Håller på och planerar vårt första altanprojekt (och första större konstruktionsprojekt) och skulle tacksamt ta emot input från dom som är mer kunniga än mig :)! Har försökt läsa på en hel del men innan jag åker till brädgården vore det toppen att få ett par andra ögon på det så att jag inte missat något väsentligt!

Vi har tänkt att köra med trall i kärnfuru och bjälklag med tryckimpregnerat. Stolpar och liknande verkar nästan bara finnas tryckimpregnerat så gissar att det kommer att bli samma där.

Har gjort en skiss på själva utseendet. Trallen kommer i bitar om 4,2 meter vilket passade rätt bra med längden på altanen (8,65) om man lägger till en planka på tvärs och en på kanten (mest för utseendet).

Hela altanen ersätter en något mindre altan som fanns där tidigare (den togs bort när vi dränerade om förra året) och kommer att byggas ihop med en existerande inglasad altan som ligger till vänster i bilden. Båda dessa kommer att vara i nivå med varandra - det vill säga ca 15 cm ovanför marken.
Den förra altanen vilade på betongplattor och tanken är att även denna ska göra det.

Nu ett par frågor som dykt upp:

- Verkar bjälklaget rimligt för att få en stabil altan, tänker som sagt 170x45 till bärlinor och 145x45 till skruvreglar. Är detta lagom, eller för mycket/lite med tanke på stödpunkterna (blåa kvadraterna)? Avståndet mellan bärlinorna kommer vara ca 1,8 om skruvreglarna ligger cc 60. Skruvreglarna blir infällda och tänkte fästa dom med balkskor i bärlinorna.

- Till höger på altanen ska det vara ett insynsskydd/vindskydd och rakt uppåt på den högra delen ett kortare staket. Stolparna har jag tänkt 75x75 och med ca 120 cm avstånd till varandra. Låter det som en tillräckligt stabil lösning eller bör jag ha ännu tjockare stolpar/smalare avstånd?

- Jorden under altanen är i princip endast sand (ingen matjord) och har packats rätt hårt efter några månader med meterdjupt snötäcke. Min tanke är därför att bereda marken genom att först gräva bort tillräckligt mycket jord för att altanen ska hamna i rätt höjd, därefter markduk och sen lägga plattorna direkt på denna, därefter något remsa syllpapp och sen bärlinorna. Har jag missat något? Har läst att det ofta rekommenderas att lägga makadam under plattorna men tänker att det inte behövs eftersom jorden är så sandig?

Känns detta som en rimlig konstruktion? Något som jag missat, eller tänkt galet kring?
 
I det stora hela verkar det bra planerat.

Vad ska du ha som staket/räcke mellan stolparna? Det avgör dimension och avstånd mellan stolparna.
Jag gör alltid stolpar av 2st 45x95 där jag låter den ena stå på bärlinan medans den andra går ned och skruvas i bärlinan.

Hur har du tänkt att justera så att du får allt i rätt höjd, ska du fixa marken under plattorna så att allt kommer i samma nivå?
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Stort tack för svaret :)

Har inte helt bestämt mig kring staket/räcke men känns just nu som att det lutar åt vertikala rätt tjocka ribbor och sen en överliggare av något hyfsat tjock dimension för att matcha mot staketet vid tomtgränsen. Bilden nedan är rätt likt vårt staket men tänkte låta överliggaren ligga ovanpå stolparna istället.

10c48f028e-Kamera-2011-07-20-141-700x300.jpg

Kanske ska köra på 95x95 för att vara säker då. Eftersom hela bjälklaget ligger i samma höjd känns det svårt att köra varianten du beskrev med 2 st 45x95 - men tänker att det borde bli tillräckligt stabilt att skruva fast stolparna direkt mot bärlinorna (och kanske också mot skruvreglarna där dom sitter i hörn)?

Ja precis, hade tänkt att justera marken när jag gräver bort en del jord för att det ska bli i rätt höjd. Har läst att många kör med träklossar och liknande ovanpå plattorna, tycker att det låter lite instabilt men det kanske bara är jag som inbillar mig - och borde ju vara lättare att finjustera på det sättet?
 

Bästa svaret

Du kanske missförstod mig med stolparna. Gör ett nytt försök men det är svårt utan bild.
Om stolpen ska vara 1000mm så kapar du ena regeln 1000mm och den andra regeln 1150mm.
Sedan skruvar du ihop dom (du kan limma och skruva), den ena stolpen vilar då på bärlinan medans den andra skruvar du i den. Blir superstabilt.

Det är en bra idé att ha överliggare på räcket, det blir mycket stabilare då än att ha som på bilden.

Med marken är det mycket enklare att justera med träklossar. Du får samma stabilitet ändå om du skruvar en bit regel av samma dimension som bärlinan längs med bärlinan men så att den ligger an mot betongplattan. Hittade en bild som nästan beskriver det, men du kan ha stödregeln liggandes istället så den har större anliggande yta mot plattan. Trästolpe monterad på en betongplatta med angränsande träreglar som del av en staketkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Ah, tack för förklaringen - då tror jag att jag är med, det låter som en riktigt stabil lösning, tror jag kör på den!

Ok, jag tror att jag har missförstått lite hur träklossarna ska fungera tidigare :D. Har tänkt att man lägger en bit trä på plattan, med den platta sidan ner mot marken (så att den ligger på samma sätt som en betongplatta) och sen lägger bärlinorna ovanpå denna. Och att man då justerar höjden genom att såga bort mer eller mindre av träklossen.
Det där verkar ju onekligen väldigt smidigt! Då är det ju bara att hålla upp bärlinan så den blir rak och sen fästa träklossen direkt i bärlinan (med ankarskruv eller fransk skruv?). Stort tack, det där sparade mig många timmars vånda!

Har sett en del som rekommenderar plastkilar och terrassfötter som jag också funderat på (framförallt eftersom jag kommer jobba framförallt själv), men det känns lite otestat fortfarande vad jag har sett.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Tack, det låter rimligt! Tror att det mesta börjar klarna nu (tills det är dags att faktiskt börjar bygga och jag inser alla mindre missar på ritningen :)), stort tack!

Börjar även fundera på om jag ska köra 45x170 även till reglarna, men det verkar vara lite overkill enligt tabellerna på nätet...
 
Vi vill se bilder på framstegen och missarna sen! (y)

Hur är marken runt altanen, kommer du att behöva ett trappsteg ner nånstans?
I sånt fall kan ju ett alternativ va ett snedda altanen i ett hörn och göra ett trappsteg där.
Jag föredrar oftast altaner där det är lite olika nivåer och former så det blir lite liv i det.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Haha, absolut - om inte annat för att ha det dokumenterat så att jag inte gör samma sak vid nästa eventuella altan :)!

Den kommer att vara väldigt låg (ca 15cm från marken) så inga trappsteg behövs, däremot ska det byggas en trapp till en dörr ut från huset som ligger ca 50-60 cm ovanför altanen. Har inte direkt tänkt ut några detaljer kring denna utan tänkte ta denna som lite "lyxprojekt" tillsammans med staketet och insynsskyddet när resten är färdigt :)
 
Sätt dubbla reglar där du får ändan på trallen. Då kan du skruva lite längre in och slipper sprukna ändar på trallen.
 
  • Gilla
villasuperstar och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset, det kör jag på :)! Den tidigare altanen var skråskruvad i ändarna och förutom att det inte såg supersnyggt ut så stack det även upp små kanter av själva skruven!
 
Det här har du kanske redan kommit på... Lägg trallen utan att mäta och såga. Sen när allt ligger så sågar du av kanten med cirkelsåg. Sparar mycket tid och du får helt raka kanter.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
när man talar om trollen! gick faktiskt förbi ett hus i förra veckan där dom byggde altan där jag såg att dom gjorde precis så, tänkte att det verkade otroligt smart :) - det ska jag absolut köra på!
 
F
K kirilian skrev:
Det här har du kanske redan kommit på... Lägg trallen utan att mäta och såga. Sen när allt ligger så sågar du av kanten med cirkelsåg. Sparar mycket tid och du får helt raka kanter.
med reservation för den som ligger närmast huset, den och eventuellt nästa med är jäkligt svårsågade med cirkel- eller sänksåg... typ omöljiga. Istället för ett skitsnittbpå skrå med en sticksåg så är set bättre att vara noga där och ta det med gersågen.

En synpunkt till ang den avdelande trallen mitt i. Fundera på att öka det till minst två st. Det blir nästan svårare att kotla upp för en trall.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Tack, kan tänka mig att den som ligger närmast huset blir knivig - låter klokt att såga den i förväg, får bli något slags mått till resten i så fall (håller även om att lista ut vilken såg som jag ska prioritera här https://www.byggahus.se/forum/threa...-kring-cirkel-saenksag-vs-kap-ger-sag.377729/).

Ah, det låter väldigt klokt med mitt-trallen - har funderat lite kring hur jag ska regla upp där. Två (eller ev tre) låter nästan enklare! Tänker att jag då sätter några reglar horisontellt (i bilden) mellan dom två inre vertikala reglarna, så vilar vertikal-trallen på dom inre vertikala reglarna, men skruvas i dom horisontella reglarna - låter det rimligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.