Ymer Ymer skrev:
Men eftersom man håller ungefär samma temperatur i poolen så slår sig inte materialet så mycket. Rostfria pooler började tillverkas på 80-talet och de är fortfarande i bruk.
Det är vid svetsningen det slår sig, inte av själva poolvärmen.... Det är därför man måste ha endera bockar på plåtarna, eller någon form av underliggande struktur (typ fyrkantsrör eller vinkeljärn) så den håller formen... Att bara svetsa ihop plana plåtar blir lika bra, men skulle se mindre snyggt ut..

Vedpool har ju dessutom pressade "dimples" i botten, troligen för att den ska få lite styrka och hålla formen...
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Rostfritt slår sig lätt som några påpekar vid svetsning. Speciellt vid många skarvar. Men det borde gå att arbeta sig runt genom att svetsa med mothåll och annat. TIG lär vara det bättre alternativet att svetsa med då det inte blir lika mycket värme som med pinne. Dessutom binder argon det mesta av syret som uppstår och materialet får bättre egenskaper. Formier är ännu bättre om man har tillgång till den gasen.
 
Jag går också i tankarna att bygga pool i rostfritt, har gjort en offertförfrågan men funderar på om man ska ha slipad yta,
Jag tror dom använder det på inomhus poolerna men kan det inte bli väldigt bländande mot solen om man har det utomhus?

Kanske någon här inne som har koll på det?
 
N Nicben813 skrev:
Jag går också i tankarna att bygga pool i rostfritt, har gjort en offertförfrågan men funderar på om man ska ha slipad yta,
Jag tror dom använder det på inomhus poolerna men kan det inte bli väldigt bländande mot solen om man har det utomhus?

Kanske någon här inne som har koll på det?
Vi målade aluminiumpoolerna med någon ljusblå färg från jotun (typisk bassängkulör) kommer dock inte ihåg vad den heter..
 
  • Gilla
Nicben813
  • Laddar…
N Nicben813 skrev:
Jag går också i tankarna att bygga pool i rostfritt, har gjort en offertförfrågan men funderar på om man ska ha slipad yta,
Jag tror dom använder det på inomhus poolerna men kan det inte bli väldigt bländande mot solen om man har det utomhus?

Kanske någon här inne som har koll på det?
jobbar som drifttekniker i ett badhus med 3st utomhuspooler ingen av dessa bländar när det är soligt ute.
 
  • Gilla
Nicben813
  • Laddar…
Jag har letat efter en dylik tråd ett halvår, äntligen! Jag skall svetsa en badtunna i rostfritt till sommaren med en tig-svets inköpt för ändamålet, så denna tråden följs med spänning. Jag har redan fått fina tips, bla. den fyrkantiga poolen som punktades utifrån först. Just montaget av plåtarna har jag funderat på. Jag har ritat några badtunnor i Tekla, men jag har nog inte bestämt mig för en modell ännu. Jag funderar även på att gå på 3mm plåt för att kompensera en gnutta för bristande svetskunskaper.

Har TS kommit längre i tankarna kring rostfri badtunna?

Jag har själv badat i en rostfri badtunna tillverkat av en svetsare i 2mm 4404. Den var mycket fin på alla sätt och vis.
 
Du behöver inte gå på så tjock plåt ..... Be stället där du köper plåten att klippa remsor åt dig, typ 20x100 eller nått, som du tränar på.... Det är skitlätt att TIG-a rostfritt...
 
ronolo ronolo skrev:
Jag har letat efter en dylik tråd ett halvår, äntligen! Jag skall svetsa en badtunna i rostfritt till sommaren med en tig-svets inköpt för ändamålet, så denna tråden följs med spänning. Jag har redan fått fina tips, bla. den fyrkantiga poolen som punktades utifrån först. Just montaget av plåtarna har jag funderat på. Jag har ritat några badtunnor i Tekla, men jag har nog inte bestämt mig för en modell ännu. Jag funderar även på att gå på 3mm plåt för att kompensera en gnutta för bristande svetskunskaper.

Har TS kommit längre i tankarna kring rostfri badtunna?

Jag har själv badat i en rostfri badtunna tillverkat av en svetsare i 2mm 4404. Den var mycket fin på alla sätt och vis.
Jag lyckades få tag i en överbliven liner till extremt bra pris så jag satsade på det i stället och bygger nu en träram till detta! jag kollade på plåt också, men det drar ju snabbt iväg till helt horribla nivåer. Annars provsvetsade jag lite i 1.4404 och det var ju hur smidigt som helst. Det behöver du inte vara orolig för!
 
ronolo ronolo skrev:
Jag har letat efter en dylik tråd ett halvår, äntligen! Jag skall svetsa en badtunna i rostfritt till sommaren med en tig-svets inköpt för ändamålet, så denna tråden följs med spänning. Jag har redan fått fina tips, bla. den fyrkantiga poolen som punktades utifrån först. Just montaget av plåtarna har jag funderat på. Jag har ritat några badtunnor i Tekla, men jag har nog inte bestämt mig för en modell ännu. Jag funderar även på att gå på 3mm plåt för att kompensera en gnutta för bristande svetskunskaper.

Har TS kommit längre i tankarna kring rostfri badtunna?

Jag har själv badat i en rostfri badtunna tillverkat av en svetsare i 2mm 4404. Den var mycket fin på alla sätt och vis.
ronolo ronolo skrev:
Jag har letat efter en dylik tråd ett halvår, äntligen! Jag skall svetsa en badtunna i rostfritt till sommaren med en tig-svets inköpt för ändamålet, så denna tråden följs med spänning. Jag har redan fått fina tips, bla. den fyrkantiga poolen som punktades utifrån först. Just montaget av plåtarna har jag funderat på. Jag har ritat några badtunnor i Tekla, men jag har nog inte bestämt mig för en modell ännu. Jag funderar även på att gå på 3mm plåt för att kompensera en gnutta för bristande svetskunskaper.

Har TS kommit längre i tankarna kring rostfri badtunna?

Jag har själv badat i en rostfri badtunna tillverkat av en svetsare i 2mm 4404. Den var mycket fin på alla sätt och vis.
Inte fel att köra på 3mm, självklart lite dyrare men blir ju mer självbärande och du riskerar inte att bränna igenom plåten och få svamp på utsidan.

Själv så är jag på gång att bygga en 6x3x1.4 meters rostfripool, och jag kommer köra på 3mm men det är mer pga att det blir långa skarvar och jag vill inte den ska slå sig så lite som möjligt
 
  • Gilla
Jonassurfer
  • Laddar…
N Nicben813 skrev:
Inte fel att köra på 3mm, självklart lite dyrare men blir ju mer självbärande och du riskerar inte att bränna igenom plåten och få svamp på utsidan.

Själv så är jag på gång att bygga en 6x3x1.4 meters rostfripool, och jag kommer köra på 3mm men det är mer pga att det blir långa skarvar och jag vill inte den ska slå sig så lite som möjligt
Bästa är att köra på tunnare plåt och sträcka den när den är varm
 
N Nicben813 skrev:
Inte fel att köra på 3mm, självklart lite dyrare men blir ju mer självbärande och du riskerar inte att bränna igenom plåten och få svamp på utsidan.

Själv så är jag på gång att bygga en 6x3x1.4 meters rostfripool, och jag kommer köra på 3mm men det är mer pga att det blir långa skarvar och jag vill inte den ska slå sig så lite som möjligt
Lite dyrare? Ganska exakt 50% dyrare... Priset på stål är extremt linjärt...

Vad kostar en liner egentligen? Jag trodde det skulle kosta skjortan med rostfritt, men i ditt fall hamnar det ju runt 60 tusen med Montanos priser.... Går ju säkert att komma ner lite mer...
 
Violina Violina skrev:
Bästa är att köra på tunnare plåt och sträcka den när den är varm
Nu vet jag inte om du menar en badtunna eller en pool, jag kommer iallafall bygga min pool på plats och där blir det inte så lätt att "sträcka" den, då det ska svetsas 3m långa skarvar. och jag kommer köraed yterst lit tillsatts och hålla handtaget väldigt lutat så jag "lyfter" svetsen vilket också blir svårare att sträcka
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lite dyrare? Ganska exakt 50% dyrare... Priset på stål är extremt linjärt...

Vad kostar en liner egentligen? Jag trodde det skulle kosta skjortan med rostfritt, men i ditt fall hamnar det ju runt 60 tusen med Montanos priser.... Går ju säkert att komma ner lite mer...
Ja men precis Dan, sen tillkommer lite reglar och liknande men det kan man ju bygga i trä om man vill dra ner på kostnaden, och botten behöver ju inte vara speciellt tjock.
Ja det blir ju 50% dyrare men bygger man en badtunna och inte har svetsat speciellt mycket Tig så kanske dom tusenlapparna är värt att lägga,, blir ju inte överdrivet mycket material.
Anledningen till att jag kör 3mm är att jag vill att bocken på plåten ska kunna styva upp lite pga att jag ska försöka mig på en Overflow Underflow pool så jag kan få den så djup som möjligt
 
N Nicben813 skrev:
Nu vet jag inte om du menar en badtunna eller en pool, jag kommer iallafall bygga min pool på plats och där blir det inte så lätt att "sträcka" den, då det ska svetsas 3m långa skarvar. och jag kommer köraed yterst lit tillsatts och hålla handtaget väldigt lutat så jag "lyfter" svetsen vilket också blir svårare att sträcka
Var noga att du inte använder för lite tillsats (och egentligen ska man inte luta brännaren väldigt mycket heller) för att få tillräckligt god kvalitet på svetsgodset..
Inte roligt om det spricker/börjar läcka inom en snar framtid (vilket det finns stor risk att det gör) om du är så rädd för värmen, varför inte miga?
 
Violina Violina skrev:
Var noga att du inte använder för lite tillsats (och egentligen ska man inte luta brännaren väldigt mycket heller) för att få tillräckligt god kvalitet på svetsgodset..
Inte roligt om det spricker/börjar läcka inom en snar framtid (vilket det finns stor risk att det gör) om du är så rädd för värmen, varför inte miga?
Absolut ska där vara värme, det blir inte värmare för att man använder tillsats, anledningen att man kör Tig på pooler är att man inte vill ha en massa stänk och man vill använda slipen så lite som möjligt. Det måste vara väldigt släta svetsar annars kan man få problem med rost även om man kör 1.4404.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.