J jonaserik skrev:
Är det djupt ner på kistorna ? kanske du kan gräva upp ett spår mellan dom och lägga ett 110 rör. Har du tur så kan du få dubbla kistor att fungera.
Djupet har jag tyvärr ingen koll på alls, jag var på jobbet när de grävde stenkistan. Men finns det inte risk att jag fyller den stenkistan också då, så jag bygger på min pöl? :)
 
Klart du fyller på den med, tänker mera att du får en större volym för takvattnet och """ kanske """ klarar dig.
 
Ja det kanske är en lösning.
 
Jag har inte läst mer än till nedanstående citat, där fick jag hicka:
J JonasEA skrev:
På den fjärde sidan har jag en väg. På den sidan har jag visserligen en en anslutningspunkt till kommunala dagvattenledningen men då lär jag gräva runt precis hela huset för att leda vattnet dit. ...
Du har alltså en servis för kommunalt dagvatten (DV) och så har en firma gjort en stenkista? Vad är det för idioter?
Finns det en DV-servis som man får ansluta på så gör man ALLTID detta. Du betalar ju genom din VA-räkning för att få vara ansluten dit.
Vad gäller att gräva runt hela huset för att komma till DV så är det fel tänk. Man börjar längst in och avslutar så nära DV-servisen som man kan. Där anlägger man en dagvattenbrunn som man kopplar takavvattningen till. Dräneringen kan man eventuellt koppla till samma (om man klarar höjderna) eller ännu hellre via en pumpbrunn. Den senare löser alla eventuella höjdproblem och dessutom förhindrar den vatten att rinna baklänges in till dräneringen för den händelse att kommunens DV-system ute i gatan skulle dämmas vid skyfall.

Jag kan inte med säkerhet säga att din entreprenör har gjort fel utifrån dom fakta jag har läst på första sidan (och jag hinner inte läsa alla inlägg) men jag har jobbat med sånt här i ungefär 15 år och jag skulle ALDRIG göra en stenkista på en tomt där det finns en kommunal VA-servis. Det är som att be om problem i onödan eftersom stenkistor aldrig är helt pålitliga.
Stenkista på en tomt med kommunal DV-servis är helt enkelt fullständigt idiotiskt. Man gör helt enkelt inte så utan en extremt bra anledning och jag kan faktiskt inte komma på en enda sån anledning.
Skulle gärna se en kartbild över tomten med allt som berör dräneringen utsatt.

Perkolationstest nämndes och det är en bra idé men det är inte hundraprocentigt säkert det heller. Det kan ligga tätare skikt under mätdjupet som gör att ett perkolationstest ger bra resultat och då fungerar det till vardags men inte vid skyfall (vilket man kanske kan acceptera). Förakta inte dom mängder som kommer från ett tak vid skyfall!
Perkolationstest används normalt sett i samband med anläggning av enskilda avlopp men där har man bättre koll på vilka mängder vatten som kommer. Eller i alla fall vilka mängder som BORDE komma enligt normerna.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Förstår att du får hicka men det var lite oklareheter från kommunen om vi kunde anlsluta oss till VA-servisen, men nu i efterhand så har vi fått godkännt att ansluta oss dit. Grävaren förespråkade också först att vi helst skulle ansluta oss dit, men pga oklarheterna från kommunen så blev det en stenkista. Det är ett vinkelhus och det är bara dränerat på två sidor, och för att komma till VA-servisen så behöver vi gräva runt i stort sett hela huset för att komma dit.
Vad tycker du jag bör göra med stenkistan som nu står med vatten nästan ända upp till toppen trots att det inte har regnat på ett bra tag. Bör man gräva upp den igen och fylla med jordmassor. Känns som den fungerar tvärtemot än vad det var tänkt och att det trycker in vatten i den istället just nu.
 
J JonasEA skrev:
Vad tycker du jag bör göra med stenkistan som nu står med vatten nästan ända upp till toppen
Kan det vara så att det är en vattenåder som fyller på, det har hänt förr när det grävs för infiltration eller stenkista . Fylls den på konstant så har du en brunn att vattna med, beror klart på hur mycket som det fyller på. Inte fel att vattna med i stället för att betala dyrt att hålla gräsmattan fin.
 
J jonaserik skrev:
Kan det vara så att det är en vattenåder som fyller på, det har hänt förr när det grävs för infiltration eller stenkista . Fylls den på konstant så har du en brunn att vattna med, beror klart på hur mycket som det fyller på. Inte fel att vattna med i stället för att betala dyrt att hålla gräsmattan fin.
Ja det fylls på konstant, har som sagt testat att pumpa ur den flera gånger men det tar 1 minut så är den full igen. En dag stod jag och pumpa ur den säkert 100 gånger.
Det tråkiga är ju att det svämmar över när det regnar, men iof blir väl det ett icke problem om jag kopplar in dränering och takavrinningen på VA-servisen.
 
J JonasEA skrev:
Ja det fylls på konstant, har som sagt testat att pumpa ur den flera gånger men det tar 1 minut så är den full igen. En dag stod jag och pumpa ur den säkert 100 gånger.
Det tråkiga är ju att det svämmar över när det regnar, men iof blir väl det ett icke problem om jag kopplar in dränering och takavrinningen på VA-servisen.
Eftersom du verkar kunna ta ut en hel del ur den kistan så är det en åder som fyller på och vid regn fylls mera, trycket underifrån är större till nivå än det kan backa, då rinner bägaren över. För att få ordning på det är det nog ett nödvändigt ont att koppla på dagvattenledningen. Då det tydligen finns grundvatten till kistan så se hur du kan få till en Rörspets och en pumpautomat att vattna trädgården med. Om du ska sätta en brunn för tak/drän , vad är nivåskillnaderna mellan en sådan och anslutning till kommunen
 
  • Gilla
JonasEA
  • Laddar…
Har du fått klartecken att koppla på DV så tycker jag absolut att du ska göra det.
Och att du inte gjorde det bara för att du bara skulle gräva på två sidor av huset, det misstaget får du stå för själv.
Man ska resonera tvärtom, måste man gräva på två sidor som man tror är onödiga bara för att kunna bli av med vattnet så gräver man på dessa två sidor också, då får man dessutom möjlighet att göra i ordning dessa båda källarväggar på köpet så att säga.
Här kan jag dock tycka att din entreprenör gjorde fel, man ska alltid försök "ledsaga" kunden till rätt beslut vilket i det här fallet hade varit att göra alla väggar för att på så sätt kunna få med ett utlopp till den kommunala VA-servisen. Men du kommer tyvärr att få svårt att lasta entreprenören för detta eftersom du själv tydligen har medverkat till att göra så som det har gjorts.
 
J jonaserik skrev:
Slutade rinna dit ? på vilket sätt, var det någon form av dränering kopplad till den. Klart det kan bli för mycket vatten från taket till brunnar. Du vet var den g:a kistan ligger, gräv så du kommer ner en bit och försök få ner ett järn, då kan du se vilken nivå vattnet i den står på, det blir en blöt del på järnet.
Nu när jag läser igenom tråden ser jag att det blev lite missförstånd. Huset byggdes 68 och den första stenkistan anlades då. Den har fungerat bra tills 2017-2018 Vi flyttade hit 2014 och hade inga problem de första 3-4 åren.
 
R Robban_C skrev:
Har du fått klartecken att koppla på DV så tycker jag absolut att du ska göra det.
Och att du inte gjorde det bara för att du bara skulle gräva på två sidor av huset, det misstaget får du stå för själv.
Man ska resonera tvärtom, måste man gräva på två sidor som man tror är onödiga bara för att kunna bli av med vattnet så gräver man på dessa två sidor också, då får man dessutom möjlighet att göra i ordning dessa båda källarväggar på köpet så att säga.
Här kan jag dock tycka att din entreprenör gjorde fel, man ska alltid försök "ledsaga" kunden till rätt beslut vilket i det här fallet hade varit att göra alla väggar för att på så sätt kunna få med ett utlopp till den kommunala VA-servisen. Men du kommer tyvärr att få svårt att lasta entreprenören för detta eftersom du själv tydligen har medverkat till att göra så som det har gjorts.
Vi trodde ju att vi skulle bli av med vattnet. Tidigare stenkista har ju klarat av detta under en väldigt lång period utan det minsta problem.
Och när vi grävde så var det oklarheter om vi fick ansluta oss så det var mycket därför valet föll på stenkista.
Sedan är inte mitt mål att lasta entreprenören för något utan jag vill få till den bästa lösningen på mitt nuvarande problem bara.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Eftersom du verkar kunna ta ut en hel del ur den kistan så är det en åder som fyller på och vid regn fylls mera, trycket underifrån är större till nivå än det kan backa, då rinner bägaren över. För att få ordning på det är det nog ett nödvändigt ont att koppla på dagvattenledningen. Då det tydligen finns grundvatten till kistan så se hur du kan få till en Rörspets och en pumpautomat att vattna trädgården med. Om du ska sätta en brunn för tak/drän , vad är nivåskillnaderna mellan en sådan och anslutning till kommunen
Inte helt säker på djupen men jag tror anslutningen ligger en 2.5-3m ner.
 
Det går även att sätta ett rör 500 mm tjockt ner i kistan och ha en pump som skickar det till DV , Men tycker det är synd då du har en perfekt brunn verkar det som för att kunna vattna med. Det med att få en nedförsbacke från ena eller andra hållet är bra om det går, detta för att inte behöva gräva ner en slang på frostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.