Jag har en idé om att isolera en liten del av min gamla lada för att hålla frostfritt på vintern (runt 8-10 grader tänker jag mig) för att på så vis kunna förvara färg, verktyg, med mera utan att det tar skada. Jag har ett lämpligt utrymme som är ca 2,4m brett och 4,8m djupt (hela ladans djup).

Ena långsidan är redan isolerad sedan gammalt då den gränsar till ett gästhus (vet dock ej hur mycket, kanske väldigt lite), men hur gör jag lämpligen med isolering av övriga väggar, golv och tak? Kan jag använda mineralull eller är det olämpligt av någon anledning? Hur mycket isolering bör jag ha? Hur stor skillnad gör det om jag låter bli att isolera golvet? (Idag ligger plankor med ungefärlig dimension 5x30cm som jag gärna har kvar för känslans skull).

För övrigt kommer jag skaffa en ny 18gradig förrådsdörr + nytt fönster mot baksidan.

Exteriör av en röd ladabyggnad med grå dörrar och grönt tak som omges av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av gammal lada med verktyg, en arbetsbänk och slitet trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några tankar?

Det jag är mest fundersam på just nu är hur jag på ett säkert sätt isolerar golvet utan risk för fuktproblem? Det är ju typ torpargrund och ladan har av förklarliga skäl aldrig varit uppvärmd och jag vill inte förstöra något som funkat i 120 år.

Tänker att jag ska lägga plast + två lager krypgrundsisolering på marken, sen typ 10cm cellplast i golvet. Eller är det lämpligare med sågspån eller någon form av cellulosaisolering?

Vad tror ni med mer erfarenhet av gamla byggnader?
 
Jag tolkar inte ditt inlägg som svar på någon av mina frågor, men kul att se någon annan som gör ungefär samma sak :)
 
Ska du riva upp golvet?
 
Är inte så lyckligt lottad att jag har en lada men jag har isolerat min oisolerade friggebod för att hålla 5-7 grader. Körde med cellulosa i väggar och tak. För att slippa regla samt för att få något som inte var fuktkänsligt körde jag med cellplastskivor limmade direkt på trägolvet. Sen limmade jag golvspån på cellplasten. Kanske är knepigt om golvet är mer ojämnt hos dig.
 
useless useless skrev:
Ska du riva upp golvet?
Än så länge har jag inte bestämt ambitionsnivån, men ja tanken är att försöka lyfta bort golvet och titta hur det ser ut under.
Beroende på era råd och hur mycket utrymme det finns så skulle jag gärna isolera litegrann iallafall.

Oavsett om jag isolerar golvet eller ej så skulle jag dock vilja ha kvar samma golvplankor, de är av grov dimension och bidrar till proveniensen :D
 
ecb182 ecb182 skrev:
Är inte så lyckligt lottad att jag har en lada men jag har isolerat min oisolerade friggebod för att hålla 5-7 grader. Körde med cellulosa i väggar och tak. För att slippa regla samt för att få något som inte var fuktkänsligt körde jag med cellplastskivor limmade direkt på trägolvet. Sen limmade jag golvspån på cellplasten. Kanske är knepigt om golvet är mer ojämnt hos dig.
Om jag isolerar golvet så blir det under nuvarande golvplankor, dvs jag måste ta bort dem, isolera och sedan lägga tillbaka (om det går). Takhöjden är bara runt 2,20m.
 
Ok. Lyft golvet så blir du säkert klokare sen... En lösning kan vara att fylla igen utrymmet mellan mark och golv med Skumglas, Hasopor, Lecakulor eller liknande dränerande och isolerande material.
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Jag får börja med att städa ur och försöka få bort golvet så återkommer jag sen.

Mineralull i väggar och tak är inga problem eller? Tänker främst på att jag tänkt skippa plast i väggarna samt att jag hört att möss gillar mineralull (men det kanske inte spelar så stor roll, det är ändå möss där redan idag).
 

Bästa svaret

Sågspån är bättre ur mussynpunkt, men å andra sidan krångligt att få till i väggarna. Ska du inte ha så mycket isolering (<100 mm) och ser till att det är lite luftväxling så funkar det med mineralull utan plast. Se till att det blir vindtätt både från ut- och insida.
 
Menar du att jag bör ha vindspärr både innanför och utanför isoleringen i väggarna? Gäller det även de väggar som inte är ytterväggar utan angränsar till resten av ladan? Jag hade tänkt ha typ 120-145mm isolering i väggarna och kanske 200mm på taket (det är loft ovanpå så kan isolera taket hur mycket som helst).
 
Ja, någon form av tätt skikt behövs på insidan också även om du inte har en tät plast.
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Oavsett hur jag bygger antar jag att det inte kommer bli några större fuktproblem eftersom det inte kommer vara någon fuktbelastning i utrymmet att tala om? Dessutom endast 8-10 grader på vintern och under sommarhalvåret inte varmare än ute.
 
Precis. Täta skikt runt isoleringen är för att det inte ska bli luftrörelser som försämrar isoleringsförmågan.
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Nu har jag lyft bort en del av golvet som bestod av riktigt maffiga plankor, upp till 31cm breda och 7cm(!) tjocka. Plankorna var lite murkna på undersidan men knivspetsen gick bara in 5-7mm så det känns som att de har många år kvar! Jag funderar på om de har utgjort durken på ett fartyg eller en pråm innan de blev golv i ladan. Plankorna har någon form av beslag så att man kan lyfta dem och farfars far var pråmskeppare.
Gamla mörkbruna träplankor med rostiga lyftbeslag, delvis murkna men stadiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tjockt gammalt golvplank med ett rostigt metallbeslag och synliga spår av murkenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning av tjocklek på ett murket trägolvplank med tumstock, visar cirka 7 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på murkna träplankor där en kniv penetrerar ytan några millimeter för att testa hållbarheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hursomhelst, under golvet låg golvbjälklag cc120cm och ner till marken var det 30-40cm, förutom några större stenar som stack upp högre. Grundmuren är väldigt luftig och på ”baksidan” kan den mer liknas vid plintar av stora stenar än en grundmur. Marken var torr och fin.
Vy under golvet som visar golvbjälklag, stenar och torr mark i en lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en lada med synliga golvbjälkar och stenig grund, luftig grundmur synlig, organiskt material på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt trägolv delvis upplyft med synliga tjocka plankor, golvbjälkar och stenig mark under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så; baserat på detta, vilken lösning är bäst för att isolera golvet? Själv funderar jag på att ta bort allt organiskt material på marken men lämna grundmuren som den är (dvs ej försöka täta) och sen isolera mellan golvbjälkarna med 100mm cellplast. Känns det rimligt? Hur får man tätt mot golvbjälkarna som är långt ifrån raka? Behöver/ bör man ha ytterligare något lager?
 
  • Måttband som visar bredden på gamla, breda träplankor på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.