För att det inte ska bli spårigt går den lite vid sidan av guiden, med slumpvis varierat avstånd (vi pratar dm alltså). Men den går alltid på samma sida. Vänster in, höger ut.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag har satt några kantskydd (cortenplåt) i trädgården. Sliter detta onödigt på krocksensorerna? Borde jag ha använt slingan istället?
 
Johan1975z skrev:
Jag har satt några kantskydd (cortenplåt) i trädgården. Sliter detta onödigt på krocksensorerna? Borde jag ha använt slingan istället?
Hej, jag har likadant som dig på en ganska liten gräsmatta men tänkte att den kunde få studsa mot kanten! Mycket studs blev det så jag flyttade ut begränsningskablent ist.
Jag får ta fram trimmern helt enkelt!
 
Även om klipparen bumpar in i en plåt- eller stenkant så kommer det att bli oklippt intill kanten.
 
Jag kunde inte vänta utan jag skarvade på en liten guidekabel loop ☺️. Det funkar perfekt!
 
O
Vad gör man om man har en ”ö” inom en ca 1m bred grusgång med 8-16 makadam samt kantsten i markhöjd? Kan den ta sig över eller måste flytta omkring den? Kan man lägga en liten bro av marksten och guide den via den?
 
O olsjo skrev:
Vad gör man om man har en ”ö” inom en ca 1m bred grusgång med 8-16 makadam samt kantsten i markhöjd? Kan den ta sig över eller måste flytta omkring den? Kan man lägga en liten bro av marksten och guide den via den?
Det borde inte vara några problem så länge de ligger i samma nivå!
 
Hej

Står inför köp av min första "fido" och försöker förstå skillnaden på 750/1000/1250.
Idiotförklara mig inte tack:thinking:
Förstår att det bara är programvaran som skiljer men exakt vad är det som gör att de klara olika ytor ?
Har ca 7- 800 som skall klippas så 1000 borde vara ett säkert kort men som tillgången och priserna/kampanjer ligger gör man kanske en bättre deal på en 1250.
Finns det någon fördel med att överdimensionera eller är det helt onödigt ? ( om priset var högre)
Blir det mindre slitage på en större för att den inte behöver vara ute och klippa lika mycket ?

Fattar liksom inte vad som skiljer, du har ju inte bättre prestanda i "hårdvaran" på en större.
Ställde frågan till Gardena och fick som hos alla andra svaret "mjukvaran skiljer", men VAD i mjukvaran gör att de klipper olika.
Gardena sa även "tänk större", antar att de vill att man skall köpa en som absolut klara ytan man har och inte "snika" nedåt.

Har vi någon kunnig pedagog som kan förbarma sig över mig :geek:
Tack på förhand
 
K Ktm gurra skrev:
Hej

Står inför köp av min första "fido" och försöker förstå skillnaden på 750/1000/1250.
Idiotförklara mig inte tack:thinking:
Förstår att det bara är programvaran som skiljer men exakt vad är det som gör att de klara olika ytor ?
Har ca 7- 800 som skall klippas så 1000 borde vara ett säkert kort men som tillgången och priserna/kampanjer ligger gör man kanske en bättre deal på en 1250.
Finns det någon fördel med att överdimensionera eller är det helt onödigt ? ( om priset var högre)
Blir det mindre slitage på en större för att den inte behöver vara ute och klippa lika mycket ?

Fattar liksom inte vad som skiljer, du har ju inte bättre prestanda i "hårdvaran" på en större.
Ställde frågan till Gardena och fick som hos alla andra svaret "mjukvaran skiljer", men VAD i mjukvaran gör att de klipper olika.
Gardena sa även "tänk större", antar att de vill att man skall köpa en som absolut klara ytan man har och inte "snika" nedåt.

Har vi någon kunnig pedagog som kan förbarma sig över mig :geek:
Tack på förhand
Det som skiljer är hur många timmar modellerna får vara ute och klippa per dygn. En 750 hinner helt enkelt inte klippa mer än att den klarar av att hålla en gräsmatta på 750 m2 klippt.
Dom löser det genom att tvinga in mindre modeller i laddstationer under fler timmar per dygn än dom egentligen behöver.
Alla tre går lika snabbt och klipper därmed en gräsmatta på tex 600 m2 lika snabbt.

Är din gräsmatta 700-800 m2 så bör en 750 räcka eftersom dom ska klara "+/- 20%", förutsatt att du inte har en väldigt komplicerad tomt.
 
Det innebär alltså att det optimala är att välja "rätt" storlek för sin tomt, då går den mest effektivt.
Väljer man en större går den alltså mer eftersom den inte är programrad att vara dockad lika mycket.
Bli kanske t.o.m mer gångtid/slitage på en större modell som då puttrar runt mer !?
Alltså helt fel att köpa en 1250 till mina 7-800 kvadrat, även om den är billigare än en 750 ?
Eller är jag helt ute och cyklar ?
 
Det är antal vilotimmar/dygn som används som kapacitetsbegränsare.
Tabell som visar produkters arbetskapacitet och minsta antal vilotimmar per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirkulärt diagram som visar aktiv, vilo- och kötid för en produkt över 24 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är helt novis på detta.
Innebär det då att en 1250 på en 750 yta själv reglera gångtid eller puttrar den på sina 1250 timmar ändå.
 
K Ktm gurra skrev:
Är helt novis på detta.
Innebär det då att en 1250 på en 750 yta själv reglera gångtid eller puttrar den på sina 1250 timmar ändå.
En klipparen med kapacitet på 1250 m2 har enl. tabell en vilotid på 3h/dygn. Övriga 21 timmar är den tillåten att klippa och ladda så mycket det går. Du som användare använder timerfunktionen i klipparen för att reglera vilka tider och dagar du vill att den klipper.
Det är en fördel att hålla nere klipptiden då gräset behöver vila sig mellan klippningarna.
 
Johan1975z skrev:
Är det någon som lyckats koppla sin klippare till HA? Skulle man kunna få nån länk till en instruktion isf :) tack
Jag har precis fått in min med hjälp av denna, som jag lade till via HACS: https://github.com/osks/hass-gardena-smart-system
Följ instruktionerna på sidan för att skapa en Application Key som du använder tillsammans med dina inloggningsuppgifter för att lägga till Integrationen.

Jag har inte vågat trycka på några knappar än då den är på sommarstugan. :)
Men det är kul att kunna se status i alla fall.
 
  • Skärmkontrollpanel för smart systemintegration med statusinformation såsom batteri till 100% och enheten i parkerat läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
K Ktm gurra skrev:
Är helt novis på detta.
Innebär det då att en 1250 på en 750 yta själv reglera gångtid eller puttrar den på sina 1250 timmar ändå.
I ditt fall väljer du bara den som är billigast. 1250 och 1000 har möjlighet att klippa större mattor mer frekvent men alla tre klipper lika många m2/h.
Om tomten är väldigt plottrig så kommer klipparen ägna onödigt mycket tid åt att flacka runt och vända, då skulle teoretiskt en 750 kunna få svårt att hinna med din tomt. Framför allt om du vattnar och gödslar mycket!
I praktiken tror jag dock inte att det är ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.