E ___EM skrev:
Ofan. Samma här :)(y)
Jaså:)
Var då? En konkurant
 
Okay, då har det gått snart 1½ år och vi kan konstatera att Tre Stjerners golvmatt oljebaserad lack inte höll något vidare. Det finns ett par mindre områden där lacken "flagnat" och den har generellt blivit ganska repig. När man tittar närmare på flaggningen får man uppfattningen av att lacken är mjuk snarare en sten hård som man hade velat.

Den 2-komponent lack som bordet kom med höll många fler år och flagnade aldrig utan slets istället ner.

Troligen kommer jag behöva slipa ner och lacka om bordet till sommaren och troligen väljer jag "båtlack" eller 2-komponent lack. Har ni förslag på något bra?
 
Vill du ha hårdheten så är ju 2-komp att föredra. För privatpersoner vet jag dock inte riktigt hur utbudet ser ut. Kör med industrifärger/lacker från AkzoNobel mestadels.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Du ska ha en syrahärdande färg.
Åk till en industri lackering eller återförsäljare så fixar dom det åt dig.
Det går med industrifärg också.
Selemix systemet biter riktigt bra och är betydligt billigare också.
Fördelen med syrahärdande är torktiden. Den torkar fort, inom en timme i normal temp och normala skikt av färg.
 
  • Gilla
berne88 och 1 till
  • Laddar…
Bona traffic HD matt tror jag skrivit det i tråden tidigare, 2komp golvlack för offentlig miljö
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Undrar om typ denna skulle funka?
[länk]
Vanligen har jag inget emot att köpa billiga prylar på Biltema men deras känsla för skadliga kemikalier verkar inte vara så värst bra. Har sett dem fått bakslag flera gånger på olika typer av produkter så att klä in matbordet med en produkt för dem är inte ett alternativ.
 
S snowjim skrev:
Okay, då har det gått snart 1½ år och vi kan konstatera att Tre Stjerners golvmatt oljebaserad lack inte höll något vidare. Det finns ett par mindre områden där lacken "flagnat" och den har generellt blivit ganska repig. När man tittar närmare på flaggningen får man uppfattningen av att lacken är mjuk snarare en sten hård som man hade velat.

Den 2-komponent lack som bordet kom med höll många fler år och flagnade aldrig utan slets istället ner.

Troligen kommer jag behöva slipa ner och lacka om bordet till sommaren och troligen väljer jag "båtlack" eller 2-komponent lack. Har ni förslag på något bra?
var i landet finns du?
 
B berne88 skrev:
var i landet finns du?
Skåne :)
 
S snowjim skrev:
Vanligen har jag inget emot att köpa billiga prylar på Biltema men deras känsla för skadliga kemikalier verkar inte vara så värst bra. Har sett dem fått bakslag flera gånger på olika typer av produkter så att klä in matbordet med en produkt för dem är inte ett alternativ.
Jag har Biltemas 1-K polyuretan båtlack på skärbrädor, finns delade åsikter om vad man ska behandla skärbrädor med. Den här amerikanaren hävdar att efter att polyuretan härdat släpper den inga gaser och det lilla fasta material som möjligtvis släpper är okej att äta:

"There is no known clear finish that isn't food-safe once it's dry"

Har inte något mer underlag på om det är sant det han säger.
 
S snowjim skrev:
Skåne :)
Mmmm lite lågt bort, annars kunde jag löst lite lack till dig
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
A ansic skrev:
Jag har Biltemas 1-K polyuretan båtlack på skärbrädor, finns delade åsikter om vad man ska behandla skärbrädor med. Den här amerikanaren hävdar att efter att polyuretan härdat släpper den inga gaser och det lilla fasta material som möjligtvis släpper är okej att äta:

"There is no known clear finish that isn't food-safe once it's dry"

Har inte något mer underlag på om det är sant det han säger.
Det där låter ju märkligt? Lack lägger sig ju bara på ytan och är egentligen inte super hållbart uppenbarligen, när det flisar sig finns det inte längre något som skyddar träet? Olja sugs in i träet och även om yttersta ytan at träet skulle flisa sig så finns oljan på djupet(om man underhåller brädan). Spontant skulle jag hällre äta träfliser än lackflisor oavsett om folk påstår att lack kemikalien är ofarlig. Sen är vi det där med att skydda sina knivar, min uppfattning är att man vill ha en ganska mjuk yta att skära på, egentligen mjukare än bambo så att eggen inte slits ner så snabbt.
 
B berne88 skrev:
Mmmm lite lågt bort, annars kunde jag löst lite lack till dig
Tråkigt, vad är det för lack du tänkte dig?
 
S snowjim skrev:
Det där låter ju märkligt? Lack lägger sig ju bara på ytan ...
Det beror på att lacken är tjock i konsistensen, späs lacken ut ordentligt sugs den upp av trädets porer och fungerar som du beskriver. 50/50 utspätt med lösningsmedel gjorde jag. Ytan blir matt, det ser egentligen inte behandlat ut förutom att det håller fin sig utan missfärgningar år efter år.

En aspekt till är om lösningsmedlet lämnar giftiga spårämnen. En snabb googling visar att Bensen avdunstar, vilket jag gissar är det giftigaste i lacknafta.

Brädan blir hårdare än med en oljebehandling, sliter det mer på kniven? Kanske!
 
Redigerat:
A ansic skrev:
Det beror på att lacken är tjock i konsistensen, späs lacken ut ordentligt sugs den upp av trädets porer och fungerar som du beskriver. 50/50 utspätt med lösningsmedel gjorde jag. Ytan blir matt, det ser egentligen inte behandlat ut förutom att det håller fin sig utan missfärgningar år efter år.

En aspekt till är om lösningsmedlet lämnar giftiga spårämnen. En snabb googling visar att Bensen avdunstar, vilket jag gissar är det giftigaste i lacknafta.

Brädan blir hårdare än med en oljebehandling, sliter det mer på kniven? Kanske!
Aha, så brädan inpregneras med lack egentligen då. Allt jag vet är att man ska undvika hårda skärbräder för knivens skull. Egentligen är bambo bräderna lite väl hårda men är man redoa att slipa sina knivar lite oftare så är det kanske inte något problem. Vi kör själva med bambo brädor som oljas in och de skadas ju inte mycket men knivarna verkar faktiskt tappa skärpa snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.