mr.Ola mr.Ola skrev:
Fråga:
Jag ska montera in ett LK schuntskåp i väggen här enligt bild. Hur högt över det färdiga golvet behöver detta monteras?
(jag har även en LK sockel som ev kommer till användning.)
[bild] [bild]
Jag svarar på min egen fråga:
250mm
Illustration av rörinstallation i våtzon och skåpsmontering med angivna mått 250mm för installation i regelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B byggarätt skrev:
Den lägsta höjden skåpet kan sitta på bestäms av krökningsradier på slangarna och de stödskenor som måste monteras...
kolla på LK om de inte har några idéer om hur övergång golv vägg kan göras bra?
Bra tips! :D
 
Blir till å byta ut knappen på den lånade hilti.. Reparation av en röd Hilti borr med defekt knapp synlig på bilden, omgiven av verktyg och delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd sliten borrhammare på en dammig röd verktygslåda, med en defekt knapp nära botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

500 kronor på ebay för en ny och en vecka i leverans..
12 hål har jag hunnit få ihop! :crysmile:
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Blir till å byta ut knappen på den lånade hilti.. [bild] [bild]
500 kronor på ebay för en ny och en vecka i leverans..
12 hål har jag hunnit få ihop! :crysmile:

’Lånade’ Hilti :crysmile:
 
C claym skrev:
’Lånade’ Hilti :crysmile:
Jo jag har lånat den av en lokal byggare och han räknar nog med att få tillbaka den i fungerande skick!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Har så äntligen fått upp ett hål i golvet(valvet) som är tillräckligt för de två 25mm RiR och den elkabel som ska försörja gv-skåpet med varmvatten och elström. Hål i golvet vid skåpsida med isolering, genomföringar för rör och elkabel samt meterstock för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med öppnat golv och isolering vid sidan, arbetslampa och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med hål för rör och elkabel, isolering vid husets vägghylla, byggmaterial och tång syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hål i ett golvs valv omgivet av isoleringsmaterial, kablar och träspån vid installation av rör och el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid sidan av skåpet lade jag lite isolering för att ev dämpa vibrationsljud eller whatever som kan tänkas uppstå i plåt med luftspalt på utsidan.
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Har så äntligen fått upp ett hål i golvet(valvet) som är tillräckligt för de två 25mm RiR och den elkabel som ska försörja gv-skåpet med varmvatten och elström. [bild] [bild] [bild] [bild]
Vid sidan av skåpet lade jag lite isolering för att ev dämpa vibrationsljud eller whatever som kan tänkas uppstå i plåt med luftspalt på utsidan.
Bra idé med ljud
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Efter en fullsmetad arbetsvecka har i princip nada inträffat i huset för mig i huset. Desto mera av annat jobb för mig och min fru! Jag har bara fått ut nån stackars slang till värmesystemet och flyttat på lite grejer på gården! På grund av detta så fick jag senarelägga rörkillen som skulle komma och hjälpa mig pressa skarvar så han ska komma i nästa vecka istället. Men eftersom jag har världens bästa svärfar på orten så blev jag iallafall av med den gamla vedpanna som stod nedanför huset dit inga bilar kör och även accumulatortanken som låg bredvid!
Han winchade enkelt upp dem med timmergrip och hydraulwinch och for sedan med dom dit där metallen bor när den blivit gammal!
Svärfar använder traktors timmergrip och hydraulwinch för att lyfta gammal vedpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad gjorde man väl utan en traktor?! :D
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
I veckan så har det börjat att rulla på igen.!
Jag fick till att börja med låna en bättre borrmaskin för håltagning sedan den jag tidigare lånade givit upp.. Borrmaskin av märket Hilti på ett dammigt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med denna så gick det på minuter att få till de hål som krävs för matningsledningarna till golvvärmefördelaren samt även för framtida färskvatten till pannrummet.
Två svarta matningsledningar hänger från ett tak med en nyligen borrade hål för installation i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyborrade hål och installerade matningsledningar för golvvärmefördelare i källartak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med detta i ordning så kunde jag även förlägga de två matningsledningarna. En borrmaskin hänger på en krok i taket med spånskivor bredvid i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarta rör som är förlagda längs ett vitt tak och en vägg i ett pågående renoveringsprojekt, med synliga hål efter borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare med pågående installation av kopparrör och hål i tak för matningsledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har också städat lite i källaren och skurat golven men jag har borrat mera efter det så säg den lycka som varar.. :D
Renoverat rum med nydragen röd matningsledning för golvvärme och borrutrustning på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett litet tips till alla er som skruvar in Krokar, flatskruvar och liknande kommer här:
Använd skruvdragare och tillverka en liten krok som du kopplar till takktoken, hålet eller vad du nu skruvar upp
. Borrmaskin som skruvar in en bult i ett tak med andra bultar och en expander runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvdragare som skruvar in en krok i taket, med borrspån runt hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrmaskin används för att skruva in en krok i taket, med skruv och plugg fästa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är det bara å gasa! :cool:
 
  • Gilla
Utbyhuset och 1 till
  • Laddar…
Bra Ola, you are back on track!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Efter en lång uppförsbacke har jag mutat mig själv med en ny bygglaser för att få tillbaka motivationen! :D
Ny bygglaser med tillbehör i ett öppet väska på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den jag har haft tidigare är numera återlämnad till arbetsgivaren eftersom jag går på tjänstledigt!
 
  • Gilla
Ramnemark och 4 till
  • Laddar…
Bra muta!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Bra köp (y)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Efter en lång uppförsbacke har jag mutat mig själv med en ny bygglaser för att få tillbaka motivationen! :D
[bild]
Den jag har haft tidigare är numera återlämnad till arbetsgivaren eftersom jag går på tjänstledigt!
Läckert med bra verktyg
 
Nu behöver vi muta för att stanna kvar :D
Alltså mer bilder på mutan in action ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.