Hej

Jag kommer i sommar att flytta till villa. Hittade efter sökning på google till detta forum, som verkar kanon. Jag har planer på någon form av altanlösning. Huset är från slutet av 50-talet och ligger på betongplatta. ingen källare. I dagsläget är uteplatsen ca 2 dm under dörrtröskeln (och det innanförliggande golvet). Jag skulle självklart vilja att altanen är plan med husets golv. Går det att fylla upp marken och sedan lägga sten? Eller är det i detta fall bättre med en träterass? Huset går i vit puts och mörkbruna trädetaljer på altan-sidan.

Det rör sig om ca 115-120 m2 altan... (15*8 m) Stort kanske? Själva tomten är plan och på en bit över 1000 m2, varav det mesta på den sidan som altanen hamnar på.

Vad skulle ni göra? Vad kan det tänkas kosta om det ska göras av "proffs"?
 
  • uteplats.jpg
Stensättning kan kosta dig runt 500 och uppåt / m2 (inkl material) om du anlitar proffs. Priset avgörs såklart av vad du väljer för stenar.

Personligen skulle jag undvika att höja upp till tröskeln.

Kolla på www.stenbolaget.se, där finns det tips och råd för marksten.

 
Tack för svaren. Jag tror att vi lutar åt trädäck. Men bygghöjden är kanske i minsta laget?

Vid entresidan blir det nog skiffer.

ante skrev:
Stensättning kan kosta dig runt 500 och uppåt / m2 (inkl material) om du anlitar proffs. Priset avgörs såklart av vad du väljer för stenar.

Personligen skulle jag undvika att höja upp till tröskeln.

Kolla på www.stenbolaget.se, där finns det tips och råd för marksten.
 
Gjuta en platta är ju också en möjlighet, speciellt om man funderar på uterum. Kostar ju en del, men man kan kombinera det med sten för att begränsa det hela.

Blir det trädäck kan du ju kolla in den här tråden som tar upp låghöjdsbygge.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=7957
 
Jag skulle rekommendera en liten höjdskillnad mellan altanen och golvet inne. Det finns några fördelar med det nämligen:

  • Mindre skräp inomhus. Höjdskillnaden gör att skräpet inte blåser in när man har lämnad dörren öppen.
  • Dörren går att använda lättare vintertid. Skulle det snöa eller liknande kan det vara bra med en liten höjdskillnad som gör att dörren ligger ovanför snön på vintern.
 
Tvärtom så rekommenderar jag ändå att lägga trallen på exakt samma höjd som innergolvet. Man får bättre kontakt med altanen (känns som en förlängning av rummet innanför). Jag har aldrig märkt något problem med att det blåser in skräp. Vi använder inte altandörrarna vintertid, så snöproblemet har vi inte heller besvärats av. Det är ju ändå några cm mellan trall och dörr.

Dasjo, jag skulle valt trätrall och om plattorna legat där länge så fungerar dom oftast bra som underlag för reglar. Lägg bara under stenar med jämt mellanrum.
/CC
 
chris47 skrev:
...Dasjo, jag skulle valt trätrall och om plattorna legat där länge så fungerar dom oftast bra som underlag för reglar. Lägg bara under stenar med jämt mellanrum.
/CC
Precis vad jag skulle säga! Lägg trätrall ovanpå så har du fall och allting klart! Det blir nog rätt besvärligt att bygga en altan då bygghöjden blir så pass låg...
 
Mikael_L
Nu tog det plötsligt tvärstopp här, med mitt altanbygge.
Så jag lyfter denna urgamla tråd för den har två olika åsikter om mitt problem.
Som jag just är på väg att bygga altandäcket så kommer däcket ligga ca 7cm under golvnivån inomhus och 4 cm under fasadpanelens slut.

Och så började jag plötsligt att fundera på ifall det kommer kännas konstigt med ett ca halvt trappsteg när man ska gå in och ut ur huset.
Både entrédörren och en altandörr kommer ut på altandäcket.

Jag kan ganska lätt öka höjden på altandäcket lite, men det kommer närmare fasadpanelen då. Jag kan också gå hela varvet runt huset med cirkelsågen och kapa ner fasadpanelen 2, ev 3 cm. (puhhh isåfall ...)

The_Sweet_Spot skrev:
Jag skulle rekommendera en liten höjdskillnad mellan altanen och golvet inne. Det finns några fördelar med det nämligen:

  • Mindre skräp inomhus. Höjdskillnaden gör att skräpet inte blåser in när man har lämnad dörren öppen.
  • Dörren går att använda lättare vintertid. Skulle det snöa eller liknande kan det vara bra med en liten höjdskillnad som gör att dörren ligger ovanför snön på vintern.


chris47 skrev:
Tvärtom så rekommenderar jag ändå att lägga trallen på exakt samma höjd som innergolvet. Man får bättre kontakt med altanen (känns som en förlängning av rummet innanför). Jag har aldrig märkt något problem med att det blåser in skräp. Vi använder inte altandörrarna vintertid, så snöproblemet har vi inte heller besvärats av. Det är ju ändå några cm mellan trall och dörr.
 
Mikael_L
Redigerat:
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Som jag just är på väg att bygga altandäcket så kommer däcket ligga ca 7cm under golvnivån inomhus
Jag har provlagt ut lite regel och trall med detta mått.
Och det känns faktiskt lite knepigt när man går ut och in genom dörren.
Lite för stort "trappsteg" för att kännas bra, med risk för att snubbla och en allmänt tråkig upplevelse.
Men för litet trappsteg för att kunna ursäktas för att vara ett sådant.

Det känns som att jag vackert får ta och höja altandäcket lite. Men det var ju det där jobbiga sågandet av nederkant av 40 löpmeter väggpanel. :confused:
 
Du skulle kunna ha ett plan i höjd med innergolvet just vid dörren, och resten lägre. Ca 1 meter brett och 60 cm djupt, typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.