Skaffade igår en ny budgetklippare. Har redan en Worx Landroid från 2014 och en Bosch Indego från 2013 som fortfarande fungerar bra men jag blev väldigt nyfiken på en Landxcape LX812i. Hade läst på att den görs på samma fabrik som Worx och är liksom syskon med den. Jag har som sagt en Worx redan i stan och den har rullat i 7 år och jag har bara bytt knivar på den så kvaliteten är jag absolut inte orolig för. Landxapen har en del delar som den delar med Worxen tydligen.
Bauhaus tar 5290:- vilket är ett bara pris för en klippare, men när jag läste att den har både wifi samt app och regnsensor samt ultraljudsensorer så trodde jag att dom skrivit fel.
Men så är det, packade upp den igår och nu kör den ute på gräsmattan. Lätt att installera, jag använde min gamla lina som redan ligger runt trädgården. Wifin hade jag lite strul med att få in, men det var för min router var svår att få att bara köra i 2,4ghz, så det tog ett tag innan jag fick min telefon att ligga på det bandet.
Tänkte starta denna tråden så vi kan diskutera denna maskin här.
 
  • Gilla
Lars Halvardsson
  • Laddar…
Kört 1 dag nu och är väldigt imponerad. Går mjukare än mina gamla maskiner och det är nog bättre så de inte gör märken i mattan. eller gräver. Ultraljudsensorerna funkar bra vekar det som, Undviker flaggstång och tvättvinda mm. borde ju spara maskinen en hel del då den troligtvis minskar att köra på saker med 50-70%. Jag har ett brunnslock som är ca 5cm högt och den kör den på. Men jag antar att det går inte och ställa "synen" för lågt för då svänger den väl för högt gräs. och då blir det ju moment 22 liksom. Ska lägga upp några bilder och om jag kanske lyckas få dit nån film också, annars får det bli Youtube och länk.
 
På vilket avstånd har du slingan? Kan man köra mindre än de angivna 26 cm?

MeanMike MeanMike skrev:
Kört 1 dag nu och är väldigt imponerad. Går mjukare än mina gamla maskiner och det är nog bättre så de inte gör märken i mattan. eller gräver. Ultraljudsensorerna funkar bra vekar det som, Undviker flaggstång och tvättvinda mm. borde ju spara maskinen en hel del då den troligtvis minskar att köra på saker med 50-70%. Jag har ett brunnslock som är ca 5cm högt och den kör den på. Men jag antar att det går inte och ställa "synen" för lågt för då svänger den väl för högt gräs. och då blir det ju moment 22 liksom. Ska lägga upp några bilder och om jag kanske lyckas få dit nån film också, annars får det bli Youtube och länk.
 
njaaaeahhhe...hehe Jag tror du kan snåla in lite, Det är därför jag aldrig gräver ner någon slinga längre. Då kan man praktiskt "finlira" med tråden. Eftersom klipparen är 3 hjulig (1 hjul i mitten fram) så halkar den inte ner lika enkelt som en fyrhjuling som då får sitt ena hjul längre ut , tex när den kommer snett in mot linan. Jag ska testa på en "raka" och sätta ner den lite tex till 22 o se vad som händer. Tänkte jag skulle filma lite och försöka lägga upp lite klipp i kväll.
 
  • Gilla
Mjaauud
  • Laddar…
Då väntar jag på din rapport om hur det gick med 22 cm.

MeanMike MeanMike skrev:
njaaaeahhhe...hehe Jag tror du kan snåla in lite, Det är därför jag aldrig gräver ner någon slinga längre. Då kan man praktiskt "finlira" med tråden. Eftersom klipparen är 3 hjulig (1 hjul i mitten fram) så halkar den inte ner lika enkelt som en fyrhjuling som då får sitt ena hjul längre ut , tex när den kommer snett in mot linan. Jag ska testa på en "raka" och sätta ner den lite tex till 22 o se vad som händer. Tänkte jag skulle filma lite och försöka lägga upp lite klipp i kväll.
 
22cm fungerar på "raksträckor " utmed en rabatt eller liknande, Mot husvägg kanske det blir i tajtaste laget, slutar nog med rivmärken....... i hörnor måste det vara 26cm då bakhjulet "genar" inåt, ungefär som en släpvagn till en lastbil tex., den rullar närmare kanten ju med bakhjulen. så där måste man ha 26cm. Men jag uppfattade det som att 22 går att ha mot en rabatt tex. Framhjulet är inga problem utan bakhjulet är den som kommer närmast. Filmade lite igår ang. ultraljudssensorena och ska lägga upp detta i kväll tänkte jag.
 
Jag har gjort en liten film som visar hur ACS:en fungerar. Ultraljudssensorerna. Maskinen väjer för saker som jag uppskattar är 10cm eller högre. Annars skulle den ju väja för högt gräs......:D
 
  • Gilla
S_lund och 4 till
  • Laddar…
Lagt upp en timelapse. Bara för skoj.

 
  • Gilla
S_lund och 1 till
  • Laddar…
Denna klippare hade varit väldigt intressant som nästa klippare, när nuvarande lägger av i framtiden, om man hade kunnat bestämma klipptider i detalj. Vilket man inte kan vad jag förstår.
Å andra sidan så finns det kanske något annat när det är dags att byta.
 
Du kan sätta schema exakt hur du vill varje dag. Du skriver i appen de tider du vill den ska gå, olika för varje dag om du vill och om du vill ha kantklippning. Hur enkelt som helst.
 
Skärmbild på ett veckoschema med start- och sluttider för varje vardag samt total drifttid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en mobilapplikation som visar ett mörkt tema schema med start- och sluttider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
glinton och 1 till
  • Laddar…
Måste man göra denna inställning i appen eller kan man göra den direkt i roboten?
 
Vad jag ser nu så kan man justera starttiden direkt i maskinen. Klart lättare i appen.

Polarens dotter hade en gardena som skulle fram nu. Då upptäckte dom att nätdelen saknades (jo vissa kan slarva bort dessa tydligen) en ny kostade 1500:-, Maskinen fick dom med på husköpet så dom visste inte ålder.
Bättre lägga 5000:- och få 3 års garanti än 1500 på en ålderstigen maskin. På Bauhaus så får man 2 år till, så 5 år. Inte lönt o klabba med gammalt.
När min hemma i stan också börjar klabba, så blir det 1 till sån här.
Det här är en rolig krabat.
 
Har hört om denna, som väl kommer från Worx eller? ska försöka sätta mig in i detta. Läste nånstans att man kunde få zon klippning eller nåt. Fast vill man ha mer avancerat så hade jag kanske valt en Worx då hade man ju fått "cut to the edge" som jag ser som en djäkligt bra grej.
Men jag ska läsa på lite om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.