N Nerre skrev:
Nej, inte "precis", men så man får ett grepp om det. Jag har efterfrågat bilder på hur det bör se ut, så man kan se ungefär hur tätt kornen ska ligga. Siffran som nån nämnde ovan, med 3-5 cm mellan kornen, indikerar att jag spritt 3-4 gånger mer än man borde... Så den siffran tror jag inte på.
OK.

N Nerre skrev:
Nej, det är inte att vända på frågan, det är exakt den fråga jag ställer. Hur ska jag kunna se att jag spritt lagom mycket på alla ställen?

Jag kan faktiskt lyfta spridaren om det är ställen där det redan ligger tillräckligt, jag kan köra 2 gånger på de ställen där det ligger för lite. Men utan nån visuell ledning så har jag ju ingen koll alls. Dessutom på slutet så sprätte det åt alla håll (jag fick korn i ögonen), så att spridaren bara sprider där man kör är inte helt korrekt.
Det låter som ett väldigt krångligt sätt att gödsla gräsmattan på, tycker jag

N Nerre skrev:
Du får gärna förklara hur en handspridare ger bättre kontroll över spridningen, den överlappar väl ännu mer?
Jag sa inte att den ger bättre kontroll, jag sa att den ger ett jämnare resultat. Den lägger ut mycket bredare och utan en skarp gräns vilket gör att det är betydligt enklare att få en jämn fördelning av kornen.
 
Gödsla, invänta resultat, se över vad man behöver förbättra till nästa gång. Behöver det vara svårare?

Händerna, skopa, handspridare eller vagn tror jag inte spelar någon roll, så länge man lär sig att använda det.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Den där trädgården är inga problem. Ser ut som de mer beväxta delarna av vår.
Bara att skaffa en handhållen spridare, jag kör Wolf-Garten batteridriven för runt 350 pix. Ladda upp med gödsel och sen bara att knata runt och sprida lite här och där. Den kastar lätt 3 meter, så det blir en jämn spridning över hela trädgården.
 
N Nerre skrev:
"Park" låter stort... Vår tomt är trång och smal.

Visst är det bra om buskar och rabatter får gödsel, men då vet jag ju ännu mindre om hur många kg gödsel jag spritt ut på gräset...
Räkna allt som "grönyta" och sprid efter det. Keep it simple.
 
Det verkar betydligt enklare att göra som jag gjort de senaste 20 åren: Klipp gräsmattan ett par gånger per säsong och låt klippet ligga. (Enda gången jag räfsar nåt är vårstädningen av gräsmattan.)

Vi får rätt mycket flis också av alla grenar från beskärning av buskar och träd, kanske är bra att slänga ut på de ställen där det mesta är lera och blir väldigt torrt.

Rabatten på framsidan täcker vi med klippet från när vi klipper häcken, inte behövt rensa ogräs där de senaste 15 åren. Köpte täckbark de första åren men det var dyrt och jobbigt att sprida ut.
 
Skicka ut lite gödsel på våren, kanske innehållande järnsulfat om du har mossa så får du en bra start,
Sedan när du får igång tillväxten så blir det klippta gräset gödsel på sikt om du kör med mulcher.
Men du klipper väl gräset mera än ett par gånger/säsong. Risken med att låta det bli för långt är att det "gröna fina" klipps bort och du får de avskalade delarna kvar som ofta är lite gula och tråkiga, samt att långt klippt gräs riskerar att bli kvar som en filtmassa.
Det flis du får gör sig bättre i rabatterna än gräsmattan.
 
Kör på det då om det är enklast och du inte bryr dig så mycket.
Du har fått ett gäng förslag som alla verkar bra om du skulle ändra dig. Lycka till med mattan!
 
Jag klipper när jag har tid och det är fint väder. Det är tyvärr inte så ofta det sammanfaller. Det blir i alla fall aldrig mer än en gång i månaden. Som jag skrivit tidigare: Jag är lat, har inte tid och lust att ägna en massa av min "värdefulla" fritid till att pyssla med trädgården mer än nödvändigt.

Jag försöker regelbundet göra trädgården mer lättskött och jag har egentligen inget mot att ha mer en "äng" istället för en "gräsmatta".

Om jag slänger flis i rabatterna, var ska jag då göra av klippet från våra stora häckar?
 
  • Gilla
urbwi
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag klipper när jag har tid och det är fint väder. Det är tyvärr inte så ofta det sammanfaller. Det blir i alla fall aldrig mer än en gång i månaden. Som jag skrivit tidigare: Jag är lat, har inte tid och lust att ägna en massa av min "värdefulla" fritid till att pyssla med trädgården mer än nödvändigt.

Jag försöker regelbundet göra trädgården mer lättskött och jag har egentligen inget mot att ha mer en "äng" istället för en "gräsmatta".

Om jag slänger flis i rabatterna, var ska jag då göra av klippet från våra stora häckar?
Det får du lista ut själv :D:cool:
 
Jag tycker ju att jag listat ut att det smarta är att använda klippet från häcken som marktäckning under rosorna i rabatten på framsidan. Och fliset använder jag dels som strö i komposten, dels som marktäckning där klippet från häcken inte blir bra, och dels på de leriga delarna av gräsmattan.

Och kökskomposten gräver jag ur varannat år och lägger underst i trädgårdskomposten (som då grävs ur och sållas först, för att också spridas på gräsmattan).

Jag var kanske dum som fick ett ryck och köpte gräsmattegödsel bara för att det var extrapris.
 
N Nerre skrev:
Jag var kanske dum som fick ett ryck och köpte gräsmattegödsel bara för att det var extrapris.
Ja alltså, om du är lat och inte vill klippa gräset i onödan är det ju inte så bra att kasta på gödsel som får gräset att växa än mer?

Jag har inte varit pigg på att gödsla före jag skaffade robotklippare av just den anledningen.
 
N Nerre skrev:
Jag tycker ju att jag listat ut att det smarta är att använda klippet från häcken som marktäckning under rosorna i rabatten på framsidan. Och fliset använder jag dels som strö i komposten, dels som marktäckning där klippet från häcken inte blir bra, och dels på de leriga delarna av gräsmattan.

Och kökskomposten gräver jag ur varannat år och lägger underst i trädgårdskomposten (som då grävs ur och sållas först, för att också spridas på gräsmattan).

Jag var kanske dum som fick ett ryck och köpte gräsmattegödsel bara för att det var extrapris.
Jag är vekligen supernyfiken på din metod och vill gärna veta mera:
-Hur vet du att du har lagt lagom mycket häcklipp i rosenrabatten på framsidan?
-Hur vet du att du har använt lagom mycket flis som strö i komposten?
-Hur vet du att du lagt lagom mycket flis som marktäckning där klippet från häcken inte blivit bra?
-Hur vet du att du lagt lagom mycket flis på de leriga delarna av gräsmattan?
-Hur vet du att kökskomposten är redo att läggas under trägårdskomposten?
-Hur vet du att trägårdskomposten är redo att spridas på gräsmattan?
-Hur vet du hur fint eller grovt komposten måste sållas innan den läggs ut på gräset?
 
  • Gilla
  • Haha
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag var kanske dum som fick ett ryck och köpte gräsmattegödsel bara för att det var extrapris.
Äh, slå det i en hink och kasta du det över din gräsmatta och kringliggande land. Nästan all växtlighet blir glad för lite gödsel.
Då blir du av med din gödsel och behöver inte fundera mera om ditt köp var bra eller dåligt.:D
Och bland svåraste du kan ge dig på i en vanlig trädgård är att försöka skapa ängsmark.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt om du driver med oss eller inte utifrån dina funderingar.;)
 
hevi hevi skrev:
-Hur vet du att du har lagt lagom mycket häcklipp i rosenrabatten på framsidan?
Lägger jag för lite blir det ogräs, lägger jag för mycket ser det ut som f-n. Det går att se hur mycket som är lagom. Det var det jag inte kunde med gödseln.
-Hur vet du att du har använt lagom mycket flis som strö i komposten?
Jag har en bok om kompostering som jag köpte när vi började kompostera. Där finns det många tips. Oftast har vi nog för lite strö i komposten, flugorna letar sig in och det blir härligt kryllande av fluglarver nån vecka innan man möts av ett moln av flugor när man öppnar. Men samma sak där, man SER.
-Hur vet du att du lagt lagom mycket flis som marktäckning där klippet från häcken inte blivit bra?
Det är samma sak där, växer det ogräs är det för lite, för mycket har jag svårt att se att det kan bli. Möjligen att det blir svårt att gå om det blir en halvmeter tjockt lager. Men samma sak där, man SER.
-Hur vet du att du lagt lagom mycket flis på de leriga delarna av gräsmattan?
Troligen lägger jag för lite. Om jag lägger på för mycket så syns det rätt tydligt. Som sagt var, det SYNS.
-Hur vet du att kökskomposten är redo att läggas under trägårdskomposten?
Gissa? Det börjar på S och slutar på ER. Man ser var kökskomposten multnat tillräckligt för att inte locka till sig råttor. Sen lägger jag det för säkerhets skull underst i trädgårdkomposten.
-Hur vet du att trägårdskomposten är redo att spridas på gräsmattan?
Jag tittar i kalendern. Och låter den vänta lite extra, för att inte råka sprida den för tidigt. Det är oftast rätt tunnt med kompost också, men visst är det så att där vet jag inte riktigt näringsinnehållet.
-Hur vet du hur fint eller grovt komposten måste sållas innan den läggs ut på gräset?
Det är av rent kosmetiska skäl den sållas, jag vill inte ha en kassa kycklingben, kotlettben, kottar och större kvistar på gräsmattan. Så det... SER jag.
 
A AndersS skrev:
Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt om du driver med oss eller inte utifrån dina funderingar.;)
Jag gick runt med min spridare och efteråt insåg jag att jag inte hade en aning om ifall den verkligen är anpassad efter dagens Stroller. Så jag tänkte att det borde ju finnas nån som tagit bilder på hur det borde se ut efter en korrekt spridning av gödseln. För eftersom jag redan spritt gödseln kunde jag ju inte ta till knepet att väga och sprida. Och dessutom tänkte jag att det är rätt svårt att mäta ytan man kört över just på grund av att det blev en massa fram och tillbaka.

Hade jag tänkt till innan kunde jag kanske mätt upp en kvadratmeter och kört över och kollat om det blev 25 g, men jag tror mätfelet hade blivit för stort eftersom spridaren sprider väldigt konstigt och kornen dessutom är olika stora.

Men tydligen är det bara jag som tycker att det hade varit praktiskt att kunna se exempel. Lite som att man i kokböcker oftast har en bild på maten för att ge en bild av hur det ska se ut om man gjort rätt. Eller att man i en bok om snickerier har bilder på det som byggs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.