krabban skrev:
Nu har jag o tjejen bestämt oss för ett hus, det blir sjödals i skåne =) vi är så glada o hoppas på att få ett riktigt bra hus för pengarna.

Det är väl färdigt om ca 9-10 mån =)

Ö.Grevie i Vellinge kommun??
:)
 
Hej Thrill,

Enda som stör oss väldigt mycket just nu är att byggingenjören på byggnadsnämnden som har Askeby nu säger att han INTE kommer godkänna ett manzard tak... Detta ställer till det så vi måste tänka om på hur huset skall vara. Men vi har en sista livlina att ta till och jag håller precis på och skall maila till stadsarkitekten och fråga om det är godkänt med manzard tak i Askeby och säger han att det är ok så borde inte byggingenjören kunna säga emot längre. Han hävdar nämligen att ett manzard tak inte är ett sadeltak.. Alla andra som jag talar med hävdar med bestämdhet att manzard tak är ett sadeltak som är brutet. Men men det finns minipåvar överallt Får hoppas på det bästa... annars måste det bli ett tvåvåningshus eller ett hus med förhöjt väggliv.
Det finns ju en hel del hus här i Askeby med manzardtak. De är i och för sig gamla hus, men Askeby är ju en enda stor blandning av gamla och nyare hus. Det har byggts i omgångar om man räknar gamla fram till 1950-talet, sedan kom ny omgång början 1970-talet (som vårt hus), därefter 80-talet och nu då i det "nya området". Jag hoppas verkligen att ni får bygga manzardtak eftersom när man bygger vill man ju få det "perfekta" huset och håller mina tummar.

/Anna Maria
 
annuh skrev:
Hej Thrill,

Jag hoppas verkligen att ni får bygga manzardtak eftersom när man bygger vill man ju få det "perfekta" huset och håller mina tummar.

/Anna Maria
Nej vi fick tyvärr avslag med att bygga med Mansard taket *suck* Så nu blir det antagligen ett tvåvåningshus istället vilket kostar oss en hel del extra :( Men vi får se vad banken säger när jag behöver utöka lånet med ca 200 000 kr :(

/Micke
 
Stämmer japp , hur visste du det? :)

sofia_k skrev:
Ö.Grevie i Vellinge kommun??
:)
 
krabban skrev:
Stämmer japp , hur visste du det?  :)
Träffade säljaren, har för mig han bodde i Höllviken, stämmer det?
Vi var mkt intresserade av samma område men vår smärtgräns passerades litegrann och därför stod vi över...där är fint annars
:)
 
Yepp
Det stämmer det du. Så det blev för mycket, vad landade ni på?

sofia_k skrev:
Träffade säljaren, har för mig han bodde i Höllviken, stämmer det?
Vi var mkt intresserade av samma område men vår smärtgräns passerades litegrann och därför stod vi över...där är fint annars
:)
 
krabban skrev:
Yepp
Det stämmer det du. Så det blev för mycket, vad landade ni på?
Tror det stannade på nästan 3 milj.
Vad hamnade ni på?
Var på området fick ni tomt?
 
Thrill skrev:
Jag är nu inne i slutet av val av husleverantör och det alternativ som just nu är allra mest intressant är ett hus från just Sjödalhus.

Ett av de starkare fördelarna som jag ser det är att dom är hittills ENDA hustillverkaren som har alla väggar byggda med först 12 mm spånskiva och sedan 13 mm gips. Jag förstår inte varför alla andra envisas med att enbart använda sig av en gips skiva. Det är helt värdelöst med enbart gips om man har en hel del saker som man vill montera upp på väggarna. Samt att det lockar inte mycket att behöva sätta molly för att t ex få upp en tavla.

De hustillverkare som jag har sållat bort av olika anledningar är:

A-Hus
Trivselhus
Myresjöhus
Eksjöhus
Smålandsvillan
LB-Hus
Aneby hus
Götenehus

De två kvarvarande hustillverkarna är:

Sjödalhus
Mjöbäcksvillan

/Micke
Håller med till 100%, vill heller inte ha något hus med bara gipsskivor!
Det finns dock fler hustillverkare som har saker bakom gipset.
Sävsjö trähus och Karlsonhus har råspont bakom gipset (dessutom är nog Karlsonhus den enda hustillverkaren som har ett riktigt tak, dvs råspont där oxå!).
Lbhus och Eksjöhus har om jag förstått det rätt någon form av tråskiva (ej spån) bakom. Sjödalshus har som sagt spånskiva + isolering i alla väggar.
Myresjöhus kunde bara erbjuda "armerade gipsskivor" istället för vanliga.
 
annuh skrev:
Vi bor redan i Askeby och vill bara säga grattis till ett mycket bra val av område. Vi trivs så bra här att vi nu funderar på att bygga oss ett nytt hus här ute.

Vi väntar nu på de nya tomterna och sitter och tittar i kataloger och funderar på hur vi vill ha det mot hur vi har det i vårt nuvarande hus.

/Anna Maria
Åh två sycken som bygger i Askeby!!! Vad roligt, jag måste ta mig förbi nån dag och kolla. Har varenda sommar i 30 års tid tillbringat minst en och oftaflera veckor på mormors landställe vid Svenneby inte långt från Askeby, har sett Askebys lanthandel växa och blir riktigt stor mot vad den var. Skoj! :D
 
Ser ut som att det blir runt 2,8 och hörntomt :p
Var tog ni istället?

sofia_k skrev:
Tror det stannade på nästan 3 milj.
Vad hamnade ni på?
Var på området fick ni tomt?
 
krabban skrev:
Ser ut som att det blir runt 2,8 och hörntomt   :p
Var tog ni istället?
I den stora metrolpolen Stehag ;)
två mil norr om Lund ungefär.
Hoppas ni kommer att trivas i Ö.Grevie, Lycka till!
:)
 
Nu är det iaf klart (igen)!

Banken hade inga invändingar emot att vi höjde lånet med 200 000 kr, men då har jag också tagit med precis allt jag vill få med i huset så jag slipper kompromissa. :D

Men det blir ett tvåplans hus istället på 190 kvadrat med 2 burspråk på framsidan, balkong på baksidan, täljstenskamin, bastu och bubbelbadkar, kakel/klinkers i badrum, groventre, hall och kök. Parkett i resten av rummen. IVT 495 Twin plus en extra varmvattenberedare på 300 liter. Köket är den biten vi inte har kommit i land med till 100% vi kanske får lägga till en liten liten slant extra för vi vill ha ett kök med massiva körsbärs luckor och första priset vi fick vart INTE billigt... men vi har dragit ner lite på våra första visioner och är nöjda med resultatet iaf. Så till 99% blir det ett Körsbär Natur Classic kök från HTH.

Nu är det dock en väntan på ritningarna från sjödalhus så vi kan kontakta byggnadsnämnden för ett bygglov :)

/Micke
 
Grattar!¨
Vi skrev på igår o idag skall ritningar skickas iväg till sjödalshus. Banken idag men ser inga problem med det.
Hur stor tomt fick ni? Vem vet vi kanske blir grannar??
::)

Thrill skrev:
Nu är det iaf klart (igen)!

Banken hade inga invändingar emot att vi höjde lånet med 200 000 kr, men då har jag också tagit med precis allt jag vill få med i huset så jag slipper kompromissa.  :D

Men det blir ett tvåplans hus istället på 190 kvadrat med 2 burspråk på framsidan, balkong på baksidan, täljstenskamin, bastu och bubbelbadkar, kakel/klinkers i badrum, groventre, hall och kök. Parkett i resten av rummen. IVT 495 Twin plus en extra varmvattenberedare på 300 liter. Köket är den biten vi inte har kommit i land med till 100% vi kanske får lägga till en liten liten slant extra för vi vill ha ett kök med massiva körsbärs luckor och första priset vi fick vart INTE billigt... men vi har dragit ner lite på våra första visioner och är nöjda med resultatet iaf. Så till 99% blir det ett Körsbär Natur Classic kök från HTH.

Nu är det dock en väntan på ritningarna från sjödalhus så vi kan kontakta byggnadsnämnden för ett bygglov :)

/Micke
 
krabban skrev:
Grattar!¨
Vi skrev på igår o idag skall ritningar skickas iväg till sjödalshus. Banken idag men ser inga problem med det.
Hur stor tomt fick ni? Vem vet vi kanske blir grannar??
::)
*Grattis till dig med :)*

Tomten är på 1141 kvadrat. Vart bygger ni krabban? Vad blev det för hus? Ja det vore ju inte fel att ha "lite kontakt" med grannarna innan man flyttar in ;)

/Micke
 
Va kul!
vi har hörntomten som är på 927kvm ni ser den på kartan =). Jo det som är bra är att alla flyttar in på samma vilkår, alla är nya barnen som kommer att växa upp kommer att ha kompisar osv. så jag ser mycket bra på detta=) Det blev en villa johanna så som det ser ut, ville ha skåne länga först men sen när man såg att den var så smal så ändra vi oss, o så var den högre än vad det var tillåtet enligt kommunen. Skall bli skönt att slippa Malmö.

När skall alla bygga husen? Har ni något datum eller visioner på när det är färdigt? vi har sagt att vi vill ha det färdigt i Jan. Vi hoppas på att det inte strular med tiden.


Thrill skrev:
*Grattis till dig med :)*

Tomten är på 1141 kvadrat. Vart bygger ni krabban? Vad blev det för hus? Ja det vore ju inte fel att ha "lite kontakt" med grannarna innan man flyttar in ;)

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.