tommib tommib skrev:
Var ser du två utgångar?

Utrymningsvägar regleras i BBR 2011:6, 5:321. Se t.ex. här kommentar från boverket.
[länk]
Trappa ut i trapphus, trappa upp till lägenhet och utgång till terass (på gård?) tolkar jag det som.

Dessutom, detta blir ju en bostad i två plan, då krävs det 1 utrymningsväg per våning?

Från din länk :

Om inget annat anges i avsnitt 5:322 ska utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt utformas med tillgång till minst två av varandra oberoende utrymningsvägar.

Om bostaden eller lokalen har fler än ett plan ska det finnas minst en utrymningsväg från varje plan. Mindre entresolplan får dock utformas utan utgång till utrymningsväg från entresolplanet under förutsättning att utrymningen ändå kan ske på ett tillfredsställande sätt. (BFS 2011:26).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J jimmie.p skrev:
Trappa ut i trapphus, trappa upp till lägenhet och utgång till terass (på gård?) tolkar jag det som.

Dessutom, detta blir ju en bostad i två plan, då krävs det 1 utrymningsväg per våning?

Från din länk :

Om inget annat anges i avsnitt 5:322 ska utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt utformas med tillgång till minst två av varandra oberoende utrymningsvägar.

Om bostaden eller lokalen har fler än ett plan ska det finnas minst en utrymningsväg från varje plan. Mindre entresolplan får dock utformas utan utgång till utrymningsväg från entresolplanet under förutsättning att utrymningen ändå kan ske på ett tillfredsställande sätt. (BFS 2011:26).
Ja precis.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tommib
Aha, är det en dörr ut där i trappan alltså? Och den lilla trappan i TV-rummet eller vad det är går en våning upp? Det hade jag inte uppfattat.
 
tommib tommib skrev:
Aha, är det en dörr ut där i trappan alltså? Och den lilla trappan i TV-rummet eller vad det är går en våning upp? Det hade jag inte uppfattat.
Ja, precis, En trappa upp i lägenheten, en trappa upp itrapphuset med utgång åt två håll.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Jag har låtit blästra det för 100 000 kr. Stålborste hjälpte inte och det är för stor area - hade tagit flera månader och inte ens blivit så bra. Provade även med saltsyra... Att foga det skulle vara ännu mer tidskrävande. Jag tycker att det är fint som det är. Jag vill inte att det ska vara glansigt. Det är jättevackert gul-rosa tegel. Jag ska bara försegla det med någon betongbindning.

Det är granitväggarna som jag ville ha tips om.

Jag kommer att ha vattenburen värme, el och ventilation i golvet, men tänker nog sätta in elburen också. Det känns trist om det kommer att bli kallt under sommarhalvåret om det inte finns. I det blivande badrummet kommer jag att ha det oavsett. Jag kommer då ha elkontakter i luckor i golvet.

När det gäller ljus, så tänker jag göra fönsterna lite bredare så att det kommer in lite mer - men jag tänkte annars att jag skulle ha en fantastisk belysning.
Har någon tips på det, skulle det vara kul. Jag tänker mig en så diskret belysning som möjligt som lyser upp de coola valven. Gärna trådlös - annars tänker jag att jag kanske skulle ha tygsladdar.
Tips: du kan ju också göra golvvärmen som ett separat vattenburet system och sätta in en shunt mellan husets vattenburna system och med extra sommarvärme elpatron på golvvärmedelen.
Så slipper du lägga ut dubbla slingor (både vatten och el). Exempelvis något liknande denna typen: https://golvvarmebutiken.se/vattenb...MIs_Pt3em86QIV3oeyCh0Sywk6EAQYBCABEgLtKvD_BwE
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Tips: du kan ju också göra golvvärmen som ett separat vattenburet system och sätta in en shunt mellan husets vattenburna system och med extra sommarvärme elpatron på golvvärmedelen.
Så slipper du lägga ut dubbla slingor (både vatten och el). Exempelvis något liknande denna typen: [länk]
Precis vad jag gjort nu. Elpatron och tre olika slingor. Slipper elgolvet.
 
  • Gilla
Villabergskuben och 2 till
  • Laddar…
Ok. Vi kanske har en bostadskris trots allt :crysmile: Inte länge tills vi är framme vid Londons groteska megakällare?
 
Q qvrk skrev:
Ok. Vi kanske har en bostadskris trots allt :crysmile: Inte länge tills vi är framme vid Londons groteska megakällare?
Knappast i Sverige har vi berg i London sand o grus!
Kostnader att spränga och annat gör att Sverige inte ska bygga källare eller höga hus!
En helt annan sak att inreda en befintlig källare!!
Att mura upp en sådan här källare går inte ekonomiskt idagens byggkostnader
 
Nu är andra lagret klart.
En nygjuten betonggolv i en valvformad källarkorridor med stenmurar och synliga ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyjutgjuten betonggolv i en bergstunnel med sladd längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyjuten betonggolv med rör och kablar längs en stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen applicerat andra lagret av golvbeläggning i ett rum med stenväggar och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen pålagt andra lager av puts på en stenmur med tydligt framträdande rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen lagt andra lagret av betong på ett källargolv med stenväggar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
M
Så j*vla läckert :ok:
 
  • Gilla
Catharina_i_stan
  • Laddar…
Nu kommer jag med en fråga som kanske är ot men jag måste ändå fråga; du nämner att ni har barn, hur går det ihop rent praktiskt med en sånt här mastodont-projekt? Vi håller för tillfället på med en stenlagd uteplats på 10 kvm och det är nätt och jämnt att jag får ihop det med 3 kids (9 år, 4 år och 10 månader). Ständigt dåligt samvete att de måste roa sig själva..
Hursomhelst, ascoolt projekt, beundrar människor som bara kör! :D(y)
 
Barnarbete... de hjälper till. Barn slår med hammare på en tegelvägg inne i renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn i skyddsglasögon som hjälper till att renovera och håller i en hammare mot ett gammalt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn står framför ruff stenvägg i pågående renoveringsprojekt, ser ut att vilja hjälpa till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt utrymme under renovering med synliga jordytor och stödbjälkar, indikation på barns närvaro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Två glada barn poserar i en stenig miljö, möjligen en del av ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Barnarbete... de hjälper till. [bild][bild][bild][bild]
Ja ok, härlig inställning! :heart:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Catharina_i_stan Catharina_i_stan skrev:
Barnarbete... de hjälper till. [bild][bild][bild][bild]
Ahhh! Det är DET man har barn till. Varje dag lär man sig nått nytt ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nu kommer jag med en fråga som kanske är ot men jag måste ändå fråga; du nämner att ni har barn, hur går det ihop rent praktiskt med en sånt här mastodont-projekt? Vi håller för tillfället på med en stenlagd uteplats på 10 kvm och det är nätt och jämnt att jag får ihop det med 3 kids (9 år, 4 år och 10 månader). Ständigt dåligt samvete att de måste roa sig själva..
Hursomhelst, ascoolt projekt, beundrar människor som bara kör! :D(y)
Med barn under typ 2 1/2 får man ju inget gjort; dra upp tre maskrosor - hämta ettåringen som rymt och sen börja om igen
 
  • Gilla
Kennie91 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.