Nu har min Landroid från 2014 börjat bete sig underligt. Den har varit inne på service en gång tidigare, då var det problem med laddningen men det åtgärdades på garantin. Sedan dess har den gått bra i några år, men den här säsongen funkar den inget vidare.

Fel jag har nu:

  1. När den är ute och klipper funkar den som den ska, den kan svänga åt båda håll när den kommer till begränsningskabeln, och den kan backa om den kör på något. Men när jag trycker på hemknappen för att den ska hem och ladda så är det bara ett hjul som driver, så den går bara runt runt.
  2. Klockan drar sig väldigt, vilket gör att schemaläggningen inte funkar. Åtgärdas med nytt klockbatteri, antar jag.
Vad gör man åt första felet? Driftsbatteriet är original sedan 2014 så det är ju ganska trött. Kan ett nytt driftsbatteri lösa problemet? Är det värt att skicka in en så här gammal klippare på reparation, eller ska jag köpa en ny?
 
Det interna klockbatteriet ( på moderkortet) är troligen slut. Min klippare från 2014 hade c:a 0,5 V kvar ! Ska vara 3V !

Många skruvar är det, men det går bra att byta det lilla batteriet själv. Finns instruktionsfilmer också.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…

Hur byter du knappcells batteri? titta här!
 

Robotwars Worx 2.0 Vs. Landxcape LX812i
 
Tack för instruktionen! Jag förstår att ett nytt klockbatteri löser problem nr 2, men tror ni att ett nytt stort batteri löser problem nr 1?
 
Min hade liknande problem för ett par år sedan (som nr1). Hade isär den och kopplade loss alla kontakter inne i klipparen och sprayade dem med 5-56. Har aldrig hänt igen. Så passa på att spraya alla kontakter med det eller kontakt/oxid spray när du ändå har isär för att byta batteri. Min gjorde dock så bara ibland, så inte säkert att det är samma fel för dig.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Samma här angående fel nummer ett. Jag har också haft det och gjorde som ovan, plockade isär klipparen och drog ut alla kontakter jag hittade och smörjde upp med 5-56 eller om det var crc elektronikrengöring (är antagligen att rekommendera) och efter det funkade den perfekt.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Uppdatering: Jag bytte klockbatteriet igår, passade på att göra rent de flesta kontakterna med kontaktspray. Nu gå både klockan och klipparen finfint. Jag passade på att beställa ett nytt driftsbatteri också, men det dröjer någon dag till innan leverans.
 
Hej, har fått lite problem efter jag satt igång klipparen för iår.
Den visar ”inväntar schematid” och startar inte automatiskt enligt det schema jag har lagt in.
Har kollat datum och klockan, funkar bra. Även provat ändra datumformat.

Några förslag vad jag kan prova?
 
Startar den inte alls eller startar den fel tider?
Förra sommaren kliade jag mig i huvudet rejält när klipparen inte alls ville gå de tider jag hade schemalagt. Den klippte, men inte som jag angett i tiderna. Visade sig att det var min femåring som varit och tryckt på pilarna på knappsatsen och ändrat klipptid till -50% :rofl: Tog ett tag innan jag upptäckte det. Kan vara värt att kolla upp.
 
  • Gilla
Redfan och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag har förvisso -50% inställt pga att batteriet börjar bli så dåligt Men den startar inte alls klippningen, utan står bara inväntar schematid
 
Ren gissning men kan det vara så att klipparen inte går ut pga för lite laddning i batteriet, om nu batteriet är dåligt.
 
A AfrooDite skrev:
Hej, har fått lite problem efter jag satt igång klipparen för iår.
Den visar ”inväntar schematid” och startar inte automatiskt enligt det schema jag har lagt in.
Har kollat datum och klockan, funkar bra. Även provat ändra datumformat.

Några förslag vad jag kan prova?
Klipparen måste köras en gång manuellt först för att schemat ska aktiveras. Därefter kommer den gå efter programmerat schema.
 
Ja, det stämmer. känner till det, men ändå krånglar den.
ringde support idag och dem rekommenderade mig att göra en uppdatering. Ska prova i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.