Hej gott folk!

Vore tacksam om jag kan få goda råd, input kring dimensionering av pump/slangar för sjövatten.

Min situation:

1. 250 meter sträcka samt 6 meter höjdskillnad mellan tänkt plats för pump och avtappningskran på tomten.
2. Ca. 80 meter från pump till vattnet med en höjdskillnad på ca. 2 meter.
3. Har planerat att ha 4-5 bevattningsslingor med 4-5 spridare per slinga. Spridare tar ca. 18 liter/min per spridare vid 4 bar.
4. Förmodligen en granne som vill vara med och använder som mest två vanliga vattenspridare åt gången som mest. Grannen ansluter sig i så fall direkt vid pumpen och har ca. 35 meter från pump till tomt och höjdskillnad, 2-3 meter.
5. Troligen kör jag min bevattning senare på kvällen och efter att min granne är färdig med sitt bevattnande om inte pumpen för så mycket väsen att jag måste bevattna tidigare på kvällen.

Vad jag kan läsa mig till via tryckfallstabell är med 40mm slang (på trycksidan) får jag ett tryckfall vid 250m och 60 liter/sec ca. 1,3bar, sedan ytterligare 0,6 bar tryckfall för höjdskillnaden på 6 meter.

Mina frågor:

1. Vad eller vilken spec på pump/hydrofortank behöver jag för att klara tillräckligt tryck och få ca. 60-70 liter/minut (för att kunna köra en bevattningsslinga i taget).
2. Räcker det med 40mm slang från pump till tomt? Ska man köra med 50mm pem för att vara säker?
3. Om pumpen kan ge 6 bar vid 60 liter/minut, borde jag väl ha ca. 4 bar efter tryckfallet?
4. Om resonemanget i punkt 3 stämmer har jag fortfarande 60 liter/minuten uppe vid tomten fast bara 4 bar?
5. Vad för dimension på slang för sugsidan, räcker 50mm?
6. Tittade på en EMS Jetpumpt 310T och den ligger på ca. 89dB (som ny), några bra tips för att få ned ljudnivån rejält (tänkte mig en liten byggnad/skjul, ljuddämpsmattor från Biltema samt någon sorts tempstyrd fläkt för ventilation)?
7. Något annat viktigt att tänka på?

Mvh

Todde
 
Utifrån det känns det som jag bör investera i 50mm pem.

Dock undrar jag vad effekten blir om pumpen ger 60 liter/min med ett tryck på 6 bar? Det borde väl bli 1,3 bar tryckfall på 250m och 40mm slang (bortsett från höjdskillnad) och då 4,7 bar vid spridarslingan. I så fall har spridarna tryck nog för att ge 18 liter/min men pumpen ger ju bara 60 liter/min. Kommer spridarna då att snurra långsammare men skjuta lika långt eller tappar de i sträcka/radie som de kan skjuta ut vatten? :)

Vid 2 bar förbrukar spridarna 13,3 liter/min. Någon som vet om de skjuter kortare eller roterar långsammare eller både och? :)
 
Om du tar fram databladet på pumpen kommer du hitta ett diagram som visar tryck i förhållande till flöde.
overlay_maxi-jet310-315.png

Jag skulle gissa att det finns motsvarande kurva för dina spridare.
Försöker du plocka ut 60l får du 5bar, försöker du plocka ut mer vatten får du lägre tryck.
 
  • Gilla
Todde Rask
  • Laddar…
Och för att svara på frågan om spridarna, skulle tro att lägre tryck ger lägre flöde och därmed kortare kastlängd.
Vad är det för spridare du tänkt dig?
 
Jag tänkte mig Gardena Turbo T380, ev. någon mindre modell för att få ihop täckning utifrån hörn på altan och tomtgräns. Misstänker att jag behöver se till att ha ett visst överlapp på spridarbilden för att kompensera för visst tapp i kastlängd. Provade Gardenas planeringsverktyg men dels så slänger det ut en sjuk mängd spridare och sedan kan det inte räkna ut vattenledningarna. Jag tror jag kan pussla ihop det själv bara jag kan lita på att jag får en viss spridningsbild och så får jag se till att ha lite överlapp. Sedan se hur många liter/min varje slinga tar utifrån spridarna så jag inte tar ut mer än säg max 90L/min. Ev. sätta ett max på 75L/min.

Är lite orolig att gå för klent om jag försöker spara pengar. EMS 310T med en 100L-tank och 50mm ledning så har jag nog tillräckligt tryck, kanske till och med för att köra två zoner samtidigt beroende på hur många spridare och storlek på dem som sitter per zon.
 
Jag har inte hittat några bra data på gardenas prylar, själv har jag kikat på Hunter (finns att köpa på Rinkaby rör) och där kan man lättare dimensionera då de har bra tabeller.

Normalt kör man spridare till spridare, dvs De ska nå varandra, då får man bäst täckning.

Själv har jag nyss dragit slang, men jag har bara 70m till baksidan, så där blev det 50m 40mm slang och 32mm sista biten.
Räknar inte heller att behöva de flödena.
 
Är det helt förkastligt om spridarna bara når halvvägs in på varandras kastlängd?

Hunter-grejerna ser ju helt klart intressant ut. Jag försökte ringa dem för att höra vad som behövs för att få ventilbrunnen komplett och hur många ventiler som får plats i den men hänvisas att åka till butiken då de inte kan ge rådgivning över telefon. Det blir drygt 3 timmar enkel biltur för mig i så fall.

Marine, skulle du vänligen kunna ge tips på vad för prylar som behövs för en komplett ventilbrunn? Från 50mm pem behöver jag via t-koppling ner till pem-32 eller 25 till ventilbrunnen. Trycket kommer max att vara 6 bar så den dyrare ventilen med flödeskontroll behövs kanske inte då? Ut från brunnen blir det väl lämpligen 25mm pem till 4-5 spridare. Sedan får jag försöka planera slingor och spridare så bra det går.

Styrningen har jag tänkt göra på egen hand med antingen Raspberry Pi och reläer som släpper på 24V AC till ventilerna eller z-wave.
 
Det kan vara så att jag inte får tillgång till el som jag tänkt.

Kan en ejektorpump på en sträcka av ca. 200 meter och höjdskillnad ca. 9 meter till vattenytan orka? Jag kan dra två slangar till sjön till ett annat ställe som blir lite kortare än vad som står i första inlägget. Ingen el där och vill inte dra ner en lång elkabel.

Vad för sorts/dimension på ejektorpump och slangar kan fixa saken? Vill helst ha 4 bar till bevattningen och 2-4 kbm i timmen, går inte det kanske det går att fylla en bufferttank och ev. en extra pump där?

Tacksam för input.
 
Man rekommenderar spridare till spridare, men det funkar nog utan.

Jag är osäker på vad du menar med ventilbrunn, länka gärna till prylarna du tänker på.
Om det är rinkaby rör du tänker på så hade jag tänkt ta mig dit i eftermiddag om jag hinner, om jag kommer ihåg kanske jag kan ställa din fråga då.

lite oklar på vad du menar med pumpen, men att suga mer än 7-8m i höjd går tyvärr inte, då behöver du sätta antigen pumpen eller elektorn närmare vattenytan.
 
  • Gilla
Todde Rask
  • Laddar…
Tack Marine att du erbjuder att fråga om ventilbrunnen :)

Följande frågor har jag om ventilbrunnen https://www.rinkabyror.se/artikel/hunter-ventilbrunn-200x270-gront-lock/

1. Hur många ventiler får man plats med i den.
2. Finns några fästen för ventiler i lådan.
3. Finns fästen för kopplingsplint/inkommande kablage för el (24v ac)?
4. Finns/behövs några gummitätningar där inkommande vattenmatning kommer samt utgående (till slingorna)?
5. Kort sagt vad behövs för att den ska bli komplett?

Tänkte mig en ejektor i sjön på lämpligt djup och pumpen vid tomten (ca. 200m sträcka och 9m höjdskillnad). Två slangar (på 200m styck), funderar på om en 40mm (framledning) + en 50mm (retur) skulle duga. Dimension på pump och slangar och en uppskattning på liter/min och tryck vid tomt vore najs.

Om jag inte får tryck eller nog mängd sjövatten/timmen kanske jag kan jobba mot en ack-tank, ev. ytterligare en pump. Sedan portionera ut det en slinga i taget. Ev. får bevattningsstyrningen vänta på att mer vatten/tryck finns i ack-tank.

Alternativt att ha ett elkraftverk + pump vid sjön, fast det kanske inte går att få tillstånd till med tanke på bränsle och brandrisk. Sedan är det väl risk att grejerna stjäls. En ejektor under vattenytan syns och låter nog inget alls och där riskerar jag några tusenlappar.
 
Redigerat:
Jag ger mig på ett försök att svara själv =)
1. Beror på storleken på ventil och hur du vill koppla ihop det.
2. Troligtvis inte, finns nog inte heller att köpa
3. Troligtvis inte, finns nog inte heller att köpa
4. Troligtvis inte, finns nog inte heller att köpa
5. Den är bara en glorifierad burk med öppen botten.

Gällande pumpen är jag inte insatt, speciellt inte på ejektorpumpar tyvärr.
 
  • Gilla
fatsug och 1 till
  • Laddar…
Tänkte på Hunter magnetventil PGV100. En inkommande pem antingen pem 32mm eller 25mm, tre PGV100 med tre 25mm pem ut. Borde vara någon koppling inblandad också som bör få plats i brunnen.

Jag provar ett mejl till deras kundtjänst och googlar lite mer på saken.
 
Det var tyvärr döfött att försöka få svar om produkten via mejl. Rådgivning och produktkunskap kan inte ges via mejl eller telefon utan man får åka in till butik vilket blir långt. Tittar vidare på Gardena istället.
 
Trist inställning av dem =(

Jag glömde tyvärr fråga när jag var där, var lite stressad.

Slänger ett öga på prylarna sen, jag har nyss lekt med plastkopplingar själv så kanske kan måtta lite hemma vid behov.
 
  • Gilla
Todde Rask
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.