Hep Hep skrev:
Jag går ut och mäter så snart det slutar snöa.

i väntan på det får den samlade klokskapen här gärna googla fram vad de där rostfria plopparna som ska sitta i nersänkta trädäcket och hålla fast poolskyddet heter.
Minns du storleken
Hep Hep skrev:
Jag går ut och mäter så snart det slutar snöa.

i väntan på det får den samlade klokskapen här gärna googla fram vad de där rostfria plopparna som ska sitta i nersänkta trädäcket och hålla fast poolskyddet heter.
Jag skickade dig ett PM.
 
Z Zsam skrev:
Vaa, kan man få en snygg överkropp för 2000:-, vart ringer man
M Mikael K. skrev:
Å andra sidan. Jag har nog lagt på mig nåt kilo muskler på överkroppen :D
Hej igen, började gräva för hand men kändes hopplöst så hyrde en minigrävare och anlitade en firma med kran bil, lite dyrare än planerat men det var det värt. 30 big bag säckar fick kranbilen lyfta bort tror det var mer än 30 ton jord Stött på berg oxå så nu har vi ännu ett projekt på gång!
Hur har ni tänkt att göra kring kanterna lämna jorden fri ? Kan inte någon lägga upp lite bilder skulle uppskattas.
 
M Mikael K. skrev:
Tippbart släp men återvinningscentralen har sadistiskt nog en container som man får kasta uppåt i...

Har blivit ett par släp till nu efter att ha studerat manualen. Nu har vi minst 30 cm på alla sidor extra. Så plattor får plats under sidobenen.


Poolen ska kunna dyka upp i veckan, får se om det blir så... Går det bra för er andra självbyggare?
Min skulle dykt upp igår men den kom inte så det bli nog på måndag dock har vi en del jobb kvar.
Vad hade du tänkt att lägga för plattor ?
 
M Mikael K. skrev:
Mailade till Plastman. De tyckte nog att frostat poolskydd mest var en smaksak, snyggt med poolbelysning genom. De tror inte det påverkar uppvärmningen :( . Känns som att det borde ge lite..?
Hur har det gått med val av poolskyddet? Vi håller på att bygga upp poolen just nu och insätt att vi borde beställt poolskydd för flera veckor sedan.. Lutar just nu mot ett transparent med vita stroppar från plastman.
 
Pool ska anlända på fredag :).

Finjusterat hålet lite. Insåg att det måste bli ytterligare lite större... Mina kanter är bara lodräta rakt ned. Inte det bästa inser jag. Kommer bli trädäck över allt. Funderar på någon lösning för att hålla eventuella ras borta från poolen. Kommer ha 33-34 cm från poolkant till "jordvägg" där det är minst plats. I övrigt 40 cm+ till kanten. Hoppas det räcker.

Plattor ska fixas i veckan. Vill helst ha 4 cm tjocka och tycker det måste räcka gott med 30*30. Kanske en halvplatta 20*40 är lätt att jobba med? Den lär ge stöd nog. Stenhårt underlag...

Inte beställt poolskydd heller. Eller värmepump. Börjar krisa nu... Poolen kommer i o f s inte upp på en dag heller... Grått så kan jag beställa samtidigt från Primastar? Frostat känns coolt i o f s. Borde vara snyggt med belysning under :)
 
Grävt hål i trädgård med sandlager i botten och remsor runt förberett för poolinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser vårt hål ut just nu. La på ett tunnt lager sand från en överbliven hög jag hade hemma. Testade att vattna ihop det. Kommer kratta ned det lite ikväll.
Stenmjöl säger manualen. Är det verkligen bäst? Funderar på typ makadamm 4-8 och padda ihop. Borde vara mer dränerande? Sedan sand inne i poolen 4-5 cm när ramen är satt och en bottenmatta + konstgräsmatta ovanpå. Samt poolvallar.
 
Har inte beställt poolvärmepump ännu... Är nog dags...

Tittar på G&J. Räcker P15? Poolen är 26m3 så det ska funka enligt tabellen. Men många verkar överdimensionera..? Vi är duktiga på att lägga dit solfolie och poolskydd varje natt. Men ingen isolering.

Specifikationstabell för olika poolvärmepumpar, inklusive modellerna P10 ECO, P15 ECO och P20 ECO med uppgifter om värmeffekt och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mikael K. skrev:
Har inte beställt poolvärmepump ännu... Är nog dags...

Tittar på G&J. Räcker P15? Poolen är 26m3 så det ska funka enligt tabellen. Men många verkar överdimensionera..? Vi är duktiga på att lägga dit solfolie och poolskydd varje natt. Men ingen isolering.

[bild]
Jag valde den från primastar P15 orkade inte leta då jag har noll koll på sånt
Har ni fått poolen?
 
Poolen kom igår :D. Ser bra ut!

Så nu blev det bråttom med det sista... Har nog bytt tanke igen. Blir nåt lass grov sand till. Stenmjöl blir som en hård kaka som inte släpper igenom speciellt mycket vatten gissar jag.

Hittade dessutom en padda som jag kan låna gratis. Kostnad markarbete blir således endast blod svett och tårar ;).
 
Har läst din tråd sedan tidigare och snott lite ideer. Snyggt jobbat!

Nä, manualen säger sand eller stenmjöl. Blev sand. Under poolen ska det inte vara så mycket vatten men på sidorna... Har vilda barn :rofl:.

Paddandet var tråkigare än väntat. Har en ganska billig laser så kan bara mäta av på kvällen när solen gått ned... Nu slår det på max 4-5 mm runt om hela. Har fokuserat på där ramen ska stå. Under poolens botten ska det i mer sand när ramen är uppe. Således räcker det med typ slätt nu...
 
Manualen säger att det ska i 8 cm sand inne i poolen när ramen/sidorna är satta. Känns som onödigt mycket..? Synd att ta bort så mycket baddjup. Kommer ha både bottenmatta och konstgräsmatta. Har även beställt sidovallar. Typ 4 cm sand måste vara mer än tillräckligt? För Linern räcker väl?
 
Jag la stenmjöl 0-0,8 precis byggt uppfart så hade massa över.
Hur gör du med dräneringen ?
 
Vi har ingen dränering. Absolut inga problem med grundvatten som kan bli högt för en del. Poolen hamnar ca 55 cm under gräsmattans nivå. Det var väldigt grusigt, väldränerat som det var. Därav valde jag sand som jag tror (helt utan faktakunskap) släpper igenom det vattnet som kommer bättre. Det är regn och vatten från poolen. Borde inte bli några extrema mängder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.