Mikael_L Mikael_L skrev:
En pergola bär väl ingen snö alls? :thinking:
Det är ju inget tak, bara ribbor.
Åjo.
Grannen byggde ett sådant där spjältak och sedan la han på en presenning för att skydda mot regn.
Den blev kvar till vintern och sedan massa snö. Brak.
 
  • Wow
rosell
  • Laddar…
Mikael_L
Västervik har snözon 2,5 - 3.
Är det tänkt att pergolan ska bära snölast så måste bärlinan bytas ut från 115x115 till typ stående 90x360. Jag har inte räknat nu heller. Men under 90x270 är jag helt säker att det inte fungerar, men gissar att 90x325 eller 90x360 är vad man hamnar på.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Västervik har snözon 2,5 - 3.
Är det tänkt att pergolan ska bära snölast så måste bärlinan bytas ut från 115x115 till typ stående 90x360. Jag har inte räknat nu heller. Men under 90x270 är jag helt säker att det inte fungerar, men gissar att 90x325 eller 90x360 är vad man hamnar på.
Tack. Tror vi kan släppa snölasten då det bara är glesa ribbor som tak.
 
LeffeA LeffeA skrev:
OK Västervik. Inte så mycke snö där.
i de trakterna är det viktigare att räkna måsar per meter ribba än snölast på allt inom synhåll från vatten. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
LeffeA och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vilket spann kommer det vara?
På bilden verkar det röra sig om kanske 2-2,5 meter, nog klarar sig en 45x45 som bara bär sin egen vikt det?

Däremot är det lite svårt att hitta 45x45 regel i sådan kvalla att det inte vrider och har sig.
En 45x45 med spännvidd på 2-2,5m kommer garanterat hålla, men om något år kommer den som du skriver att ha vridit sig och bukta nedåt så att det ”syns”, jag har en i grannskapet som byggt staket med liggande ribbor av 45x45 och det ser inte klokt ut nu några år senare.
 
  • Gilla
Per Sandwall
  • Laddar…

Bästa svaret

Det går alldeles utmärkt att använda 115x115 limträpelare horisontellt. Max nedböjning på grund av egenvikt (7 kg/m) blir högst 3 mm om spännvidden är 4,3 meter. Ska man tillämpa samma krav på 45x45 (C 24) ribborna bör dessas spännvidd inte överstiga 2,3 meter. Det kan bli väldigt snyggt. Man måste tänka på att allt virke är utomhus och därför får sämre hållfasthetsegenskaper än normalt. Knäckfrågan blir hur man gör en snygg knutpunkt där tre 115x115 möts!
 
  • Gilla
Semiproffset och 3 till
  • Laddar…
Det går att möta snyggt såhär:

Exempel på träsnickeri med snyggt mötande lister och en välskuren hörnskarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eller för den riktigt snitsige såhär :) :

Träsammanfogningar visar olikhet mellan handhuggen och maskinhuggen teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
justusandersson och 2 till
  • Laddar…
A
Hand cut och machine cut ser ut som en hyfsad utmaning...fogsvans? :)
 
Handyman 1 skrev:
Hand cut och machine cut ser ut som en hyfsad utmaning...fogsvans? :)
Bra ögonmått och en vass morakniv så är det gjort på en kvart :cool:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
J justusandersson skrev:
45x45 (C 24)
Hittar man C24 i 45x45 så är dessa troligen av betydligt bättre kvalitet än vanlig 45x45, så dessa kanske inte vrider sig lika illa.

Skulle TS kunna tänka sig 70x70 isf 45x45? (ifall det är just kvadratiskt tvärsnitt som önskas).
 
Skulle föreslå limträ till ”ribborna” också just för att de ska hålla formen lite hyfsat. Finns limträstolpe 58x58x2400 mm som borde passa bra.
 
  • Gilla
Per Sandwall och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det går alldeles utmärkt att använda 115x115 limträpelare horisontellt. Max nedböjning på grund av egenvikt (7 kg/m) blir högst 3 mm om spännvidden är 4,3 meter. Ska man tillämpa samma krav på 45x45 (C 24) ribborna bör dessas spännvidd inte överstiga 2,3 meter. Det kan bli väldigt snyggt. Man måste tänka på att allt virke är utomhus och därför får sämre hållfasthetsegenskaper än normalt. Knäckfrågan blir hur man gör en snygg knutpunkt där tre 115x115 möts!
Stort tack för givande svar!
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det går att möta snyggt såhär:

[bild]


Eller för den riktigt snitsige såhär :) :

[bild]

Wow! Nu snackar vi!
 
Är på gång att starta ett liknande projekt och undrar hur det gick för trådskaparen med detta projekt? Höll du dig till ursprunglig plan och blev resultatet bra?
 
Hej!

Ja, jag höll mig till planen och än så länge ser allt ut som det var tänkt. :)

Bifogar några bilder.

Lycka till!

Utomhusbadtunna med öppet lock under pergola med glödlampor och utsikt över en sjö vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbadtunna under en pergola med takförsedd med ljusslingor och intilliggande vedeldad kamin på träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats vid skymning med tända ljusslingor, en vedeldad kamin och ett badkar, allt på ett trädeck nära vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med belysning och pergola vid skymning, stegar leder upp till moderna byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd uteplats med trätrall, pergola och ett litet lusthus, omgiven av grönska och en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan vid sjö med bastu och båt i mjuk kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.