex en IVT AIR-X 7 kw 89 efter Rot. Ganska långt från en bit över 100
den hoppar väl inte in själv och kastar ut oljepannan själv?

Tycker inte 131000:- låter helt vanvettigt om man utgår från att pumpen ligger på 85-90 000:- men mycket beror ju på hur mycket jobb som krävs för att få ut gamla pannan osv.
 
T
C Calore skrev:
Det är i Stockholm , ja

Jag kan inte pm:a dig, jag ser inte din sida
Om man är medlem så skall man kunna skicka meddelande till mig
 
T
M Marcussjogren skrev:
den hoppar väl inte in själv och kastar ut oljepannan själv?

Tycker inte 131000:- låter helt vanvettigt om man utgår från att pumpen ligger på 85-90 000:- men mycket beror ju på hur mycket jobb som krävs för att få ut gamla pannan osv.
det är alltså 131000 efter rotavdraget så 145 000 innan rot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.