AXS AXS skrev:
[bild]

Förstärkte ett underrede dom ska bli ett tiny house.

Biltemas 10mm hss borr fick jobba hårt med skruvdragaren. Segt stål att borra i, över 10mm tjockt på sina ställen.
kul projekt.
har två underreden på föräldrarnas gård som väntar på att göras ngt av.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Hyvlade till en riktigt fin bit ek! Hela plankan ser ut såhär men denna del hade en rejäl böj i sig så jag var tvungen att såga av den för att kunna hyvla den långa delen utan att förlora nästan allt.

Är väl ungefär sådana här som Morberg kränger för 4000kr.
[bild] [video]
Resten av plankan! En ful kvist men i övrigt otroligt fin. Blev 60mm tjock efter rikt och planhyvling. Jag är inte en tjock dvärg men blev mycket distorsion med all vidvinkel.:D

 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
AXS
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
kul projekt.
har två underreden på föräldrarnas gård som väntar på att göras ngt av.
Vi drar igång på riktigt i juni, skapar nog en tråd då. Kanske kan bli inspiration.
 
Vad tror ni. Hur tight kan man ha en lådfront här? Är ca 5 tiondelar runtom nu (behövs lite finllir vid hörnen än).

Trä-lådfront med 5 tiondelars marginal runt om på en arbetsbänk i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä lådfront med mörkt träinlägg och ljus kant, ungefär 5mm glapp runt om, arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
boschkenta och 26 till
  • Laddar…
A
V vectrex skrev:
Vad tror ni. Hur tight kan man ha en lådfront här? Är ca 5 tiondelar runtom nu (behövs lite finllir vid hörnen än).

[bild] [bild]
Vilket otroligt vackert kabinett(y)
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Vad tror ni. Hur tight kan man ha en lådfront här? Är ca 5 tiondelar runtom nu (behövs lite finllir vid hörnen än).

[bild] [bild]
V vectrex skrev:
Resten av plankan! En ful kvist men i övrigt otroligt fin. Blev 60mm tjock efter rikt och planhyvling. Jag är inte en tjock dvärg men blev mycket distorsion med all vidvinkel.:D

[video]
If I had a Hammer
I'd hammer in the morning
I'd hammer in the evening
All over this land …:love:
 
Har varit sugen på att köpa en routerplane/kärringtand ett bra tag. Hittade dock ett blad(?) hemma så jag gjorde mig en egen tills vidare.

Hemmagjord trä routerplane/kärringtand med blad på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord trä routerplane med justeringsknopp och blad på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
ceson och 11 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
blad(?)
Ett hyvelstål :)

V vectrex skrev:
Hur tight kan man ha en lådfront här
Beror väl dels på vad du tänkt för skenor och hur mycket du tror trät kommer röra sig. Felmarginalen/vinglet på skenorna +rörelsemån trä är väl minimimåttet.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Beror väl dels på vad du tänkt för skenor och hur mycket du tror trät kommer röra sig. Felmarginalen/vinglet på skenorna +rörelsemån trä är väl minimimåttet.
Var väl träets rörelse jag tänkte på i första hand. Det blir hemmagjorda glidskenor av trä tänkte jag. Förhoppningsvis minimalt med glapp.
Jag tror det behöver vara 1mm glapp runtom faktiskt. Träet är väl nästan som torrast just nu. Ligger på 35% RH i snickarboden nu sen någon månad tillbaka.
 
V vectrex skrev:
Var väl träets rörelse jag tänkte på i första hand. Det blir hemmagjorda glidskenor av trä tänkte jag. Förhoppningsvis minimalt med glapp.
Jag tror det behöver vara 1mm glapp runtom faktiskt. Träet är väl nästan som torrast just nu. Ligger på 35% RH i snickarboden nu sen någon månad tillbaka.
Skenorna i samma träslag som lådorna? Så borde det gå att behålla optimal oglapphet?
 
Jag vill skilja lite på skenglapp o frontglipa. När lådan är ända inne så vilar den ovanpå skenan, oavsett glapp där, så det spelar mindre roll för frontens inpassning (förutsatt att fronten är högre än resten av lådan vilket jag förutsätter att den är).

Jag brukar sikta lägre än 1mm, runt 0.5-0.7 kanske, men det är nästan alltid lägre fronter runt 60-70mm. Vill minnas jag tvingades hyvla av lite på sängbordsfronten första sommaren för den va för tajt, den va 110 hög o byggt på vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Jag gjorde en till klubba. Lite större denna gång. Tänkte ha den till stämjärnen mest.

Hemgjord träklubba med mörkt huvud och ljusare handtag på ett trägolv, bredvid en krökjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den får sin plats bredvid den lilla klubban.
Handtillverkad träklubba med långt handtag och tjockt huvud, hängandes på en verkstadsvägg bredvid en mindre klubba.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns bra att jobba igenom spillbitar från tidigare projekt. Annars brukar jag mest bara bygga på högarna av spill.
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Jag gjorde en till klubba. Lite större denna gång. Tänkte ha den till stämjärnen mest.

[bild]
Den får sin plats bredvid den lilla klubban.
[bild]

Det känns bra att jobba igenom spillbitar från tidigare projekt. Annars brukar jag mest bara bygga på högarna av spill.
Snyggt, vad är det för träslag?
 
Dheri Dheri skrev:
Snyggt, vad är det för träslag?
Tack! Huvudet är i ek och skaftet är i björk.
 
Provmodell av en trävagga med klämma och skruvmejsel på en CNC-maskin, visar hantverksmässiga detaljer och monteringskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provbyggd vagga för CNC-plasma med trä- och metallkomponenter på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste en provvagga till min CNC plasma. Gav mig lite idéer men i stort är jag kanonnöjd redan. Gått igenom en tidigare prototyp innan så denna borde ju rimligen vara betydligt smartare.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.