Update
Rullar på så sakteligen här hemma. Golvet i blå rummet blev klart igår och har röjt ut det andra sovrummet (grå rummet) på plan 1. Kommer börja lägga där idag. Siktar på att ha det rummet klart efter nästa helg så vi kan boka in slipning under nästa vecka alt. veckan efter.

Nyrenoverat blått rum med fiskbensmönstrat trägolv och arbetsmaterial utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fiskben klart sovrum 1 plan 1
Nylagt fiskbensparkett i anslutning till dörröppning, med synlig tröskelplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörröppning mot hall. Kommer tröskelplank här sen.

På onsdag kväll kommer de två plattorna jag saknade till badrummet så hoppas att få färdig plattsättningen där ganska snart så jag kan foga och börja montera inredning. Behöver dock beställa en duschvägg också vilket jag inte hunnit ta tag i än.

Vi har också röjt rätt mycket i trädgården. Fällde ett gäng träd i torsdags som vi körde bort igår. Mest klenare körbärsträd. Har också en större yta av kirskål som vi trimmat ner. Planerar att föra krig mot detta under hela säsongen. Klipper nu alla skott varannan dag. I detta område finns numera också ett gäng stubbar som ska grävas/sågas bort. Det ska senare upp ett staket i tomtgräns, är lite inne på att borra hålen för plintar till det i helgen. Blir platsgjutna plintar i rör sen.

Trädgård med nyslaget gräs och en area med kirskål, träd i bakgrunden och en gräsklippare till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan klippning av kirskål

Staketet kommer se ut som i bild nedan då det är prickad mark och måste vara "nät eller stängsel" över 1,2 m. Har fått det godkänt av kommunen. Blir 95 stolpar på cc 1800 och 45x45 ribbor. Spaljen blir 28x45 på flatan då de inte godkända 45x45. Var tydligen för grovt för att kallas nät... Kommer byggas i tryckt virke och laseras svart nästa år.

Illustration av ett planerat staket med horisontella ribbor och ett övre nätsektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss staket
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Ser i vanlig ordning rejält bra ut!

Angående staketet så skulle jag nästan rekommendera dig att sätta en "stolpe" av mindre modell mitt på. 180cm är lång spännvidd och 45x45 är inte jättekraftiga. Kan kanske funka förstås, men vet av egen erfarenhet att 28x45 inte klarar av så långa spännvidder, inte ens i närheten. Våra 28x45 som hade en spännvidd på just 180cm blev jag tvungen att sätta en 28x45 mitt på för att få det rakt när det började sticka iväg. Svärfars staket i samma design och också med 28x45, och en spännvidd på 110cm behöver nu ett år senare också en mittstolpe då ett par ribbor blivit banan.

Så ett litet tips helt enkelt (y):)
 
J Jarlsgård skrev:
Ser i vanlig ordning rejält bra ut!

Angående staketet så skulle jag nästan rekommendera dig att sätta en "stolpe" av mindre modell mitt på. 180cm är lång spännvidd och 45x45 är inte jättekraftiga. Kan kanske funka förstås, men vet av egen erfarenhet att 28x45 inte klarar av så långa spännvidder, inte ens i närheten. Våra 28x45 som hade en spännvidd på just 180cm blev jag tvungen att sätta en 28x45 mitt på för att få det rakt när det började sticka iväg. Svärfars staket i samma design och också med 28x45, och en spännvidd på 110cm behöver nu ett år senare också en mittstolpe då ett par ribbor blivit banan.

Så ett litet tips helt enkelt (y):)
Får kanske bli tätare cc. Har inte spikat det helt ännu. Har man 110 cm cc är det snarare så att regeln har slagit sig. Det är ju alltid svårt att komma undan med tryckt virke. Alternativt kan man slå ett krys invändigt också och skruva varje regel i det.
 
Jag har 28x45 med 120 cm cc. Man får plocka bort pilbågarna så går det fint. Mina är 4 år och raka.
 
  • Trästaket med 28x45 dimensioner och plankor monterade med 120 cm cc, som visar hur de förblir raka efter 4 år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jimmy Jensen Jimmy Jensen skrev:
Jag har 28x45 med 120 cm cc. Man får plocka bort pilbågarna så går det fint. Mina är 4 år och raka.
Trädgård med en delvis genomskinlig trästaket som visar en lösning med cc180 avstånd mellan plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en del som är 120cm också, har fått byta 3-4st som slått sig. Där ser man även hur jag löst delen med cc180 :)
 
Tacksam för bilderna. Kan tänka mig att gå ner på 120 cm i cc. Då blir det 24 plintar som ska borras på långsidan...
 
F falkn skrev:
Tacksam för bilderna. Kan tänka mig att gå ner på 120 cm i cc. Då blir det 24 plintar som ska borras på långsidan...
Vet inte vilken maskin du tänkt borra med, men om du tänkt hyra så skulle jag slå ett slag för ground hog hd-99. (y)
 
  • Gilla
HenrikAndersson_83
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vet inte vilken maskin du tänkt borra med, men om du tänkt hyra så skulle jag slå ett slag för ground hog hd-99. (y)
Lånar av min uthyrare så får ta vad som bjuds ;)
 
F falkn skrev:
Update
Har också en större yta av kirskål som vi trimmat ner. Planerar att föra krig mot detta under hela säsongen. Klipper nu alla skott varannan dag. I detta område finns numera också ett gäng stubbar som ska grävas/sågas bort. Det ska senare upp ett staket i tomtgräns, är lite inne på att borra hålen för plintar till det i helgen. Blir platsgjutna plintar i rör sen.
Vad ska du ha där istället? Om svaret är gräs, snälla nej. :crysmile: Ni verkar ju ha en jättefin liten skogsbitdär, klipp små fina öar som en övergång mellan gräsmattan och det och låt kirsen leva där inom öarna. Finns fan inte mycket som förstår en trädgård så mycket som en riktigt perfekt gräsmatta. Överallt. Utan hejd.
 
  • Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Vad ska du ha där istället? Om svaret är gräs, snälla nej. :crysmile: Ni verkar ju ha en jättefin liten skogsbitdär, klipp små fina öar som en övergång mellan gräsmattan och det och låt kirsen leva där inom öarna. Finns fan inte mycket som förstår en trädgård så mycket som en riktigt perfekt gräsmatta. Överallt. Utan hejd.
Det blir nog gräs en bit in (1-2 m) sen är tanken att lägga täckbark runt träd och närmast staketet (2-3 meter ut) för att hindra ogräs utifrån lite. I övrigt är det inte bestämt helt hur det blir. Min frus kusin är landskapsarkitekt, tanken är att hon ska rita lite till oss. Det blir förmodligen lite olika buskar och liknande med täckbark runt om. Det kommer bli uplights på träd och så senare i alla fall så det blir nog bra.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Uppdatering
Det går framåt sakta, men säkert här. Hålen för plintarna till staketet gick rätt bra att borra, tog en dag att göra de 19. Borrade 20 cm i diameter och drygt 70 djupt. Körde sedan ner 800 långa 190 gjutrör och gjöt fast 2 plintjärn. Gick drygt 2 säckar per hål.

Plintgrund med gjutrör installerat för staket längs en yta framför träd, nysått gräs, skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har sedan sått lite gräs på den kirskålsinfekterade ytan framför träden, får se om det tar sig. Gått 6 dagar nu och inte hänt något.

Nyutsått gräsområde med intillstående träd, skottkärra och nysådd mark framför i ett trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade klart alla stolparna idag. 95x95 tryckta 1,8 meter långa. Kommer sedan mätas in och kapas i samma höjd.

Nyplanterat gräs framför nyinstallerade staketstolpar i en trädgård med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började lägga golv i lilla sovrummet på plan 1 förra helgen igen, blev klart i fredags så nu är allt golv lagt på plan 1. Slipning under nästa vecka.

Inlagt trägolv i fiskbensmönster under installation med trabitar ordnade diagonalt över rummets betonggolv, verktyg och dammsugare bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagt fiskbensparkett med verktyg och byggmaterial runtomkring i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Herringbone mönster parkettgolv i rum med vit radiator och fönster, golvslipmaskin i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var även och hämtade mitt eldplan i marmor. Tänkte ha en plåt från början, men vi ångrade oss.

Marmorplatta stående på gul trasa mot en vägg med parkettgolv och staplar av golvmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt trägolv i fiskbensmönster med öppning för framtida eldstad klädd i marmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Primat

Marmoreldstad med ekkulörsfog intill ett fiskbensmönstrat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats. Kommer bli en golvfog i ekkulör i övergången sen likt hallen.

Har även återupptagit plattsättningen i badrummet efter att ha fått 2 plattor för komplettering. Satte WC inklädnadens front igår och hoppas bli klar med plattorna under veckan så badrummet kan vara klart till Midsommar.
 
  • Gilla
LK_Stuvsta och 7 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Uppdatering
Det går framåt sakta, men säkert här. Hålen för plintarna till staketet gick rätt bra att borra, tog en dag att göra de 19. Borrade 20 cm i diameter och drygt 70 djupt. Körde sedan ner 800 långa 190 gjutrör och gjöt fast 2 plintjärn. Gick drygt 2 säckar per hål.

[bild]

Har sedan sått lite gräs på den kirskålsinfekterade ytan framför träden, får se om det tar sig. Gått 6 dagar nu och inte hänt något.

[bild]

Monterade klart alla stolparna idag. 95x95 tryckta 1,8 meter långa. Kommer sedan mätas in och kapas i samma höjd.

[bild]

Började lägga golv i lilla sovrummet på plan 1 förra helgen igen, blev klart i fredags så nu är allt golv lagt på plan 1. Slipning under nästa vecka.

[bild]
[bild]
[bild]

Var även och hämtade mitt eldplan i marmor. Tänkte ha en plåt från början, men vi ångrade oss.

[bild]

[bild]
Primat

[bild]

På plats. Kommer bli en golvfog i ekkulör i övergången sen likt hallen.

Har även återupptagit plattsättningen i badrummet efter att ha fått 2 plattor för komplettering. Satte WC inklädnadens front igår och hoppas bli klar med plattorna under veckan så badrummet kan vara klart till Midsommar.
Snyggt!
Vad använder du för fog? Står inför ett liknande problem där stavparketten möter klinkers.
 
N nybyggarn3 skrev:
Snyggt!
Vad använder du för fog? Står inför ett liknande problem där stavparketten möter klinkers.
Casco FloorSeal
 
F falkn skrev:
Casco FloorSeal
Nyansen ljust trä?
 
N nybyggarn3 skrev:
Nyansen ljust trä?
Ja, precis.
 
  • Gilla
Larsson93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.