Status
Tråden går ej att kommentera.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kollar in statistiken på c19.se och en sak slår mig, det är många fler döda konstaterade smittade i Stockholm än i resten av landet och det fortsätter att dö fler i Stockholm enligt samma jämförelse.

Stockholm ligger nämligen på nästan 20% dödsfall bland de testade, medan resten av landet ligger på runt 10% förutom de delar där det är få fall, där har man ännu mindre dödlighet per testat fall.

Vad kan detta bero på?
- mer smitta i äldrevården i Stockholm?
- färre testade i Stockholm? För att man snabbast fick mycket smitta?

Det är något skumt med detta i alla fall.
Haha, ja, det kan man räkna ut med arslet och en påse kritor - men det är inget man kan säga på nätforum.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Dom har ändrat texten sen jag läste där sist.
Då bar det sjuksköterska som skulle utföra testet, stod att det var 100% på en del och 96?% på en del.
 
optimum
D datadavid skrev:
Haha, ja, det kan man räkna ut med arslet och en påse kritor - men det är inget man kan säga på nätforum.
Jo vissa forum men inte här för då åker man ut.
Jag har rätt säker bild av hur det ligger till.
 
MultiMan
https://www.svd.se/ny-raknemetod-ger-farre-virusdoda-i-spanien

Spanien rapporterade på måndagen nästan 2 000 färre dödsfall än dagen innan. Siffrorna över antalet döda med koppling till covid-19 hade justerats ner till 26 834.

Anledningen är att nytt system för insamlingen av data lyckats identifiera fall som har räknats dubbelt, säger Fernando Simon, samordnare på hälsodepartementet. Samtidigt har felaktigt angivna dödsorsaker kunnat uteslutas.
 
P Pin skrev:
Du måste introducera även z i ekvationen där z är antalet som (fortfarande) är sjuka. Problemet är att vi inte har någon bra uppskattning på X, y eller z. Liken räknar vi så x-y är känt (förutom z då, de som inte dött ännu. Eller inte hunnit bli friska)

Tyvärr leder inte din andra ekvation med dubbla antalet döda till något när vi ska lösa ut två okända. Men korrekt att det ska vara två ekvationer.
Japp, vi har hittat en som kan matte.
Gött.
Då kan vi få en matematisk definisjon på detta himla virus och sjukan man får.

Ska man ta med det så kallade R-värdet?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det beror väl på vilka 80-åringar man räknar? Alla eller de på olika boenden?
Pratade så sent som igår med en bekant som berättade om någon hon kände som länge försökt få plats på ett äldreboende, men fått avslag då hen bedömdes kujnna bo själv. Personen i fråga var över 90. För att få plats på boendet räcker det inte med ålder, utan man måste också vara i sämre skick, så att bara ta genomsnittsålder blir fel.
Min farfar fick bo hemma tills han var nästan hundra..
Trots att han knappt kunde se eller höra, inte sköta sin hygien själv eller laga mat själv och absolut inte städa eller tvätta själv.. Dessutom låg husets enda toalett på övervåningen så han fick en "tunna" med en slags sits på i en garderob för att kunna uträtta sina behov..
Så ålderdomshem är i Sverige är verkligen för de i livets absoluta slutskede..
 
  • Ledsen
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
A
Det finns hel del information att finna på nätet avseende att äldre är är i allt sämre skick när de slutligen får plats på äldreboendet. I kommunals rapport ”Skäligt är inte gott nog” så kan man läsa följande:

”Många äldre hinner bli alldeles för dåliga i sina egna hem och bor alldeles för kort tid på ett äldreboende. Den kritik som en gång framfördes mot långvården kan riktas om mot det som idag istället kan kallas ”kortvården”.
Äldreomsorgen har systematiskt underfinansierats under många år. Det har satt sina spår i verksamhetens kvalitet, personalens hälsa och inte minst tilliten till att alla kan förvänta sig en god vård och omsorg under sin ålderdom och sista period i livet. Tidpunkten för när äldre får plats på ett äldreboende har förskjutits, numera spenderar äldre en allt längre period hemma som sjuka, medan tiden på äldreboendet blir allt kortare.”

”Boendetiden på omsorgsboenden blir kortare, och därmed blir tiden i hemmet längre. Socialstyrelsens statistik visar att en dryg femtedel avlider inom det första halvåret. I en studie gjord på äldre i Stockholm har boendetiden för de 10 procent äldre som bor kortats tid på boende minskat från närmare 100 dagar 2006, till åtta (!) dagar år 2012.”
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
optimum
LeffeA LeffeA skrev:
Japp, vi har hittat en som kan matte.
Gött.
Då kan vi få en matematisk definisjon på detta himla virus och sjukan man får.

Ska man ta med det så kallade R-värdet?
Tror inte du kommer så långt med dina teorier.
Allt handlar om flockimmunitet och alla kommer få det
Väldigt få som verkar tro på en framtid med vaccin.
Varje som presenterar något som kan ses som positivt med vaccin hackas omgående ned.
Hur är folk funtade?
Vill man verkligen att 10.000-100.000 ska avlida?

Nej jag kan inte hjälpa dig med dina matteformuleringar.
Troligen ingen här heller.
 
A
optimum optimum skrev:
Tror inte du kommer så långt med dina teorier.
Allt handlar om flockimmunitet och alla kommer få det
Väldigt få som verkar tro på en framtid med vaccin.
Varje som presenterar något som kan ses som positivt med vaccin hackas omgående ned.
Hur är folk funtade?
Vill man verkligen att 10.000-100.000 ska avlida?

Nej jag kan inte hjälpa dig med dina matteformuleringar.
Troligen ingen här heller.
Hur kom du fram till att bara för att folk inte tror att ett vaccin kommer snabbt så vill dessa att 10.000-100.000 ska avlida?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 7 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Tror inte du kommer så långt med dina teorier.
Allt handlar om flockimmunitet och alla kommer få det
Väldigt få som verkar tro på en framtid med vaccin.
Varje som presenterar något som kan ses som positivt med vaccin hackas omgående ned.
Hur är folk funtade?
Vill man verkligen att 10.000-100.000 ska avlida?

Nej jag kan inte hjälpa dig med dina matteformuleringar.
Troligen ingen här heller.
Nu får du faktiskt börja följa dina egna ord och skriva något som för diskussionen framåt. Börja inte om nu igen om att det är FI man jobbar med, eller att man vill att folk ska avlida, då kommer ingen vilja diskutera vidare med dig. Skärpning ombedes. Kan du lova detta slutligen?
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tror inte du kommer så långt med dina teorier.
Allt handlar om flockimmunitet och alla kommer få det
Väldigt få som verkar tro på en framtid med vaccin.
Varje som presenterar något som kan ses som positivt med vaccin hackas omgående ned.
Hur är folk funtade?
Vill man verkligen att 10.000-100.000 ska avlida?

Nej jag kan inte hjälpa dig med dina matteformuleringar.
Troligen ingen här heller.
Att inte tro att någon kan räkna en andra eller tredjegradsekvation är i min mening mycket mer negativt tänkande än att inte tro på ett vaccin inom tex närmsta 12 månaderna

Detta är grundskolematenatik, det är en fysikalisk omöjlighet att vi alla trängdes på bakersta bänkraden på högstadiet.

Matematik och statistik hjälper oss förstå när vi kan uppnå flockimmunitet och hur många som insjuknar och hur många av dessa som tillfrisknar och hur många som dör.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Om vi kommer ner till noll i "överdödlighet", är vi klara då eller ska vi komma ned lägre? Hade ju varit vackert om vi kom ned till noll i dödlighet. Jag frågar åt en vän.
 
T tobbbias skrev:
Om vi kommer ner till noll i "överdödlighet", är vi klara då eller ska vi komma ned lägre? Hade ju varit vackert om vi kom ned till noll i dödlighet. Jag frågar åt en vän.
Jag förväntar mig en period av "underdödlighet", därefter den normala dödligheten. Du kan dela den informationen med din vän.

Om dödligheten är noll tror jag vi har game over. Inte önskvärt.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag förväntar mig en period av "underdödlighet", därefter den normala dödligheten. Du kan dela den informationen med din vän.

Om dödligheten är noll tror jag vi har game over. Inte önskvärt.
Min fråga var lite halvt riktad mot optimum som skrev en fråga ifall vi verkligen vill att 10k till 100k personer ska dö. Mitt enkla svar är att ett vanligt år dör ca 90k så vill vi verkligen komma ned till att bara 10k dör ett år... :p

Jag tycker det låter lite jobbigt. Kommer vara många anhöriga det året som kommer gnissla lite tänder...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.