Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Nu är det ett tag sedan jag uppdaterade här, det är mestadels för att jag aldrig hinner...
Dräneringen är klar, spolade vatten i en spolbrunn vid högpunkten för att se så allt fungerade som de ska och jag är väldigt nöjd. I veckan kommer det en firma som ska planera ut gräsmattan för att få rätt höjd samt jämna till allt så det är klart för att dra på jord och sen så eller rulla ut gräs. Delar med mig av en bild från sista sidan där det va trångt som tusan!
[bild]
Dagvattnet gjorde jag en stenkista samt en brunn som sparar en del vatten till bevattning osv, och det resultatet är jag minst lika nöjd med!
Men eftersom solen börjar dyka upp och gräsmattan ser ut som ett bombnedslag så valde jag och min sambo att smälla upp en altan. Det blir även vissa förberedelser för ett blivande uterum. Kollade runt med massa folk som sa att det inte gjorde något om det va dränerat nyligen då bärlinan sitter i huset och sen kommer första plintraden 2,1m ut från väggen. Lägger upp lite bilder på altanen fast den inte är klar.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Glöm inte att lägga något som tar ut ytvatten från väggen så att det inte tar sig ner i porodränen mot väggen uppifrån!!
Viktigt också med plasten nere vid sockeln som för ut vattnet till dräneringsrören
 
B byggarätt skrev:
Glöm inte att lägga något som tar ut ytvatten från väggen så att det inte tar sig ner i porodränen mot väggen uppifrån!!
Viktigt också med plasten nere vid sockeln som för ut vattnet till dräneringsrören
Jag har skruvat fast en list av plast över som tydligen skulle vara bra. Även fogat bakom och över den, sedan lagt grus ovanpå. Nere på sockeln har jag fall ut mot röret samt membran kletat på hela sockeln runt huset. Så jag hoppas att detta ska räcka:)
 
Godkväll alla kunniga!
Ska nu äntligen bila golvet i källaren. Då har jag en fundering, kan jag köra allt samtidigt eller ska jag köra i omgångar tror ni?
Trevlig kväll på er!
 
Har ytterligare en fråga!
Ska ju göra om allt golv i källaren, gräva, isolera osv. Då det blir en ganska så stor yta och ett helv*te att få allt jämnt så va jag inne på att jämna av allt med lecakulor, men så hittade jag isodrän kross. Nu till min fundering, tror ni det går att lägga ut istället för skivor som första lager?
 
Långledigt innebär inte att ligga soffan för min del, så denna ledighet har jag försökt göra så mycket som kroppen orkade med.
Bad en kompis om hjälp för att få ut tanken ut huset, det löste vi direkt efter att vi rev väggarna som va murade runt den. Och när vi ändå hade farten uppe så passade vi på att riva alla väggar och golv i gillestugan. Då det va trä så trodde vi det skulle vara mögel överallt, men där hade vi fel det va faktiskt ganska fräscht bakom.
Lite bilder på tanken och självklart en bild på kompisen som avnjuter en öl där tanken stod.
Stor svart oljetank i ett rum med riven vägg och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder borr för att demontera stor svart tank i ett rum med rasmur och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person sitter på huk på betonggolv där en tank har tagits bort, avnjuter en öl, omgiven av byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar planerandet med allt annat!
Ha det gott.
 
  • Person bygger träterrass med kapmaskin och verktyg ute i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg att det kom med en bild på altanen, det va saker vi gjorde när vädret va någorlunda fint. Det projektet närmar sig också slutet, ska visa mer bilder när det är klart!
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Har ytterligare en fråga!
Ska ju göra om allt golv i källaren, gräva, isolera osv. Då det blir en ganska så stor yta och ett helv*te att få allt jämnt så va jag inne på att jämna av allt med lecakulor, men så hittade jag isodrän kross. Nu till min fundering, tror ni det går att lägga ut istället för skivor som första lager?
Jag tror inte på det, det är extremt löst och svårt att hantera som underlag. Jag valde att skapa av till jämn yta och kör hela skivor trots merjobbet. Eventuellt som mellanlager mellan isodrän och cellplast för att utjämna 20-30mm skikt, inte inte större skikt än så.
 
Det lutar åt att jag gör som du, skrapa så jämnt som går och sedan skivor.
Är väldigt osäker på att köra hela källaren i ett svep, tror du det går?
 
Kul projekt! Jag tar mig friheten att svara på hur jag har gjort fram till nu så hoppas jag att du får vägledning i om du ska göra allt i ett svep eller göra ett rum i taget.

Planen för mig var att gräva ut och isolera halva källaren (2 rum), men det slutade med att jag tog ett rum som ska bli tvättstuga/duschrum och gör ev det andra när jag har tid och om ett behov uppstår. Jag är glad att jag tog det beslutet av flera skäl.

1. Det tar längre tid än man tror. Påbörjade projektet i december och är inte klar än. När golvet var bortbilat och makadammen urkrafsad ur leran under bottenplattan hade det gått några veckor. Under de veckorna hade jag gått och stört mig på den fula putsen och alla lagningar på väggarna så jag knackade ner den också. Förlängning av projektet med ytterligare några veckor då det visade sig att man använt olika dimensioner på betonghålstenen, en av väggarna fick 4cm puts på vissa ställen, allt nätades.

Att göra ett helt plant underlag för isodränskivorna är svårt men det måste inte vara helt rakt, betongplattan får svälja en del ojämnheter. Det som jag tyckte tog tid med att lägga ut skivorna var allt karvande för socklarna, det tog ett par dagar och i mitt huvud hade jag tänkt 5-6 timmar, max.

2. Hela källaren blir en ganska smutsig arbetsplats, damm överallt och ständiga lerspår i övriga utrymmen. Då vi har en provisorisk tvättstuga längre in i källaren är min fru halvnöjd med att det alltid är skitigt. Nu syns slutet på projektet och får det övergå till en ren och fin källare (fram tills jag ev isolerar det andra rummet också...).
 
Henrik311 Henrik311 skrev:
Kul projekt! Jag tar mig friheten att svara på hur jag har gjort fram till nu så hoppas jag att du får vägledning i om du ska göra allt i ett svep eller göra ett rum i taget.

Planen för mig var att gräva ut och isolera halva källaren (2 rum), men det slutade med att jag tog ett rum som ska bli tvättstuga/duschrum och gör ev det andra när jag har tid och om ett behov uppstår. Jag är glad att jag tog det beslutet av flera skäl.

1. Det tar längre tid än man tror. Påbörjade projektet i december och är inte klar än. När golvet var bortbilat och makadammen urkrafsad ur leran under bottenplattan hade det gått några veckor. Under de veckorna hade jag gått och stört mig på den fula putsen och alla lagningar på väggarna så jag knackade ner den också. Förlängning av projektet med ytterligare några veckor då det visade sig att man använt olika dimensioner på betonghålstenen, en av väggarna fick 4cm puts på vissa ställen, allt nätades.

Att göra ett helt plant underlag för isodränskivorna är svårt men det måste inte vara helt rakt, betongplattan får svälja en del ojämnheter. Det som jag tyckte tog tid med att lägga ut skivorna var allt karvande för socklarna, det tog ett par dagar och i mitt huvud hade jag tänkt 5-6 timmar, max.

2. Hela källaren blir en ganska smutsig arbetsplats, damm överallt och ständiga lerspår i övriga utrymmen. Då vi har en provisorisk tvättstuga längre in i källaren är min fru halvnöjd med att det alltid är skitigt. Nu syns slutet på projektet och får det övergå till en ren och fin källare (fram tills jag ev isolerar det andra rummet också...).
Har varit inne på att göra precis samma sak som du gjort, rum för rum eller halva källaren åt gången. Men jag har några faktorer som ställer till det då tror jag. Jag ska ha, golvvärme i hela källaren, nya avlopp då pannrummet ska bli i ett annat rum, flytta inkommande el och bygga ett badrum där jag ska frakta ut betongen.
Har du någon tråd startad så att man kan se dina framsteg? :)
 
Ja det är mycket som ska tas hänsyn till, låt inte det avskräcka dig:)

Jag var tvungen att dra om avloppet också men jag stoppade bara i det nya röret i det gamla betongröret i det intilliggande rummet och tätade lite med betong. När jag gör nästa rum fortsätter jag bara där jag slutade. Anar att du ska ha vattenburen värme i golvet, har el och inga input där.

Har ingen tråd men kollar flitigt på byggahus:)

Fick mycket hjälp av supporten på isodrän, riktigt hjälpsam farbror som svarade tålmodigt på allt om materialval, konstruktioner och torrtider på betong.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Nu är det igång på riktigt!
Har det senaste planerat en del, beställt nytt värmesystem, beställt golvvärme och pratat med en lokal leverantör av betong.
På fredag kommer två containrar, ett transportband och en del bilmaskiner för att mosa all betong i källaren samt gräva ur en del. Detta är förhoppningen att klara till måndag nästa vecka, kommer få en del hjälp och sen får jag bara köra tills det är klart.
Har beställt flytt av inkommande vatten, vi fick 1 dag på oss att flytta det annars har vi inget vatten på 3 veckor. Så jag har bilat ett spår så vi ska kunna få ner ett rör, sen hoppas jag innerligt att allt flyter på bra imorgon.
Ska försöka uppdatera så mycket jag hinner i helgen, må gott!
Renoveringsarbete i en korridor med ett uppbrutet golv och ett bilat spår för rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med uppbilad betong och spillror på golvet, förberedd för installation av nytt rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare med uppbilat spår i betonggolvet för rörledning, vid tvättmaskin och VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd ränna i betonggolv för installation av nytt vattenrör inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd ränna i betonggolv för rördragning inne i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet betonggolv i ett hem, visar ett bilat spår för rörläggning vid en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Härligt när det är klart
 
B byggarätt skrev:
Härligt när det är klart[/QUOTE

Ja detta ska nog va värt varje minut, ska bli väldigt skönt med ett riktigt badrum och värme i källaren! :D
 
Nu har det börjat, jag känner mig redan lurad av ritningarna. Det stod att det skulle vara 10cm betong men har varit ca 25cm i det rummet vi börjat i.
Dagen började med att åka och hämta maskiner, transportband och lite annat nödvändigt. Tanken var att jag skulle fixa allt idag så vi kunde jobba imorgon, men det blev lite arbete idag också. Dra mig baklänges vilket projekt jag har påbörjat!!!
Uppbruten betonggolv i ett rum med grushög och eldriven jackhammare, verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två stora blåa byggcontainrar framför ett gulfärgat hus, indikerar pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En byggarbetsplats med tjocka betongväggar och ett gult transportband som leder upp till en blå container.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon kommer det en större styrka som ska hjälpa mig med detta spektakel, det är guld värt!
Imorgon kommer mer bilder på framstegen!
Må gott!
 
  • Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.