Så du kanske behöver fundera på om du har sur jord vilket kan påverka hur växter, som gräs, tar till sig gödsel.
 
Det jag är ute efter är ju nåt i stil med en bild av hur det ser ut på gräsmattan när man har spridit ut 25 g per kvadratmeter.

Men jag får väl väga upp 25 gram, mäta upp en ruta på 1x1 m och försöka sprida ut det jämnt, så ser jag hur det ska se ut.
 
Det beror ju på jordens förutsättning, gödselsort och läge skugga/sol/väderstreck. Så samma mängd gödsel fördelad jämnt över din gräsmatta kan ge helt olika resultat.
Tror du är ute efter en teoretisk modell som inte finns i praktiken.
 
Nej, jag är ute efter en bild (alltså foto eller video) av hur det borde se ut om man har spritt ut det lagom...

Om man nu som jag har en gräsmatta där det är svårt att mäta ytan, svårt att köra kontinuerliga sträckor, en spridare där plasthjulen slirar i lerjorden och man inte har en aning om ifall den 30 år gamla spridaren funkar med modern Stroller. Och framförallt där man redan har spridit gödseln så alla knep om att väga innan går bort...
 
N Nerre skrev:
Nej, jag är ute efter en bild (alltså foto eller video) av hur det borde se ut om man har spritt ut det lagom...
..
Det är ju omöjligt, då måste man ha samma jordförutsättningar som du har.
Jag får anpassa mängden beroende var det är i trädgården, det finns inget lagom som du letar efter.
Mängden regn efter gödsling i kombination med värme påverkar också, så du måste pröva dig fram efter dina förutsättningar.
Du driver inte med oss ;)
 
Vilken gödseltyp du väljer påverkar också, mycket kväve eller mera långtidsverkande, samt vilken typ av gräs din gräsmatta består av.

Och inte minst, hur mycket har växt av befintlig gödsel i marken och hur mycket av tillsatt gödsel.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Det är ju omöjligt, då måste man ha samma jordförutsättningar som du har.
Jag får anpassa mängden beroende var det är i trädgården, det finns inget lagom som du letar efter.
Mängden regn efter gödsling i kombination med värme påverkar också, så du måste pröva dig fram efter dina förutsättningar.
Du driver inte med oss ;)
Nu har du missförstått mig, jag är inte ute efter hur man ska dosera.

Jag har en spridare, men vet inte om den passar till det gödsel jag köpt eftersom den är 30 år gammal och hjulen verkade slira när jag körde med den. Alltså vill jag veta hur det ser ut när man har spritt det gödsel jag köpt korrekt enligt doseringsanvisningen.

Det ska vara 25 g per kvadratmeter om man räknar på det (8,5 kg ska räcka till 350 kvadratmeter). Men hur ser det ut på gräsmattan när man har spritt ut 25 gram per kvadratmeter?

Jag vet ju inte om spridaren spritt ut 10 gram per kvadratmeter eller 50.
 
Mät upp 25g på köksvågen, sprid det jämt över en ruta på 1×1 m på gräset och titta själv, eller bara höfta lite och kör på måfå som redan föreslagits, är inte så viktigt...
 
Om varje påse räcker till 350 kvm, gör ett överslag på hur många påsar du behöver och sprid det sedan hyfsat jämnt genom att gå och kasta ut det för hand, så har funkat för mig
 
A ajn82 skrev:
Mät upp 25g på köksvågen, sprid det jämt över en ruta på 1×1 m på gräset och titta själv, eller bara höfta lite och kör på måfå som redan föreslagits, är inte så viktigt...
Ja, om du har följt hela tråden så ser du att jag själv skrivit det. Problemet är ju att då får jag hitta nån annan gräsmatta att testa på eftersom min redan är gödslad...

Jag vet inte om du har missat inläggen tidigare om att det inte är så lätt att mäta upp utan på vår gräsmatta. Hade vi haft en fyrkantig fotbollsplan hade det inte varit nåt direkt problem. Eller jo, hade jag haft en plan på 350 kvadrat och haft 0,8 kg kvar efter att ha gödslat hela hade det varit lite problem... Det är inte trivialt att försöka sprida 0,8 kg jämnt på 350 kvadrat.

Jag får väl helt enkelt konstatera att jag aldrig kommer att få veta om jag har spritt tillräckligt mycket eller inte.
 
Om du har 350 kvadrat och missar med 0,8kg, så är det 10% när det gäller algomin exempelvis. Det är inte ett problem, det är inom felmarginalen. Skruva upp spridaren ett marginellt hack till nästa gång och se hur resultatet blir då.

Kan du inte provgödsla en annan gräsplätt så får du väl vänta till nästa gång det är dags? Eller så kör du det enligt testmetoden att sprida nästa gång på låg inställning och se hur gräset blir av det. Nästa gång efter det ökar/minskar du vid behov.

Eller så mäter du upp något i skafferiet och dräller ut jämnt på en yta för att få en visuell referens till hur mycket det är. Ris eller något annat funkar väl. Men om det nu är kris om det är 10% mer eller mindre på en yta, så tror jag knappast att det visuella måttet är så mycket att gå efter i verkligheten. Kan du se om det ligger 25 gram ris eller 28 gram ris på en kvadrameter stor plätt?
 
tensiden tensiden skrev:
Skruva upp spridaren ett marginellt hack till nästa gång och se hur resultatet blir då.
Min spridare är 30 år gammal, den är inte ställbar....
 
Så är det, får förbli en av livets mysterier om du spridit rätt mängd gödsel. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Ta med dig spridaren till en park eller liknande där du kan mäta ut ett större område :D
 
Jag kom att tänka på den här tråden då jag just var ute och gödslade inför morgondagens regn (hoppas jag, ser lovande ut på prognosen än så länge).

Jag hade 15kg gödsel för 750m2 och gick ungefär 2-3 varv på ytan jag ville gödsla innan påsen var slut. Det såg absolut inte ut att vara för mycket, så för sakens skull mätte jag upp ytan väldigt godtyckligt på eniro och fick det till ca 2200 kvadrat som jag vandrade på idag. Alltså 1/3 av möjlig gödseldosering.

Eftersom jag kör robot på denna delen av gräsmattan så ser jag det absolut inte som bortkastat eftersom gräsklippet går tillbaks till marken igen. Snarare så att det ger tillfälle att gå ut igen om 2-3 veckor och göra om det ifall det kommer ett nytt regnväder. Hellre lite och ofta än mycket och sällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.