pdov
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Köpte några kontakter på Classe, men dom klickar inte i mina fönsteruttag :(
På bilden hos Classe så ser det ut att vara samma bild = samma kontakt som Etman. Jag var väldigt nöjd med att den hade en bit förmonterad sladd. Elko/Schneider funkade fint men det var pilligt att få dit den lilla sladdbiten mellan kontakten och lampans sockerbit. Skönt att köpa sig från från det jobbet.

Har inte haft något problem med att kontakterna inte ha fastnat (klickat) i uttagen med någon de olika kontakter jag provat.
 
Ja, dom med förmonterad sladd var smidiga. Satte dom på taklamporrna. Enkelt att koppla in dom utan sladd också men man får ju ta gamla sladden då.

Classe kontakterna klickade i taluttagen men inte fönsteruttagen, vet inte vad det är fö rf fabrikat som elektrikern monterat men får kolla upp det.
 
Schneider fönsteruttag är det som inte passar med classes stickpropp
 
pdov
Nu har IKEA släpp DCL kontakter och det i två varianter med sladdstump. Det mest intressanta är att de har en ojordad variant med som kan användas till dubbelisolerade armaturer.
koppla-ceiling-plug-with-cord__0811725_PE771782_S5.JPG
Priset är också bra, 20 kr styck. Har inte sett DCL kontakter så billigt någon annan stans.
Någon som köper och prövar får gärna kommentera passformen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Nu har IKEA släpp DCL kontakter och det i två varianter med sladdstump. Det mest intressanta är att de har en ojordad variant med som kan användas till dubbelisolerade armaturer.
[bild]
Priset är också bra, 20 kr styck. Har inte sett DCL kontakter så billigt någon annan stans.
Någon som köper och prövar får gärna kommentera passformen.
Jag har undrat lite hur gör man i övergången mellan IKEAs sladdstumpar och själva lampsladden. Den fungerar ju bara för taklampor som har uttag precis bredvid. Eller finns det någon snyg och godkänd övergång som man kan utnyttja mellan lampsladden och de fria ledarna i din bild där?
 
T tobbbias skrev:
Jag har undrat lite hur gör man i övergången mellan IKEAs sladdstumpar och själva lampsladden. Den fungerar ju bara för taklampor som har uttag precis bredvid. Eller finns det någon snyg och godkänd övergång som man kan utnyttja mellan lampsladden och de fria ledarna i din bild där?
i de fallen så lär det väl vara enklare med en lös kontakt som monteras på bef sladd?
 
S Stefan1972 skrev:
i de fallen så lär det väl vara enklare med en lös kontakt som monteras på bef sladd?
Ja, det är så jag gjort hittills. Men tänkte mer om det fanns något annat sätt som jag inte förstått som man kan använda de här skarvsladdarna från IKEA? Känns alltid lite bättre att ha en helkapslad kontakt som sticks in i uttaget än en lös kontakt man själv monterar. Men det är väl inte det egentligen.
 
Hej,

Jag har Schneider på både uttag och kontakt. Men hur kan det komma sig att de inte klickar i varandra ordentligt? Drar jag i sladden så hoppar kontakten ur. En fördel med dessa uttag hade ju varit att man kunde hänga en lättare lampa direkt i kontakten och slippa kroken, då den går att ta bort.
Har jag missat något?
 
Skjuter du upp kontakten så att den "försvinner" in i uttaget?

Fråga 2 är omöjlig att svara på, beror ju helt på vad du har för lampa för att kunna ge ett bra svar (y)
 
Yes, hela vägen in. Tittar man på kontakten så verkar det inte som att tanken är att den skall stanna kvar.
 
tommib
Den ska ha en liten "flärp" som låser den i uttaget. Är den trasig?

Lägg upp bilder på grejerna...
 
Som @tommib säger så ska den låsa fast med en liten flärp.

Att sladden fortfarande går att dra ut säger inte så mycket.. Det ska den ju gå att göra :) du ska ju inte kunna förlita dig på att "Låset" ska hålla uppe lampan.
 
Fast varför skall inte flärpen kunna hålla en lampa? Det hade ju varit smidigt.
Jag menar ju ingen kristallkrona såklart :)
Skall lägga upp en bild. Där ser man att Schneider gjort en 45 graders lutning som gör flärpen meningslös.
 
Jag har samma setup. DCL kontakterna från Jula och Classe klickar i så kör på dessa. Det är en annan design på klicket hos Schneiders sladdkontakter
 
Här var det bilder!
På den sista bilden så är kontakten inte helt intryckt för att man skall kunna se att det inte finns en chans att den håller en lampa med den designen.
Men jag skall kolla på Jula och Classes varianter, surt att man redan köpt ett gäng från Schneider...
 
  • Närbild på en elkontakt inte helt intryckt, markerad med cirkel, för att visa inkompatibilitet med en lamphållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kontakt ej helt intryckt för att visa att den inte passar för en viss lampa, markerad med svart cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en delvis intryckt elektrisk kontakt mot en vit vägg som inte passar för lampa, indikerad med en ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.