Hallå!

Vi är 3 stycken grannar som har en dam som är instoppad mellan oss som granne. Hon har ett garage med två portar och ett rum hon inrett som hon sover i på sommaren (får man använda garage som fritidshus som hon gör?)

Vi flytta dit för 5 år sedan. Till vår tomtgräns har hon satt snöpinnar i lantmäteriets tomtgränspinnar och sedan dragit en (jävligt ful) vitt plastsnöre för att visa att här går minsann tomtgränsen och den har suttit där i 5år. Jaja tänker vi. Men till de andra två grannarna har hon lagt ut stora stenar, några sorts metallringar och gummidäck och satt ett ännu tjockare vitt snöre med gula nettopåsar fastknutna på.
Frågan är. Får man göra något så fult vid tomtgräns som att lägga däck osv?
 
  • Gilla
  • Haha
Harrison och 4 till
  • Laddar…
Ja, det får man! Om man tycker det ser illa ut, kan man be kommunen titta på det, men ska de agera så ska det vara värre än några däck
 
  • Gilla
lat och 13 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Ja, det får man! Om man tycker det ser illa ut, kan man be kommunen titta på det, men ska de agera så ska det vara värre än några däck
Okej! Trodde nog att någon viss design på det hela och inte nettopåsar, däck och snöre fick agera ”staket/häck” ändå. Ack så fel man kan ha då Men man får ställa de på tomtgräns utan att höra med grannen? Tänker att om båda vill ställa något på exakta tomtgränsen är det vem som är där först principen? Haha. Rimligtvis borde man höra med grannen först annars får man ha de på sin sida tomt?
 
Claes Sörmland
B Buggarebob skrev:
Ack så fel man kan ha då Men man får ställa de på tomtgräns utan att höra med grannen? Tänker att om båda vill ställa något på exakta tomtgränsen är det vem som är där först principen? Haha. Rimligtvis borde man höra med grannen först annars får man ha de på sin sida tomt?
Tomtgränsen har ingen tjocklek så det finns inget "på" tomtgränsen. Man får hålla sig på sin sida av tomtgränsen.

En konstruktiv lösning kanske skulle vara att prata med damen. Tydligen är hon orolig för att någon ska använda hennes mark. Kanske erbjuda henne att ni sätter upp ett snyggt staket eller planterar en häck på er sida om gränsen så kan hon ta bort sina markeringar?
 
  • Gilla
MariaT75 och 29 till
  • Laddar…
Jag undersökte en gång möjligheten att sätta upp ett staket med taggtråd när jag var irriterad på en granne som tog sig friheter och svaret tycker jag är förvånande.

Ifall staketet är så högt så att det krävs bygglov är det kört för ingen vettig tjänsteman kommer någonsin bevilja ett bygglov för ett staket med taggtråd. Men så länge som staketet är lägre än 1,8 m och har minst 50 procents ljusgenomsläpp (ifall jag minns rätt) så får du till och med sätta upp taggtråd på din egen tomt utan att kommunen eller grannar kan göra ett dugg. Elstängsel kräver varningsskyltar men jag tror inte att det kräver någon sorts tillstånd ens inom tätbebyggt område.

Därför har jag mycket svårt att tro att din begår någon sorts lagbrott med sitt improviserade staket.
 
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Buggarebob skrev:
Hon har ett garage med två portar och ett rum hon inrett som hon sover i på sommaren (får man använda garage som fritidshus som hon gör?)
Om man inreder en bostad i ett garage så ska det till ett bygglov om ändrad användning. Om hon bara övernattar i garaget så finns det nog inget hinder. Tillsynsmyndighet är kommunens byggnadsnämnd.
 
  • Gilla
CookieBe och 3 till
  • Laddar…
Det man kan ha åsikter om är att hon bor i ett garage. Det får man inte. Man måste ansöka om ändat användningsområde av byggnaden hos komunen.
 
  • Gilla
AnnaLundh
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Det man kan ha åsikter om är att hon bor i ett garage. Det får man inte. Man måste ansöka om ändat användningsområde av byggnaden hos komunen.
Tack för svar!

Vet inte hur det ser ut där inne men hon har sagt att hon sover där och förra veckan sov hon där 3 nätter. Hon hade tänkt att bygga ett attefallshus. Drog fram el och allt men det fick hon inte då attefallshus tillhör ett bostadshus så då flytta hon in i garaget sommartid istället.
 
D Donald-Duck skrev:
Jag undersökte en gång möjligheten att sätta upp ett staket med taggtråd när jag var irriterad på en granne som tog sig friheter och svaret tycker jag är förvånande.

Ifall staketet är så högt så att det krävs bygglov är det kört för ingen vettig tjänsteman kommer någonsin bevilja ett bygglov för ett staket med taggtråd. Men så länge som staketet är lägre än 1,8 m och har minst 50 procents ljusgenomsläpp (ifall jag minns rätt) så får du till och med sätta upp taggtråd på din egen tomt utan att kommunen eller grannar kan göra ett dugg. Elstängsel kräver varningsskyltar men jag tror inte att det kräver någon sorts tillstånd ens inom tätbebyggt område.

Därför har jag mycket svårt att tro att din begår någon sorts lagbrott med sitt improviserade staket.

Okej ja där ser man! Men får man sätta taggtråden preciiiis vid tomtgräns då?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man inreder en bostad i ett garage så ska det till ett bygglov om ändrad användning. Om hon bara övernattar i garaget så finns det nog inget hinder. Tillsynsmyndighet är kommunens byggnadsnämnd.
Okej! Då har jag en fråga. Vad ”klassas” som övernattning? Hon sov tex över 3 nätter förra veckan och sover där ganska frekvent.
 
Staffans2000
Jag tycker verkligen att du skall låta henne vara ifred, och skaffa dig ett liv.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SWEBMA och 100 till
  • Laddar…
Ring psykakuten eller liknande inrättning. Verkar som det slagit runt för tanten
 
  • Arg
  • Gilla
LOV och 4 till
  • Laddar…
B Buggarebob skrev:
Okej! Då har jag en fråga. Vad ”klassas” som övernattning? Hon sov tex över 3 nätter förra veckan och sover där ganska frekvent.
Är det väldigt störande för er grannar att hon sover i garaget?
Den delen skulle jag släppa direkt. Vad gäller tomtgräns - sätt en häck eller bygg ett staket. Kolla av med damen om det är ok att bygga/plantera så nära tomtgränsen att det måste underhållas från hennes sida. Om inte, kör en halvmeter in på din tomt. Case closed.
 
  • Gilla
MiTi och 21 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag tycker verkligen att du skall låta henne vara ifred, och skaffa dig ett liv.

Staffan

Ja vi är sams. Bara grannarna som har fullt upp med henne då hon står o skriker på dom och ska tvångsköpa ena huset då minsann hennes farföräldrar byggde det för 100år sedan. Jag ville bara kolla vad som sägs när man lägger skräp precis vid tomtgräns.
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Smaken är som baken, hon kanske tycker att det är fint?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.