Fast det där visar ju ändå på problemet? Det är väldigt svårt att avgöra om man har spritt det rätt.
 
Det viktiga är att sprida ut gödsel, enda risken är för mycket kvävekonstgödsel och inget regn som kan bränna.
Vattna även ut lite järnsulfat t.ex. Ferrogent som motverkar mossa och gynnar gräset, det blir knallgrönt.
Gräs ingen vetenskap utan trädgårdens största arbete att jobba med, bara att jobba på om du vill ha en paradgräsmatta.
Höll på i tio år men har nu i 25 år tagit det lugnare och låtit de bli vad det blir utifrån torra somrar och bevattningsförbud :D
 
Jag har spridit gödning för hand i alla år (50) utan problem, tricket är att kasta det tillräckligt lågt ifrån sig så nästa kast överlappar minst hälften av föregående kast o.s.v.
Efteråt bör det vara 3-5 cm mellan varje korn.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Fast det där visar ju ändå på problemet? Det är väldigt svårt att avgöra om man har spritt det rätt.
Om du kommenterar mitt senaste inlägg, så förstår jag inte hur det kan vara ett problem?
Jag lyckades, på 15 minuters arbete vari 14,5 minuter bestod i att gödsla 2200 kvadratmeter, utröna att jag sprider ca 1/3 av vad jag borde. Jag hade alltså kunnat åtgärda "problemet" direkt genom att ta 30kg NPK till och sprida ut det på samma gång. Nu gjorde jag inte det, utan har med mig i framtiden att det på de huvudsakliga grönytorna går ca 45kg vanligt gödsel och att jag då kan sprida det med samma inställningar om jag går runt 6-8 varv. Eftersom det är såpass stor yta kan jag lätt skruva på min spridare och få ut det fortare.

Alltså, på i det närmaste ingen tid alls har jag fått reda på vad som gäller. Hur kan det då vara ett "problem"? Det här är dessutom så vitt jag vet precis så som lantbrukare gör (om de inte har riktigt high-end utrustning). De lastar i gödsel i sin spridare, sen kör dom och utvärderar hur mycket de spridit på en viss areal. Justera utifrån det.

Skall du bli 100% säker behöver du analysera din jordmån och hur växterna tillgodoser sig ämnena. Det kanske är så att du inte skall sprida mer än 70% av rekommenderad mängd då ditt gräs inte kan ta upp det av någon anledning. Kom igen, gå lite på känsla! Lev livet!
 
N Nerre skrev:
Fast det där visar ju ändå på problemet? Det är väldigt svårt att avgöra om man har spritt det rätt.
OK, som jag förstått det så har du en extremt komplicerad (oregelbunden) gräsmatta med en massa träd och buskar som gör att det inte går att dra spridaren rakt ens ett fåtal meter. Du nämner också att spridaren är 30 år gammal, slirar och inte går att ställa in, och du skulle vilja veta hur man vet om man har spritt lagom mycket gödsel.

Jag skulle vilja vända lite på frågan och fundera på hur du med den tomten och en ej inställbar, 30 år gammal, slirande valsspridare ska kunna sprida precis lagom mycket gödsel på varje del av gräsmattan? En spridarvagn av valsmodell á la Gardena är extremt svår att sprida jämnt med, även på en helt öppen, platt gräsmatta. Det blir extremt lätt så, att man överlappar lite, eller glider lite ifrån förra "repan" och resultatet blir (pga att gödseln verkar extremt lokalt) en "randig" gräsmatta där det växer väldigt ojämnt och med olika färg beroende på om man missat lite eller lagt på dubbelt. Det känns därför lite som att du "silar mygg men sväljer kameler" när du funder över hur du ska veta att du lagt på precis rätt mängd gödsel då själva setupen du säger att du använder gör att jag skulle bli *extremt* förvånad om du lyckas lägga ut gödseln på gräsmattan med mindre än säg 80-100% diff mot det du skulle vilja ha.

Mitt råd är att investera i en handspridare för typ en hudralapp, så river du av gödningen på en tiondel av tiden det tar med en valsspridare, du får garanterat ett jämnare resultat och kan dessutom, tack vare att det går så mycket fortare att sprida ut, gödsla lite oftare i mindre doser vilket gör att du kan använda billigare gödning som är mer korttidsverkande, eliminerar risken för att saltbränna gräset osv.
 
Biltema har handspridare för 85kr, införskaffade själv en sån idag. Ska bli spännande att testa.
 
Som nämnt, finns smidiga handspridare. Wolf garden är bra och batteridriven.
Den kan inte vara komplett omöjligt att göra en uppskattning hur mkt gräsmatta du har. Är det 10-20% fel spelar ingen roll.
Kastar du ut för hand kommer du garanterat få ränder.
 
tensiden tensiden skrev:
Jag lyckades, på 15 minuters arbete vari 14,5 minuter bestod i att gödsla 2200 kvadratmeter, utröna att jag sprider ca 1/3 av vad jag borde.
Ja, tack vare att du hade en yta som var lätt att mäta.
 
hevi hevi skrev:
och du skulle vilja veta hur man vet om man har spritt lagom mycket gödsel.
Nej, inte "precis", men så man får ett grepp om det. Jag har efterfrågat bilder på hur det bör se ut, så man kan se ungefär hur tätt kornen ska ligga. Siffran som nån nämnde ovan, med 3-5 cm mellan kornen, indikerar att jag spritt 3-4 gånger mer än man borde... Så den siffran tror jag inte på.

Jag skulle vilja vända lite på frågan och fundera på hur du med den tomten och en ej inställbar, 30 år gammal, slirande valsspridare ska kunna sprida precis lagom mycket gödsel på varje del av gräsmattan?
Nej, det är inte att vända på frågan, det är exakt den fråga jag ställer. Hur ska jag kunna se att jag spritt lagom mycket på alla ställen?

Jag kan faktiskt lyfta spridaren om det är ställen där det redan ligger tillräckligt, jag kan köra 2 gånger på de ställen där det ligger för lite. Men utan nån visuell ledning så har jag ju ingen koll alls. Dessutom på slutet så sprätte det åt alla håll (jag fick korn i ögonen), så att spridaren bara sprider där man kör är inte helt korrekt.

Mitt råd är att investera i en handspridare för typ en hudralapp, så river du av gödningen på en tiondel av tiden det tar med en valsspridare, du får garanterat ett jämnare resultat och kan dessutom, tack vare att det går så mycket fortare att sprida ut, gödsla lite oftare i mindre doser vilket gör att du kan använda billigare gödning som är mer korttidsverkande, eliminerar risken för att saltbränna gräset osv.
Du får gärna förklara hur en handspridare ger bättre kontroll över spridningen, den överlappar väl ännu mer?
 
Ta en handspridare och börja gå yttervarv. Du ser hur mycket den kastar. Höfta på hur stor gräsmattan är, en säck algomin räcker för 340 kvm. Det är bättre att gå 2 varv än beräkna exakt, då får du jämnare spridning bara.
Skulle du upptäcka fläckar så är det bara lägga på i efterhand om du missar.
 
1 markus1 skrev:
Ta en handspridare och börja gå yttervarv.
"Yttervarv" är nåt som liksom inte fungerar på vår gräsmatta... Jag ska försöka gå ut och ta lite bilder.
 
N Nerre skrev:
Ja, tack vare att du hade en yta som var lätt att mäta.
Lätt att mäta vet jag inte. Vi har allt annat än en ordinär villatomt. Snarare så den kan benämnas ”park”.
Men vad gör det om du sprider gräsgödsel in i buskar och rabatter? De behöver också gödning.
 
"Park" låter stort... Vår tomt är trång och smal.

Visst är det bra om buskar och rabatter får gödsel, men då vet jag ju ännu mindre om hur många kg gödsel jag spritt ut på gräset...
 
Jag var ut och tog några bilder så ni får en bild av hur trång vår lilla tomt är. Det här är typ den mest öppna ytan.

(Gräset är oklippt eftersom vi varit borta och jag nyss bytt batterier på gräsklipparen, den står på laddning.)
Grön trädgård med högt gräs, buskar och träd, samt en stegar till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trång, ogräsklippt tomt med träd, buskar och en veranda, en stege till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trång trädgård med oklippt gräs, träd, buskar och en del av ett hus med gräsklippare som står på laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var en ganska vanlig äldre trädgård, liknar till viss del vår bara att vår är större.
Du behöver inte vara så noggrann, alla växter behöver gödsel även träd och buskar.
Ta en hink ned gödsel och kasta ut så blir det bra. Under träd och buskar kommer det att vara konkurrens om gödsel och bara bra om det blir lite extra.
Glöm alla idéer om den perfekta gödselmängden för den finns inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.