Jag är inte klar med min låda än. Men några funderingar:

  1. Vilken produkt är bäst lämpad att använda vid alla skarvar och glipor för att täta mot regn? Vanlig byggfog eller?

  2. I övrigt hur skyddar jag trät? Trät får inte kunna bli fuktigt på insidan. Vill helst höra vad som "är bäst" än "det räcker med". Det jag tänker själv behövs göras är att pensla kvistlack på alla kvistar till att börja med. Sen ska det väl grundmålas, men med vad? Och vad för typ av färg är bäst skyddande att sedan måla det yttersta lagret med? .

  3. Till sist, ska jag ha eller inte ha springor i botten som ventilerar? Jag kollar runt på nätet och folk gör olika. De som inte har någon ventilering har inte heller sagt något om varför dom inte har det. Vet dom bara inte? Eller behövs det inte om man bygger på ett visst sätt? Jag vill ju inte riskera att väta kommer in den vägen heller på något sätt. Så skulle ju helst inte ha springor. Men om det istället skapar en fuktig miljö i lådan så vill jag ju inte göra så.

Halvfärdig träkonstruktion av en låda med oskyddat trä och synliga skarvar på ett laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Om den ska bo under väder så är fönsterfärg en god ide att måla boxen med.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om den ska bo under väder så är fönsterfärg en god ide att måla boxen med.
Okej, så;

1. Kvistlack på kvistar och ändträ
3. Foga med byggfog (eller träfog? eller vad?!) i alla springor
2. Grundmåla 2 ggr det hela
3. Måla med fönsterfärg 3 ggr

Kommer detta hålla all väta ute? Hur ska jag göra med "golvet" på boxen? Ska jag ha ventilation eller inte?

Träkonstruktion med synliga springor mellan skivorna som potentiellt behöver fogas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad träbox med synliga kvistar och springor, under en hylla med läskburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad träbox med Ramlösa-etikett och synliga springor som behöver fogas och målas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Varför täta skarvarna ?
Kvistlack kan vara bra men den ska vell bo ute !
Räcker med 1 lager grundfärg.
Finns inte mycket som överlever i längden utomhus när det gäller trä .
Impregnerat virke luktar mysko så ....

Har byggt en trälåda i impregnerat virke med målat lock i vanligt trä . Står under takutsprånget så får inte all väderlek på sig . Har lagt brädor med lite springa i botten på boxen + springor mellan brädorna runt om.
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför täta skarvarna ?
Kvistlack kan vara bra men den ska vell bo ute !
Räcker med 1 lager grundfärg.
Finns inte mycket som överlever i längden utomhus när det gäller trä .
Impregnerat virke luktar mysko så ....

Har byggt en trälåda i impregnerat virke med målat lock i vanligt trä . Står under takutsprånget så får inte all väderlek på sig . Har lagt brädor med lite springa i botten på boxen + springor mellan brädorna runt om.
1. För att det inte ska komma in vatten såklart?
2. Jag vill inte att det rinner koda eller något på dynorna, därför kvistlack, plus att jag läste på en färgtillverkares hemsida att man skulle köra kvistlack även på ändträt
3. Som sagt, "räcker" är inte min melodi. Köper jag tillräckligt färg kan jag lika bra köra flera lager om det inte kan göra det värre. Om något, lite bättre.

Min låda ska inte stå under något tak. Den kommer stå under fri himmel på en väderutsatt balkong. Och dynorna i den har redan nästan förstörts av den förra lådan jag byggde som hade obehandlat virke och massa springor. Blev fullt med fukt och förstört virke och nån svamp som bildades m.m. Det får inte hända igen. Jag vill göra allt jag kan för att denna trälåda ska hålla ute fukt utifrån mina förutsättningar. Ett svar är alltså inte att ta lådan inomhus eller liknande.
 
  • Gilla
Piaander
  • Laddar…
Tomture61
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utefog är lämpligt att använda utomhus [länk]

Plyfa är ej lämpligt att använda utomhus , målat virke bättre .
Tack, den där produkten verkar väldigt intressant. Bra tips! När det gäller virket så är det redan plyfa så det går inte att ändra. Så behöver göra det bästa av detta. Vet inte vad för annat skivmaterial som hade passat bättre till nästa gång? Ville köra skivmaterial nu eftersom det inte finns några springor och trät därmed inte deformeras när det rör på sig.
 
Tomture61
Du får bygga i takplåt nästa gång :rofl:
 
Varför inte göra som byggmax lådan och ha en plastbox inuti?
 
Unikt namn
raveper raveper skrev:
Varför inte göra som byggmax lådan och ha en plastbox inuti?
Lite avigt att bygga en rejäl förvaringslåda bara för att sedan stoppa en ful och dyr plastlåda inuti....

Har själv lite planer på att bygga en utelåda så jag följer tråden. :)
 
Jag byggde mig en dynlåda för en månad sedan.
Hemmagjord röd dynlåda med takpannor placerad på trätrall nära hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilstyko och 7 till
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Jag byggde mig en dynlåda för en månad sedan.
[bild]
Haha jäklar vad satsigt, är ju nästan bygglov på den haha ;)
 
SC Aero SC Aero skrev:
Jag byggde mig en dynlåda för en månad sedan.
[bild]
Jaha.
Oj.
Den där vart ju lite speciell. Ett dynhus..
Fattas hängränna.
 
Nu när man vet att man har följare kanske man ska uppdatera hur det går.

Jag åkte till färgbutiken som blandade en fönsterfärg i en kulör jag gillade. Jag köpte även träspackel, grundfärg och fog.

Hittills har jag först spacklat de största springorna och sedan fogat precis varenda skarv och glipa som finns både på in och utsidan.

Sedan grundmålar jag allting också både på in och utsidan. Är inte klar med alla delar än.

Och ja det är väl overkill och speciellt att grundmåla mina två formplyfor jag har på insidan. Men jag kör hängslen och livrem. :)

Renoveringsmaterial såsom målarburkar och fogpistol på ett rottingbord med en halvmålad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den lilla biten som ska vara under luckan på framsidan är sågad och spacklad. Sen ska även den grundmålas och limmas på plats med pluggar.
En sågad och spacklad träbit redo att grundmålas och limmas under en lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.