Vi har en altandörr med handtag endast på insidan. Det är bra ur inbrottssynpunkt men det ställer till med problem då vi inte kan stänga till när vi går ut. Vind/lufttryck gör ofta så att dörren går upp om man endast trycker till den. Tillfälligt har vi ibland lagt en gatsten utanför som håller dörren på plats men det blir också problem om någon vill gå in och en annan är kvar ute. Jag klurar på om man kan ordna med någon flärp i plast eller liknande som kan hålla dörren på plats och liksom låser sig själv när man drar igen men som man också kan trycka upp från insidan. Finns det några tankar eller kreativa idéer här på forumet? :)
 
  • Altandörr med handtag endast på insidan och en gatsten som dörrstopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt dit ett nytt lås, med handtag på båda sidor. Gärna med lås på båda sidor så du dels kan låsa infrån, så ingen tjyv kan gå ut den vägen, dels kan låsa utifrån vid behov.
 
Keiller Keiller skrev:
Sätt dit ett nytt lås, med handtag på båda sidor. Gärna med lås på båda sidor så du dels kan låsa infrån, så ingen tjyv kan gå ut den vägen, dels kan låsa utifrån vid behov.
Det alternativet är inte aktuellt i nuläget då det försämrar säkerheten. Tidigare ägare har haft inbrott här och bytte då till dessa dörrar (som har lås på insidan). Vi har haft försök men de lyckades inte pga stabil konstruktion och brytskydd. Är inte sugen på att montera dit ett handdtag.
 
Handtag på båda sidorna är helt klart bästa lösningen och absolut säkert om du sätter ett vettigt handtag och lås

Annars är det väl magnet eller fjäderbelastad kula för att hålla den lite bättre på plats

Det finns ju lite olika varianter på dörrtillslutare och dörrstängare som man kan använda
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
P På Fritiden skrev:
Det alternativet är inte aktuellt i nuläget då det försämrar säkerheten. Tidigare ägare har haft inbrott här och bytte då till dessa dörrar (som har lås på insidan). Vi har haft försök men de lyckades inte pga stabil konstruktion och brytskydd. Är inte sugen på att montera dit ett handdtag.
Inte för att jag förstår hur säkerheten ska försämras med ett låsbart och av försäkringsbolag godkänt lås även på ett handtag på utsidan men det kanske är enklare att bryta upp ett utvändigt lås än att använda stenen som du har som dörrstopp och krossa ett fönster och ta sig in?

Då har jag nog inga idéer på hur du ska förenkla din vardag med att kunna använda dörren.
 
Keiller Keiller skrev:
Inte för att jag förstår hur säkerheten ska försämras med ett låsbart och av försäkringsbolag godkänt lås även på ett handtag på utsidan men det kanske är enklare att bryta upp ett utvändigt lås än att använda stenen som du har som dörrstopp och krossa ett fönster och ta sig in?

Då har jag nog inga idéer på hur du ska förenkla din vardag med att kunna använda dörren.
Att säkerheten försämras om man tillför ett handtag och ett lås på utsidan jämfört om det inte finns något alls tror jag de flesta skulle hålla med om. Oavsett om det är godkänt av ett försäkringsbolag eller inte. Det är givetvis enklare att krossa rutan, det råder det ingen tvekan om, men vad jag fått förklarat för mig så klättrar inte gärna tjuvar genom krossade glasrutor om det finns andra enklare sätt att ta sig in (och ut). Hur som helst så är det irrelevant då min fråga i det här inlägget ju gäller andra lösningar än ett handtag på utsidan.
 
Den här typen av dörrtillslutare kanske funkar? Den håller dörren stängd men du kan skjuta upp den inifrån eller dra upp den utifrån med en knopp eller handtag. Bonus är att om dörren står öppen så dämpas den om den slås igen av vinden.
Illustration av en dörrtillslutare som kan skjutas eller dras med handtag, föreslagen för att hålla dörren stängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
G Guson skrev:
Den här typen av dörrtillslutare kanske funkar? Den håller dörren stängd men du kan skjuta upp den inifrån eller dra upp den utifrån med en knopp eller handtag. Bonus är att om dörren står öppen så dämpas den om den slås igen av vinden.
[bild]
Ah, just det. En sådan skulle såklart funka om jag kan hitta en i lämplig storlek. Tackar!
 
Det är säkert inte svårt att hitta. De sitter ofta på ytterdörrar i trapphus och liknande.
 
Handtag ute eller ej har ingen betydelse.
Det är låsmekanismen och dörrram/karm som avgör. Och merparten av inbrotten görs genom att bryta upp dörrar eller fönster.
Åtminstone när jag tog en öl med grannen förra året och kom in på inbrottsskyddet.;)
 
Är spanjoletten låsbar eller sitter det ett låsbart handtag på insidan?
Är det ett assa code handle på insidan?
 
Vridhandtag utvändigt brukar vara försedda med brottsanvisning så att det går sönder utan att öppna dörren om man försöker bryta. Det försämrar inte inbrottsskyddet enligt min mening. Men försäkringsbolaget kan ju tycka annat såklart.
 
Om spanjoletten är låsbar så försämras inte säkerheten däremot med ett låsbart handtag på insidan så kan ett handtag på utsidan påverka säkerheten.
För att undvika diskussion om varför så förklarar jag enkelt med att man kan då lossa utsidans handtag och knacka ur sprinten ur ett låsbart handtag t.ex 835.
Om spanjoletten istället är låsbar så är låsningen i spanjolettens låshus istället för handtaget på insidan och har inte samma problem.
Däremot är detta väldigt ovanligt då det ofta är väldigt lätt att bryta upp en vanlig spanjolett, säkerhetsspanjoletter med riktiga hakkolvar är svårare att bryta upp men jag rekommenderar ofta en C-profil eller Secustrip till fönsterdörrar.
 
  • Gilla
På Fritiden och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Åtminstone när jag tog en öl med grannen förra året och kom in på inbrottsskyddet.;)
Trodde jag skulle få frågan från inlägg #10 hur grannen visste.
Antingen är de inom ljusskygg verksamhet, men i detta fallet inom de som tar hand om platser där "buset" varit och det de säger är att det bryts i de allra flesta fallen, kanske något sönderslaget glas. De mera sofistikerade inbrotten görs av proffs som är ute efter något alldeles speciellt, inte bara bryta sig in för att se vad som finns att stjäla.
 
1 123abc skrev:
Om spanjoletten är låsbar så försämras inte säkerheten däremot med ett låsbart handtag på insidan så kan ett handtag på utsidan påverka säkerheten.
För att undvika diskussion om varför så förklarar jag enkelt med att man kan då lossa utsidans handtag och knacka ur sprinten ur ett låsbart handtag t.ex 835.
Om spanjoletten istället är låsbar så är låsningen i spanjolettens låshus istället för handtaget på insidan och har inte samma problem.
Däremot är detta väldigt ovanligt då det ofta är väldigt lätt att bryta upp en vanlig spanjolett, säkerhetsspanjoletter med riktiga hakkolvar är svårare att bryta upp men jag rekommenderar ofta en C-profil eller Secustrip till fönsterdörrar.
123abc är expert på sånt här. Lita mer på 123abc än på mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.