Det finns ingen anledning att regla cc50 om du väljer 28 mm trall. Golvreglarna skall givetvis stå upp. Om du sänder din mailadress kan du få en dimensioneringstabell för altaner.
 
Ok. Återgår till 60cc :)

Hur fäller man in 95x95 staket stolpar på ett snyggt sätt? Och hur tätt tycker ni att de ska sitta? 1,20 mellanreum?
 
Det finns nog hur många varianter på hur man fäster stolpar som helst. Jag har, vis av erfarenhet (?), valt att undvika 95x95 stolpar för de spricker så lätt och det blir ganska fult. Jag slår istället ihop 2st 45x95.
Den ena får gå ner längs bärlina och fästes med vagnsbult medans den andra "vilar" mot trallen.
Stabilt och bra samt att mötet mellan trall och stolpe blir perfekt. Ev kan man skruva trallen från undersidan in i stolpens fot för att "tajta" stolpen mot trallen.

45x95'orna kan spikas/skruvas eller pluggas ihop. Jag kör cc120 för staketet men man kan givetvis köra cc180 oxå.
 
Intessant det där med 95x95 som inte håller. Jag är bara orolig att 2st 95x45 stolpar ihopsatta kommer att se väldigt "ihopsatta" om du förstår vad jag menar. Det kanske inte ger känslan av att vara en stolpe?
 
Håller gör dom med i och med att de är sågade i ett stycke så spricker de lättare och vissa stolpar ser förj***iga ut efter ett tag. Med det är iofs en smaksak.
Ett råd är att köpa en 45x95 på 240. Kapa dem till rätt längder (jag körde 1st 110 och en 130 då jag hade en bärlina på 170 samt 28x120 trall). Plugga ihop dem och se vad du tycker.
 
En variant på stolpar är I-balk dvs 70x45 i mitten med 125x45 på vardera sidan. Då kan man dölja skarvar i bärlina m.m.
 
Tänk på att dra in de yttersta reglarna till cc577mm(600mm-(45/2)=ca 577mm) ifall du använder 45*145 i reglarna. Detta för att undvika spill om du lägger trallen kant i kant på ytterreglarna. Köp trall i längder om 3,6m, 4,2m, 4,8m, 5,4m så för du mycket mindre spill istället för 3,3M eller 4,5m som även finns ibland.
 
  • Gilla
althela
  • Laddar…
En annan sak jag undrar över är om det skulle se bra ut med stolparna och golvet om man gör på följande sätt:

1. Gör regelverket under med endast 145x45, 60cc
2. Skruva fast stolparna med vagnsbult
3. Lägg på 2 lager med 145x45 runt hela konstruktionen (detta täcker in stolparna som är 95x95
4. Skruva allt golv
5 Täck slutligen in hela konstruktionen med 190x45 runtom. Detta "fäller in" golvet och stolparna hamnar 45mm in i konstruktionen. Dessa högre reglar gör oxå att det ser bra ut från sidan.

Hur tror ni detta skulle se ut?

Om en 95x95 staketstolpe som ska vara 1 meter över trallgolv. Hur långt ner behöver den fästas i vagns styckena? Om jag kör med 145x45 på sidorna så kan jag ju inte fästa stolparna mycket mer än ca 145mm ner eftersom konstruktionen kommer att ligga på backen (stenplattor). Räcker det?
 
Jag skriver igen medans jag tänker :)

Vad blir snyggast?

Alt 1

1. Skruva regelverket och sen skruva fast 95x95 stolpar med lämpliga mellanrum.
2. Lägga på ytterligare 2 lager med 45mm reglar runt hela konstruktionen.
3. Skruva trallgolv

Detta gör inte golvet infällt och stolparna sticker ut 5mm från konstruktionen.


Alt 2

1. Skruva regelverket och sen skruva fast 95x95 stolpar med lämpliga mellanrum.
2. Lägga på ytterligare 1 lager med 45mm reglar runt hela konstruktionen.
3. Skruva trallgolv
4. Skruva dit det sista lagret med 45mm reglar runt hela konstruktionen.

Detta gör trallgolvet infällt men stolparna kommer fortfarande att sticka ut 5mm från konstruktionen.


Alt 3

1. Skruva regelverket och sen skruva fast 95x95 stolpar med lämpliga mellanrum.
2. Lägga på ytterligare 2 lager med 45mm reglar runt hela konstruktionen.
3. Skruva trallgolv
4 Skruva dit ett 3:e lager med 45mm reglar runt hela konstruktionen

Detta gör golvet infällt och staket stolparna infällda 45mm i konstruktionen.


Alt 4

Nån annan lösning?
 
djpa skrev:
Jag slår istället ihop 2st 45x95. Den ena får gå ner längs bärlina och fästes med vagnsbult medans den andra "vilar" mot trallen.
Stabilt och bra samt att mötet mellan trall och stolpe blir perfekt.
djpa! Skulle du kunna förklara det här lite mer? Verkar intressant, men jag fattar nog inte riktigt hur du menar...
 
Jag kom på en grej nu på morgonen :)

Man kanske skruvar stolparna invändigt direkt när man gjort regelverket? Det kanske är det vanligaste?
 
skytte skrev:
djpa! Skulle du kunna förklara det här lite mer? Verkar intressant, men jag fattar nog inte riktigt hur du menar...
Skall försöka:
Om du har en "ram" eller sarg runt din altan fäster du en 45x95 (med ex. vagnsbult) i "ramen". I mitt fall har jag en "ram" med dimension 45x170 så min yttersta stolpe blir 100cm (höjd över färdig trall)+17cm ("ramen")+2,8cm /trallen.
Sedan lägger jag trallen mot stolpen. Den andra 45x95 pluggar jag ihop men den första och den "vilar" då mot trallen. Blev säkert ännu mer rörigt....
Min altankonstruktion består av en ram (el. sarg) med 45x170 och bärlinor av samma dimension. Däremellan har jag 45x120 som regelkonstruktion med cc60. Trallen är 28x120.
En textuell ritning.


Profil på stolpkonstruktion:
x = trall, o=ram/sarg/bärlina, z=yttrestolpe, s = innre stolpe


sszz
sszz
sszz
sszz
sszz
xxxxxxxzz
oozz
oozz
oozz
oozz
 
När det gäller 28x120 vs. 28x95 så är väl risken större att 120:an slår sig men oavsett så skall man vända kärnan uppåt för att slippa skålning på trallen. När det gäller stoplar så finns det säkert för- och nackdelar med allt. Den största anledningen till att ex. jag valt 2x45x95 istället för 95x95 är att de senare spricker och blir väldigt fula med åren. Vill man slippa skruvskallar på stoplen så kör man med plugg och lim. Det gör jag. Tar något längre tid än att halvera en 95x95 men personligen tycker jag det är värt mödan. Det är som det mesta tycke, tid och pengar avgör...
 
djpa: Tro det eller ej men jag förtod faktiskt allt du sa :)

micke_011: Det kan ju oxå vara en variant. Tack för tipset.

Jag för helt enkelt rannsaka mig själv och bestämma mig om jag ska köra med dubbla 94x45 eller utsågade 95x95.
 
Kom på en sak.

Om man gör "ramen" med 145x45 och sen vill man ha staket stolpar i hörnorna. Hur ska man fästa dom? om jag hade tänkt att ha 90 graders vinkeljärn för att fästa ihop "ramen".

Ska man göra på något annat sätt?

Altanen kommer att ligga på backen upp-pallad på gatsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.