Som trådskapare inser jag att jag begick ett misstag när jag gav bakgrunden till min fråga. Jag skulle aldrig skrivit att det var bra med endast handtag på insidan ur inbrottssynpunkt. Varför? Jo, för den klara majoriteten av alla inlägg i den här tråden handlar nu om huruvida detta påverkar säkerheten eller inte snarare än att komma på lösningar på det problemet jag beskrev och ville ha hjälp med att lösa ;)

Själv har jag precis bestämt mig för att testa att montera ett vanligt magnetlås som äldre garderober eller luckor har. Jag tror att detta kommer funka för mitt problem och det är väldigt enkelt att sätta dit. Funkar inte det så så kanske det blir någon form av dörrtillslutare som Guson tipsade om.
 
Inte alls fel, kan ju vara andra som också tror att säkerheten blir sämre ned handtag på utsidan och får hjälp av tråden.
Det är så forum fungerar att en tråd kan bli lite bredare i omfattning.
Även du kanske har fått lite ny info gällande villasäkerhet (y)
 
A AndersS skrev:
Inte alls fel, kan ju vara andra som också tror att säkerheten blir sämre ned handtag på utsidan och får hjälp av tråden.
Det är så forum fungerar att en tråd kan bli lite bredare i omfattning.
Även du kanske har fått lite ny info gällande villasäkerhet (y)
Absolut kan man lära sig nya saker och även sådant man inte frågar efter, det är bra. Sen det är ju förträffligt om man också får svar på det man frågar om :)
 
  • Gilla
Peckalanger
  • Laddar…
E
En enkel dörrbroms skulle väl funka? Då kan ni ju även, om ni vill, ha dörren på glänt utan att den blåser upp/igen
 
  • Gilla
På Fritiden och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
En enkel dörrbroms skulle väl funka? Då kan ni ju även, om ni vill, ha dörren på glänt utan att den blåser upp/igen
Ja, principiellt är det ett bra förslag men i mitt fall blir det svårt att få det snyggt monterat på insidan. Åtminstone med den dörrbromsen jag hade liggande. Dörrkarmen är lite för smal helt enkelt.
 
E
P På Fritiden skrev:
Ja, principiellt är det ett bra förslag men i mitt fall blir det svårt att få det snyggt monterat på insidan. Åtminstone med den dörrbromsen jag hade liggande. Dörrkarmen är lite för smal helt enkelt.
Närbild på insidan av ett fönster med synlig karm och del av ett vitt öppningsbart fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en dörrkarm med måttangivelser, inklusive en indikation av 25mm tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är karmen alltså smalare än 25mm på insidan?
 
Den är exakt 2,5 cm
E Emil_K skrev:
[bild] [bild]
Är karmen alltså smalare än 25mm på insidan?
Den är exakt 25 mm. Dörrbromsen jag hade var 33 mm. Men blir inte magnetlåset bra kollar jag på att fixa en annan dörrbroms. Det ger ju andra fördelar också såsom att ställa dörren på glänt.
 
  • Vit dörrbroms monterad mellan en dörr och karm, visande dess tjocklek jämfört med dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emil_K skrev:
[bild] [bild]
Är karmen alltså smalare än 25mm på insidan?
Nu verkar TS vara ute efter en annan lösning men om det inte finns utrymme för en 523T/2 så brukar det fungera med en 533T/2 även fast den egentligen är tänkt för inåtgående dörrar t.ex vissa Swedoor dörrar monterar man 533T/2 istället då 523T/2 inte får plats.
https://www.assaabloyopeningsolutio...ter/532-533T_Fönster-Dörrbroms_ASSA-KT533.pdf
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Denna fäst i karmen kanske?
[länk]
Stark som attan!
Jag har använt varianten "på skaft" till några innerdörrar där jag haft problem med att robotdammsugaren knuffat igen uppställda dörrar som jag vill ha öppna. Jag tror den skulle bli jättebra för den här applikationen för att hålla igen dörren men ändå tillåta att man knuffar eller drar upp den.
 
Sitter och Googlar runt efter exakt detta. Så jag testar att väcka en gammal tråd.

Pga. Husdjur (katt) som inte får gå ut behöver den inåtgående altandörren (dubbeldörr) hållas stängd samtidigt som vuxna och barna ska kunna gå hyfsat obehindrat ut och in om dagarna. Altandörren är vår väg ut i trädgård och används hela dagarna, särskilt under vår, sommar och höst.

Har inget utvändigt handtag och något sådant går inte montera, har däremot en ”dragbit” i plast utvändigt.

Det har suttit en spärranordning som dessvärre fungerade dåligt, men som nu gått sönder. Går inte få tag på ny, gammal polsk PVC fönsterdörr och företaget existerar inte längre.

Hur löste TS det hela funderar jag på? Och vad kallas en sån pryl som visas på bild i inlägg 7 från Guson i tråden? Det ser ju absolut ut att kunna fungera.
 
Karlia
Min lösning, kanske svårt för mindre barn men snabbt billigt och fungerar för mig.

Enkel krok fastsatt på en fönsterkarm för att hålla fönstret stängt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H H4z3 skrev:
Sitter och Googlar runt efter exakt detta. Så jag testar att väcka en gammal tråd.

Pga. Husdjur (katt) som inte får gå ut behöver den inåtgående altandörren (dubbeldörr) hållas stängd samtidigt som vuxna och barna ska kunna gå hyfsat obehindrat ut och in om dagarna. Altandörren är vår väg ut i trädgård och används hela dagarna, särskilt under vår, sommar och höst.

Har inget utvändigt handtag och något sådant går inte montera, har däremot en ”dragbit” i plast utvändigt.

Det har suttit en spärranordning som dessvärre fungerade dåligt, men som nu gått sönder. Går inte få tag på ny, gammal polsk PVC fönsterdörr och företaget existerar inte längre.

Hur löste TS det hela funderar jag på? Och vad kallas en sån pryl som visas på bild i inlägg 7 från Guson i tråden? Det ser ju absolut ut att kunna fungera.
Jag vet inte hur TS löste det men det jag tipsade om kallas dörrtillslutare. Ibland kallas de dörrstängare men det kan ju betyda något annat också. Jag tipsade i ett annat inlägg om en magnetisk dörrrstopp som kanske kan vara intressant också. Om dörren går inåt och dörrkarmen har lämplig form kanske det kan vara något. Då kan människor knuffa/dra upp dörren vid passage men katten kan inte dra upp den inåt. Magnetisk dörrstopp i metall bestående av en basdel och en skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Guson skrev:
Jag vet inte hur TS löste det men det jag tipsade om kallas dörrtillslutare. Ibland kallas de dörrstängare men det kan ju betyda något annat också. Jag tipsade i ett annat inlägg om en magnetisk dörrrstopp som kanske kan vara intressant också. Om dörren går inåt och dörrkarmen har lämplig form kanske det kan vara något. Då kan människor knuffa/dra upp dörren vid passage men katten kan inte dra upp den inåt.[bild]
Jag ser nu att Lexington nämnde magneten innan mig. Jag har använt kompisen till den magneten för att hålla dörrar öppna så inte dammsugarroboten stänger dem av misstag.
 
Karlia Karlia skrev:
Min lösning, kanske svårt för mindre barn men snabbt billigt och fungerar för mig.

[bild]
Det funkar om alla är ute, men inte om några är kvar inne, då kommer dom som är inne inte ut :)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.