Skånepöjk Hällvetet skrev:
hmmm så man kan få kyla från bergvärmen? Detta måste kollas upp!!
Frikyla är överskattat, det kostar som en LVVP men ger mindre kyla
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
C Calore skrev:
Frikyla är överskattat, det kostar som en LVVP men ger mindre kyla
Alright, hmmm, svårt att veta vad som är smartast isfl
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Alright, hmmm, svårt att veta vad som är smartast isfl
Om jag byggde ett helt nytt hus så skulle jag ha bergvärme med frikyla, dels kräver inte huset lika mkt kyla pga bättre isolering, dels så kan man dra rören i väggar och platta på ett sätt som är omöjligt i ett befintligt hus.

I mitt hus har jag jag en IVT billigaste LLVP för kyla ( kör Viessmann LVVP i övrigt)
Om jag vore du skulle jag ta 2 st IVT Pr-n maskiner, det är 2200 i rabatt just nu på dessa och det är 6 års garanti samt 10 år på kompressorn. 2 Maskiner ger mkt mer effekt och blir billigare att installera samt så går dessa på mindre effekt ( för de ger dubbelt så mkt som din Toshiba) för det mesta vilket gör att det blir tystare . Toshiba som har samma kyleffekt som 1 av dessa IVT fast i 2 innedelar får kämpa mer för att kyla huset = mer ljud.

Enda nackdelen med 2 maskiner är , 2 utedelar som man kan ha estetiska synpunkter på, men rent kylteknisk är detta överlägset .
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ska ni ha innedelarna i vardera rum?
Jag skulle verkligen inte vilja ha en innedel i sovrummet med tanke på hur dom lever om samt ligga i luftdraget.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
hmmm så man kan få kyla från bergvärmen? Detta måste kollas upp!!
Ja fördelen med detta är att det kan ordnas med tystare teknik
Nackdelar är att Mitsubischi har en massa styrningsallternativ som är toppen i sovrum med luftrening etc samt tar hand om kondensen bättre

Jag hade valt två mitsubischi då jag har stort förtroende och erfarenheter av dessa...
Låg ljudnivå och bra spridning av luft!
 
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
Det låter dyrt, polarpumpen säljer den pumpen med installation för 28k.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
A
C Calore skrev:
Om jag byggde ett helt nytt hus så skulle jag ha bergvärme med frikyla, dels kräver inte huset lika mkt kyla pga bättre isolering, dels så kan man dra rören i väggar och platta på ett sätt som är omöjligt i ett befintligt hus.

I mitt hus har jag jag en IVT billigaste LLVP för kyla ( kör Viessmann LVVP i övrigt)
Om jag vore du skulle jag ta 2 st IVT Pr-n maskiner, det är 2200 i rabatt just nu på dessa och det är 6 års garanti samt 10 år på kompressorn. 2 Maskiner ger mkt mer effekt och blir billigare att installera samt så går dessa på mindre effekt ( för de ger dubbelt så mkt som din Toshiba) för det mesta vilket gör att det blir tystare . Toshiba som har samma kyleffekt som 1 av dessa IVT fast i 2 innedelar får kämpa mer för att kyla huset = mer ljud.

Enda nackdelen med 2 maskiner är , 2 utedelar som man kan ha estetiska synpunkter på, men rent kylteknisk är detta överlägset .
Calore har bra kunskap om dessa prylarna!

så om det inte finns någon bra anledning till varför du bara vill ha EN utedel så försök få till det med 2!
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Tomture61
Ang frikyla, man tar kylan från borrhålet så kylan har man vid innerdelen till bvp, från innerdelen dras isolerade rör till en eller flera enheter som monteras i tex taket, dessa måste sedan förses med kondensrör till utsidan av huset eller avlopp.
Denna installation är avancerad och kostbar , om det inte görs när huset byggs.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang frikyla, man tar kylan från borrhålet så kylan har man vid innerdelen till bvp, från innerdelen dras isolerade rör till en eller flera enheter som monteras i tex taket, dessa måste sedan förses med kondensrör till utsidan av huset eller avlopp.
Denna installation är avancerad och kostbar , om det inte görs när huset byggs.
stämmer. Man behöver öppna väggarna för att lägga in rören/kondensdlangen om det ska bli snyggt. Vi gjorde det när vi byggde om och ändå hade öppet. Fördelen är ju att man slipper utedelen. Och driften är billig - mina Eveco fläktkonvektorer drar 46 W styck igång har jag för mig. Plus cirkulationspumpen då...

sen beror effekten på vilken temp man får på ingående brine - förra sommaren så var effekten sämre under andra halvan när borrhålet värmts upp ett par månader
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
Skånepöjk
Har en 4 år gammal Thermia bergvärme. Kanske ändå värt att ringa dem och kolla vad för lösningar som finns. jag kan ju ta upp hål i vägg och spåra osv själv.
Det här var ett intressant förslag!
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang frikyla, man tar kylan från borrhålet så kylan har man vid innerdelen till bvp, från innerdelen dras isolerade rör till en eller flera enheter som monteras i tex taket, dessa måste sedan förses med kondensrör till utsidan av huset eller avlopp.
Denna installation är avancerad och kostbar , om det inte görs när huset byggs.
Dyrt fick pris på 14-
Det är väl ok
 
Tomture61
J jannebmw skrev:
Dyrt fick pris på 14-
Det är väl ok
Allt beror på förutsättningarna, 3 våningshus, betongväggar, ska jag fortsätta?
Fläktkonvektor kan kosta 14 k !
 
  • Gilla
xman68
  • Laddar…
sunnis
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hej

har tagit in en firma som gett mig en offert på installation utav 1st Toshiba utedel och 2 inomhusdelar. ca 21m kabeldragning utomhus.
utomhusdelen kommer stå under altanen på ett stativ.

Ska både kunna köra kyla och värme med maskinen. men kommer framförallt användas som AC i 2 sovrum på ovanvåningen som blir varm på sommaren.

45.000kr vill de ha för installerat och klart.
Vad säger ni, är det rimligt?
är det värt 45k för att få svalt och skönt på ovanvåningen?

idag har vi bergvärme för värmen och kan stödelda i kaminen.
Att ha en innedel för ett sovrum är ganska overkill och blir väldigt dragit, när det är som varmast ute så behöver AC gå dygnet runt, det orkar man inte i ett sovrum med ljud och kallraset som blir. Bättre att ha dom i vardagsrummen/allrumen som brukar vara utanför sovrummen och så sätter du en på varje plan så kyler du ner hela huset istället.

Strunta i split, köp istället två utedelar och två innedelar så slipper du massa kostsam rördragning utan blir enklare installation.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Har man bergvärme så ska man tycker jag självklart satsa på frikyla. Har inte hört någon kund som vi satt in hos som klagat på för lite kyla med ett fläktelement. Driftkostnad är fläktmotorn och cirkpumpen. Vid service å underhåll så kan den vilken rörmockare som helst hålla på utan kylcert. Livslängd... det som ev behöver bytas är väl cirkpump och fläktmotor ev hela fläktelement.
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Skulle som flera andra här säger vända mig till polarpumpen.se eller 20grader.se

Båda samarbetar med lokala installatörer

Generellt sett säger man även att om du inte har plats så är en utomhusdel och två inomhusdelar bra. Men om du har plats utomhus är det i princip alltid mer prisvärt att ha två inomhusdelar.
Jag köpte på 20grader.se och kylslaget.se var de som installerade.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.