Hej!
Har under en längre tid försökt bygga upp något slags hobbysnickeri. Det går sisådär och ärligt talat så börjar gamla elmotorer verkligen ta bort allt det roliga då det är mer "leta el-fel" än snickeri.

Jag har en bland annat en bandsåg (Inca) som går ca 30 sek innan motorskyddet slår ifrån. Tar jag bort remmen och låter den gå utan belastning så går den drygt 2 minuter innan motorskyddet slår ifrån. Jag har öppnat och gjort en "okulär besiktning" av motorn och den är ren och fin på insidan och det kullager jag kom åt kändes fint. Har inte öppnat elmotorn än från andra sidan så att säga. Motorskyddet är inställt på 1,6 A (lägsta inställningen), på märkplåten står det 1,5 A. Snurrar jag remskivan med handen så går det inte direkt trögt, men den snurrar bara ungefär ett kvarts varv efter jag släppt den.

Vart börjar jag felsöka?

Mvh
Emil
 
Du kan ha förlorat en fas någon stans på väg till motorn genom kabelbrott eller felkoppling. Jag hade det felet på en hyvel som snurrade men lät underligt, blev varm och slog från motorskyddet inom en minut.
 
5
Eller så är motorskyddet dåligt, kan även vara om det sitter för tätt mot nåt annat så kan de lösa tidigare iom värmen ( det sista är inte så troligt här)
Men har du tappat en fas så lär du höra det ganska så omgående, precis som nanowire säger.
En tångamperemeter är ganska så behjälplig vid felsökning av motorskydd.
 
Kanske. Bandsågen startar dock normalt och går utan missljud. Jag har skruvat upp både motorskydd och plinten på motorn, inget är löst och av det som går att se så verkar allt ok.
 
5 50procent skrev:
Eller så är motorskyddet dåligt/.../
En tångamperemeter är ganska så behjälplig vid felsökning av motorskydd.
Det lutar åt ett nytt motorskydd. Jag har fler maskiner jag kan sätt ett nytt sånt på även om det skulle visa sig vara nåt annat fel.

Tångamperemeter har jag ingen. Multimeter är det bästa huset kan erbjuda.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Är den felkopplad för 230v men får 400v?
 
E Emil Br skrev:
Kanske. Bandsågen startar dock normalt och går utan missljud. Jag har skruvat upp både motorskydd och plinten på motorn, inget är löst och av det som går att se så verkar allt ok.
Att allt sitter fast är ingen garanti för att det är rätt kopplat eller att inte finns kabelbrott. I mitt fall var nolla kopplad på plats för fas i motorskyddet.
 
Oklart om bilden är till hjälp. Det är motorplinten iaf.
 
  • Motorplint med anslutna kablar och terminalskruvar i en metallkapsling, med fokus på elanslutningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Tre faser och jord. Ser bra ut i motorn. Bild på motorskydd?
 
....
 
  • Siemens säkringsdosakontakt i "off" läge med synliga ledningar och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emil Br skrev:
....
rätt. Kolla nollan i handsken men du kan ju prova ställa upp motorskyddet ngt.
 
Jag har provat grannens skarvsladd viljet inte hjälpte. Sen skruvade jag upp kontakten i väggen. Ser det här verkligen vettigt ut?
 
  • Närbild av en hand som håller en öppen väggkontakt med anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Fotografen
  • Laddar…
Nej, typisk snålpulande
Gulgrön FÅR INTE användas till fas.
Dessutom BÖR det finnas nolla till det uttaget.
Vad står det i plasten där den blå är kopplad?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Nej, typisk snålpulande
Gulgrön FÅR INTE användas till fas.
Dessutom BÖR det finnas nolla till det uttaget.
Vad står det i plasten där den blå är kopplad?

Protte
L1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.