Någon som sett något liknande tidigare?
 
  • Träkonstruktion med svart mögel och tecken på rötskador i hörnet av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jens s
  • Laddar…
S
B Biggaren skrev:
Någon som sett något liknande tidigare?
Är det bränt eller är det olja?
Oljefyllda kablar är vanligt från förr.
 
Det kan vara olja då kanske
 
?
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte själv elektriker men jag jobbade kort tid på ett elnätsbolag (med mätarfrågor) och då har jag för mig att de pratade om papperskabel. Denna kabel skulle alltså ha ett impregnerat pappershölje och vara fylld med någon form av olja, jag antar av isoleringsskäl.

Sen tror jag också att de nämnde att vissa av den gamla sortens papperskabel hade en riktigt otrevlig (giftig) fyllning men som tur var så var den tydligen inte så vanlig, i alla fall inte i vårt område.
 
Det är väl PCB olja det kan vara.
 
  • Gilla
Thorbearswe och 6 till
  • Laddar…
Fast vad är det för kabel vi ser då? Svårt med proportioner och vad man ser i övrigt? matning till hus eller bara ett uttag eller vad?
 
Papperskablar är fortfarande inte helt ovanliga. Så länge oljan är kvar och man inte rör dem så fungerar de bra. Din kabel verkar dock inte må så bra, den utläckta oljan kan innehålla PCB.

Är det serviskabeln som går in till din elmätare inomhus så är det elnätsägarens kabel. Ägogränsen går div mätaren.

Ta in en elektriker för att byta om det är din kabel eller meddela nätägaren om det är deras kabel.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
Jag fick utbildning 1990 och då hittade vi en sådan kabel i skolans förråd. Läraren sa att det var det mest värdefulla i hela förrådet eftersom den var så ovanlig (gammal). Det kallas oljeimpregegnerad blypapperskabel. Den är gammal och ömtålig.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Är nog hög tid att byta om den är kopplad.
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Antingen är det olja heller bränt/sot.
Oavsett vilket det är så är det ju dags att byta ut, har oljan läckt ut vilket troligen större delen har gjort här så ska den bytas.
Är det bränt/sot så är det ju VERKLIGEN dags o byta, innan det behövs göras ett nybygge.
 
M Maledictus skrev:
Jag är inte själv elektriker men jag jobbade kort tid på ett elnätsbolag (med mätarfrågor) och då har jag för mig att de pratade om papperskabel. Denna kabel skulle alltså ha ett impregnerat pappershölje och vara fylld med någon form av olja, jag antar av isoleringsskäl.

Sen tror jag också att de nämnde att vissa av den gamla sortens papperskabel hade en riktigt otrevlig (giftig) fyllning men som tur var så var den tydligen inte så vanlig, i alla fall inte i vårt område.
Gnäll,!!!
 
Läckande oljekabel. Bara att byta ut. Bytte ut många på 80-talet.
 
Mnja, nu vill jag vara "petimeter".

Det finns olje-papperskabel, och så finns det vaselinimpregnerad papperskabel.

Olje-kabel har en särskild kanal där tunn olja sprids längs kabeln, förekommer till exempel på undervattenskablar, kablar för stora vertikala nivåskillnader etc. Dessa har (givetvis) tätningar i båda ändar, och i den övre änden ett expansionskärl, med möjlighet att fylla på mer olja.

I de mest extrema fallen förekommer pumpning av tunn olja längs kabeln, för att bidra med kylning.

Isoleringen är papper som lindats runt ledarna, och runt det ett hölje av av bly, som är helt tätt. Kabeln kan sedan på utsidan även ha ett lager svart (asfaltimpregnerad) crepe-papper och dubbla stålband som yttre skydd för blyet.

Sådan "oljekabel" använd(e)s i tung distribution, gruvor etc, samt för högre spänningar vid höga effektöverföringar.

Vaselin-kabel är i princip samma sak, men ingen kanal för att impregneringen skall kunna flytta på sig längs kabeln. Det är en rejäl kladd-dos vaselin runt alla ledare, som är lindade med papper, sk. kraftpapper.

Ett blyhölje för tätheten, och (utomhus främst) stålband som mekaniskt skydd.

I vardera änden, och vid eventuella skarvar gjutningar, förr ofta med beck/kabelmassa, dvs tjock svart sak som är glas-hård vid 50 grader, men flyter fint vid 300.

Denna typ av kabel var helt dominerande till villor, lyktstolpar etc ända fram tills PVC-plasten tog över, säg ca. 1965.

Det är goda chanser att det är en sådan kabel Du ser, och att blymanteln skadats så att impregnering läckt ut. Kabeln behöver då bytas, i alla fall någon meter på var sida om skadan.

Rent tekniskt finns det inga orsaker att av åldersskäl byta kabeln, bara gjutningarna är täta och skador inte föreligger. Pappersisoleringen är bättre än modern plast, tål högre drifttemperatur bland annat.

Däremot var det vanligt med 3-ledare, och att jord/PEN gick i blymanteln, som relativt lätt kan få skador/avbrott om en kabel behöver flyttas på. Anslutning skall ske genom att linda en koppartråd runt blyhöljet och sedan "smet-löda" fast den.

Om detta gäller är "byt hela kabellängden" absolut att föredra. Bly-mantel-jordar har ställt till med en del problem, läs: livsfara, genom åren.
 
  • Gilla
Fabbe993 och 14 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Papperskablar är fortfarande inte helt ovanliga. Så länge oljan är kvar och man inte rör dem så fungerar de bra. Din kabel verkar dock inte må så bra, den utläckta oljan kan innehålla PCB.

Är det serviskabeln som går in till din elmätare inomhus så är det elnätsägarens kabel. Ägogränsen går div mätaren.

Ta in en elektriker för att byta om det är din kabel eller meddela nätägaren om det är deras kabel.
Du skriver att det är nätägarens ansvar fram till elmätaren. Min serviskabeln passerar torpargrunden där det sitter ett säkringsskåp och därefter till elmätaren där det sitter tre huvudsäkringar. Eftersom jag har svårt att komma ner under huset, det är kryphöjd, så kontaktade jag nätägaren när jag hade en trasig säkring men man hävdade bestämt att man inte hade ansvar till elmätaren!
 
  • Gilla
mats1631
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.