Hittad denna massiva järnklump i gräsmattan. Det liknar nästan en projektil men ändå inte. Vad kan det vara?

Stor rostig järnklump som ligger på en sliten blå trälåda med flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Rest av en gammal stolpe?

Du bor inte i närheten av eller på ett gammalt skjutfält? Det är extremt långsökt men det skulle kunna vara en granat av något slag.
 
Det kan absolut vara idé att kolla med Försvarsmakten, bara för säkerhets skull. OM det råkar vara en projektil så är det ju dumt att chansa.
Därefter kan du även kolla med Länsmuséet ifall det rör sig om något fornfynd.
 
Beroende på hur den ser ut i övrigt skulle den förresten också kunna vara en ”tand” från en grävskopa.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Kan du mäta den med ett skjutmått? Storleken kan ju ge en fingervisning om den är i närheten av någon vanligt förekommande (eller tidigare vanlig) kaliber. Rosten gör det lite svårare men inte omöjligt.

Det som gör att jag är lite misstänksam är just formen och då framför allt att den verkar smalna av igen lite mot basen.
 
(och FÖRIALLSINDAR... lova att du hör av dig och berättar hur det går — annars kommer vi att tro att du flugit i luften!:surprised::p:crysmile:)
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi bor inte i närheten av något skjutfält eller liknande men den skulle ju kunna komma i samband med ett jordlass när man byggde huset på 90-talet (gissar jag). Den är helt cylindrisk men har en liten utstickande del i botten. Den verkar smalna av mot botten också. Kan en tand från en grävskopa vara cylindrisk?
. Cylindriskt föremål med jord, mätt med tumstock, på en fläckig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en cylinderformad stenobjekt bredvid ett måttband på en nött träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En kort uppdatering. Polisen var här i går och kunde inte utesluta att det var en projektil och idag var bombskyddet här och hämtade den. Mycket smidigt och spännande för hela kvarteret.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 2 till
  • Laddar…
tommib
Tack för återkopplingen. Hoppas att du får återkoppling från de blå, men risken är väl att de bara spränger den för säkerhets skull.
 
De trodde inte att det var någon projektil men kunde väl inte helt utesluta det pga skicket. De skulle höra av sig när det visste mer.
 
Tycker det ser ut som ett gammalt lod eller något i den stilen?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nu är den ju tyvärr borta men jag hade testat med magnet, och så vägt den för att kolla om den var ihålig eller inte.
 
Jag har fått svar från bombgänget och det var inte en projektil och är av solitt järn. De kunde inte identifierade även om de nu kunde vara lite ovarsamma med den,
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
K
Ser ut som ett gammalt slägghuvud.
 
K Kortling skrev:
Ser ut som ett gammalt slägghuvud.
Inte alls dumt tänkt, men då måste det finnas ett hål i den någonstans för skaftet, om det går att gräva fram något sådant i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.