Jag har fått en Solberga borrmaskin. Säkerligen en helt ok maskin, men det saknas en vital del, tror jag.
Närbild av oljig Solberga borrmaskins brytarmekanism utan vred och synliga lösa kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vredet verkar saknas, och de två kablarna som skymtas förefaller 'lösa'. En bekant tipsade om att det är en Kraus & Naimer-brytare som är svår att få tag i om inte omöjlig. Machinery Scandinavia har den ej.

Kan någon svara på om det saknas mer än själva vredet och dess 'platta'?

Vet någon om det kan finnas en ersättningsprodukt?

I och med de "lösa" kablarna, är det riskfritt att koppla in maskinen och manövrera brytaren (med något icke-konduktivt förstås!), eller kan jag skada maskinen?

Närbild av en demonterad Kraus & Naimer-brytare med lösa kablar och saknat vred på en borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Fluxor!

Kolla på tyska Ebay.
Sök på Kraus & Naimer schalter.
Där tycks finnas många olika modeller beroende på hur många lägen du behöver.
Lycka till!
Dag

Olika modeller av Kraus & Naimer switchar till salu på eBay, inklusive rotary cam switch och lastfrånskiljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jo, men jag förstår inget om dessa. Är antalet lägen samma som antalet kontaktstift? Varför är två stift/kablar lösa? Hittar tyvärr ingen beteckning på befintlig...
 
Kan du reda ut vad du har för motor är det enklare dvs om det är tvåhastighets eller mer normala med en hastighet. Omkopplaren kan vara för fram/back eller val av hastighet eller en kombination. Kan du ta en bild på någon märkskylt för maskinen går det nog att se lite där och mer bilder på omkopplare också.

Det är inga problem att hitta ersättare till den. Det borde gå att ta front och vred från begagnade brytare också de är vanliga.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Japp det är en Kraus&Naimer.

Kraus&Naimer är en stor leverantör till industrin så att deras brytare skulle vara svåra att få tag på är rent skitprat. Det gäller bara att tala med något företag som inte är snävt inriktade på hushållsel och konsumenter.
Kontaktor i Vasa har beställd två olika Kraus&Naimer brytare åt mig utan problem.

Systemet bygger på lösa enheter som plockas ihop enligt kundens beställning så man får de funktioner i brytaren som kunden har beställt. Om din brytare är hel annars så tror jag att de saknade delarna borde gå att beställa som reservdelar.
Jag skulle gissa att din brytare är en helt vanlig Dahlanderkopplare eftersom märkskylten i bakgrunden tyder på att motorn har två hastigheter men jag är inte säker innan du har postat fler bilder.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Jo, men jag förstår inget om dessa. Är antalet lägen samma som antalet kontaktstift? Varför är två stift/kablar lösa? Hittar tyvärr ingen beteckning på befintlig...
Är det en mekanisk växellåda kopplad till motorn?
Kan du ta en bild av skylten med dom olika hastigheterna på maskinen så ser man nog hur många brytlägen du behöver.
Arbogas maskiner tycks ha 3 lägen på brytaren. Off - 1 - 2. Då ger motorn två olika hastigheter och växellådan ställer dom andra.

Dag

OBS! När du tar ut brytaren så glöm inte att ta många bilder på kablarnas placering. Annars kan det bli ett litet helvete att få ihop det på rätt sätt igen. Även om minnet är bra brukar det vara väldigt kort!
 
Redigerat:
"2 speed motor."

M"is equipped with a starting device with the the positions 2-1-0-1-2 combined with an emergency switch and no-volt release."

Maskinen har valbar power feed och någon typ av spak för hastighet (?) utöver växelspakarna, 0.2, 0.4, 0.6, 0.8, 1.0 tror jag.
 
  • Maskinens typskylt med tekniska specifikationer täckt av damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationstavla på Solberga maskin med närbild på växelschemat och varningsnotisen "DO NOT SHIFT GEARS WHILE MACHINE IS RUNNING".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan kanske vara en typ sådan här brytare. Plocka fram brytaren och ta bilder på den. Sen tror jag att det finns många här på BH som kan lotsa dig rätt.

Dag

Screenshot av olika modeller av Kraus & Naimer brytare listade på en webshop med priser och betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med antalet lägen, kan jag räkna antalet skruvplintar på brytaren?
 
Det tror jag. När jag lagade min Bosch ugn såg den ut så här. Den har 6 lägen.
Här är en bild på den trasiga. En kontakten sönderbränd.

Dag

Sönderbränd kontakt i en sexläges vredmekanism från en Bosch ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, min har fyra "rader" med närmare tio plintar i varje.

Är lite orolig för de två lösa kablarna enligt bilden i första inlägget. Kanske de ska sitta på vred-delen?
 
Då verkar du ha en fram/back för tvåhastighetsmotor typ Dahlander. De två lösa trådarna och delen som fattas har med underspänningsutlösaren att göra det är en mer ovanlig tillsats. Själva brytaren som har med motordriften att göra är intakt men kräver en del med fem rasterlägen och ett vred för att gå att använda manuellt.

Du kan skaffa olika ersättare och utan underspänningsdelen är det enkelt. Samma om du nöjer dig med en riktning och tvåhastighets. Går också enkelt att bygga en extern låda med kontaktorer så får du alla finesser på ett bra, enkelt sätt.
 
Vad gör underspänningsdelen? Är det den som gör att maskinen inte startar automatiskt efter ett strömavbrott t.ex.? Det är inte nödvändigt då maskinen är i privat ägo, men kan jag behålla funktionen är det bara bra.

Kan jag manövrera maskinen i nuvarande läge genom att vrida den vita centrumdelen?

Om jag anskaffar en ny brytare, kan jag behålla alla originalfunktioner (underspänningsskyddet ej nödvändigt)?
 
Underspänningsutlösaren gör precis det du skriver dvs kopplar från om spänningen försvinner och ibland kan det läggas extra stoppknapp, nödstopp via den funktionen också. Det är säkert besvärligt och troligtvis betydligt dyrare att få till det på en ny brytare av denna typen vill man ha den funktionen passar det bättre i ett motorskydd på matningen.

Om du inte riskerar att få kortslutningar, överledning mot anslutningsskruvarna är det inget som hindrar att du testar manövrera. Det ska finnas fem lägen med 0 rakt upp och sen två åt vardera håll fram-back och de två hastigheterna. Du får kolla upp var ledningarna som haft med nollspänningen att göra tar vägen ev finns en kontaktor där också som fått möjlighet att dra när vredet är i 0. Om det är så kan du enklare ersätta brytaren med standardtyp utan att tappa funktionen bara lite omkoppling isf. Ta någon mer bild om det finns mer elgrejer på maskinen.

Om du söker på olika ställen kan det nog vara bra att du utgår från en nutida K&N och beteckning på en sån. Säkert lätt att du får fel annars om du inte kan jämföra data på ebay mm, det kallas säkert liknande men blir fel tex bara hastighetsval ingen fram-back osv.

En lämplig ny borde vara : CA10 A442 -600 E det kan du söka på.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jahapp, då har jag provat maskinen. Bytte den gamla Semko 17 mot en tidsenlig CEE416. Elektrisk kopplingsbox med öppna kablar och en fjädrande blå ram från Kraus & Naimer utan manövervred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manövrerar "vredet", men inget händer.

Kablarna som sticker ut där vredet ska sitta mäts till 400V mellan varandra.

I kopplingsboxen sitter även där något från Kraus & Naimer. Den blå ramen i mitten kan man trycka in, den fjädrar. Vilken funktion är det?

Hur går jag vidare för att få fart på denna? Fattas mer än vredet va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.