En bojsten utav kaliber kastades ihop för ett par veckor sedan, gjöt den på vagnen för att underlätta transport och kalkylerade vagnens maxlast (550kilo) med antal liter färdig betong per säck för att få fram vad jag tycker är rätt volym.
Men... nu blir jag osäker då vagnen knäar ihop en del.. :thinking:

Stenen är 80x80x42 + lite klackar under vilket ger ca 268L minus ett 70 rör genom stenen + armering.
22 säckar = cirka 550kg torrvikt som ger cirka 13L per säck angivet på förpackningen, så det skulle innebära att stenen är på max 286L.

Blir densiteten på blandad grovbetong så förbannat mycket högre mot torr oblandad grovbetong?
Dvs, efter att den torkat ut - Jag har full förståelse att vatten väger....

Google säger att betong har en densitet mellan 2300-2400 kilo per kubik vilket skulle innebära att min sten då väger 2300/0.286=804kilo!? :surprised:
Det kan väl inte stämma? Det måste ju ha att göra med hur mycket ballast (Sten) som är i blandningen!?

Produkten är Hornbach's billigaste "Betong HB" med en fraktion på 0-6mm.

Stenen skall fraktas cirka 7 mil och jag hade som tänkt att åka sträckan med en laglig maxlast på vagnen.... :oops:

Hjälp!
Alternativen blir en motorlyft och en annan vagn + dragfordon och en annan förare helt enkelt! :rofl: Och om den nu väger 800 kilo kanske jag måste se över planen hur den skulle hamna i sjön ("frakbåt" med kran).
 
Redigerat:
2300kg per kubikmeter och du har 0,286 m3 => 2300x0,286

....och det känns kanske lite släpvänligare. Nästan lite fjösigt.
 
  • Haha
slacker
  • Laddar…
Hmm.. Snubblade in på en webbsida som säljer betongstenar och hittar detta:

Informationstabell som visar vikten och måtten för betongstenar i olika volymer och bygeldimensioner.

Det skulle ju innebär att 250L i volym vägen 500 kilo.
300L i volym väger 700 kilo....
 
MathiasS MathiasS skrev:
2300kg per kubikmeter och du har 0,286 m3 => 2300x0,286

....och det känns kanske lite släpvänligare. Nästan lite fjösigt.
Kalkylmiss alltså... Men fortfarande 650 kilo vilket är 100 över för min lilla vagn - Får jag låna din @MathiasS ? ;)
 
Har du ett BE?
 
  • Haha
slacker
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har du ett BE?
Stått på "att göra" listan ett bra tag, men tyvärr - Lyckas hanka mig fram utan, får precis dra båten med nuvarande bil och det blir ibland två svängar när det känns tungt....
 
slacker slacker skrev:
Stått på "att göra" listan ett bra tag, men tyvärr - Lyckas hanka mig fram utan, får precis dra båten med nuvarande bil och det blir ibland två svängar när det känns tungt....
Låter skitjobbigt att ta båten på två vändor.
 
  • Haha
  • Gilla
Kattvovven och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Låter skitjobbigt att ta båten på två vändor.
Sitter och skriver med en bebis i famnen som vill ha uppmärksamhet - Bara för att klargöra; Det är den vanliga vagnen som ibland får åka två svängar!! :p
 
slacker slacker skrev:
Sitter och skriver med en bebis i famnen som vill ha uppmärksamhet - Bara för att klargöra; Det är den vanliga vagnen som ibland får åka två svängar!! :p
Sorry, var bara tvungen. :)
Det är nog ingen av oss som missförstod vad du menade egentligen.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Det finns ju en annan lösning på problematiken:

Illustration av en bil som drar en släpvagn med text om högsta tillåtna hastighet och lastvikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får dra bojstenen på båtvagnen - Men det blir nog lite av ett gissel att surra fast klumpen... :rofl:
 
Ok, har du inget BE så blir det bara ännu värre än 100kg överlast....... fortsättning på PM.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
En annan plan är att hyra en vagn som klarar vikten då jag uppenbarligen får dra rätt så mycket med endast B kort bakom bilen:

Informationstext om ett släps maxvikt 1441 kg vid B-körkort.

Vi är alla eniga om att stenen väger drygt 650 kilo!? ;)
 
  • Haha
Kattvovven
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Låter skitjobbigt att ta båten på två vändor.
katamaran ? :thinking:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Utan att gå in på detaljer så är nu stenen levererad och väntar på sjösättning! Tack för hjälpen!!

Stor kubformad sten klar för projekt, kedjad på grusunderlag med säckar och pall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D
Den där ser jäkligt proffsig ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.