Hejsan!

Det börjar närma sig materialbeställning till altanbygge med svärfar. Jag har dock lite frågor som jag hoppas kunna få svar på.

Altanen kommer att vara 8x5meter (40kvm) och den kommer att vara fristående och ligga på marken upp-pallad på gatsten (30x30). Vad jag menar med fristående är att den kommer inte att vara fäst i huset. Sen kommer det att vara ett staket som fästes med 95x95 stolpar/1,20m. Staketet kommer att vara 1m högt. Ungefärlig konstruktion på regelverket ser ni på bild nedan.

altan.jpg

Det jag undrar över är följande:

1. 1 meter mellan 5-tums reglarna (se bild ovan) borde väl räcka?, eftersom den mer eller mindre kommer att ligga på marken. Jag kommer även att använda lite grövre altangolv. 120x28mm trall blir det. Detta borde väl bli stabilt och bra?

2. (se bild ovan) Jag har tänkt att använda 90 graders vinkeljärn och hörnorna och sen sådana järn som man lägger i mittenbalkarna i och skruvar fast. Det borde väl duga. Hörnorna dras med fransk skruv.

3. Jag tänkte använda grabber trallskruv och är osäker på om jag ska använda rostfri eller syrafast skruv. Vad tycker ni?

4. Vad är ett bra pris på tryckimpregmerat virke av bra kvalitet när det gäller 120x28mm? Jag behöver totalt 75kvm eftersom jag även tänker använda det till staketet. Vågar man köpa på Bauhaus?

5. Är 5 tums reglar för klent att ha som regelverk? I mm så blir väl det ca 120x45mm på reglarna.

Nån som har några andra synpunkter på bilden eller det jag skriver? Det är första gången jag bygger en altan :)

Tack på förhand.
 
Rekomenderat avstånd mellan reglarna för 28mm brädor har jag för mig att det är cc60.
 
Jo men det gäller väl när altanen är upphöjd? Denna kommer att ligga på backen.
 
60cc båda på mark och upphöjd annars får du svikt i 120X28 plankorna jag har 65cm å de e gränsfall att jag har för mycket svikt.
Reef
 
Definitivt cc60! Annars blir det, som tidigare talare påpekat, svikt.
Sedan kan du köra 170x45 på sarger/bärlinor och 120x45 på reglarna. Vill du slippa balkskor så skruva/spika en 45x45 i underkant av bärlinan och låt reglaran "vila" på den tillsammans med vinkeljärn eller skråspikning. Tar du ändå balkskor så kör med ankarspik istället för skruv.
Kan du ändra måttern från 8x5 till ex. 7,8x5,1 så slipper du spill för längderna finns per fot.
Bauhaus har säkert minst lika bra/dåligt virke som någon annan.
Lägg ex. takpapp mellan stenarna och bärlinor samt duk under altanen för att slippa bl.a. växtlighet.
 
Tack för svaren. Jag funderade på det där med duk. Vad ska man använda för typ av duk om man vill stoppa växtligheten helt. Nån typ av Geoduk? Vart köper man den om man bor i Stockholm?

Det blir 60cc!
 
11:60/meter för 28*120 hos den lokala brädgården efter förhandling. 10:99 tar Byggmax men kvaliten vågar jag inte svara på . Tryckimpregnerat klass AB räcker.

 
Ska duken ha den beteckningen?

Toy skrev:
Tryckimpregnerat klass AB räcker.
 
brevik skrev:
Ska duken ha den beteckningen?
Nej det är klassificeringen på det tryckta virket, köp vilken geotextil som helst, handla den på bauhaus om du köper virket där t.ex
:)
 
Regla cc 60 och se till att du får virke som är sågat i 60cm multiplar. Sparar sågen och tid.
 
Tack för svaren. Ett par frågor som har dykt upp igen. Tjejen vill att vi bryter av det tryckimpregmerade med något målat trä, helst i vit färg. Det kan nog bli ganska snyggt om man har någon vit del på altanen. Jag tänker närmast på de ca 15st 95x95 staket-stolpar vi ska ha. Är det någon annan den som borde vara vit för att det ska "se bra ut"?

Altanen kommer att vara 8x5 meter med staket runt hela på 1 meters höjd. Staketet spjälor kommer att vara 120x28mm trallgolv och sen en vanlig överliggare.

Räcker det med att ha endast staketstolparna vita?
 
Här ser du vårt bygge (ej färdigmålat) http://gallery.jarkeborn.se/thumbnails.php?album=5&page=2.

Kryssstaketet skall vara som det är och de vita stolparna skall bli i samma färg som takstolar (antikvitt) medans panelen blir bruten i annan (mörkare) färg. Det övriga gula/vita trädetaljer på huset skall gå i dessa färger senare.

Eftersom vi förbereder för inglasning så har vi inte någon synlig överliggare utan en 45x95 mellan panelen.

 
Jättesnyggt!

De där små "sakerna" som du har uppe på staketstolparna. Är det något du har sågat till eller något du har köpt separat? Jag funderar på om jag ska såga mina staketstolpar lite snett för avrinning eller om man kan skruva på nåt snyggt som redan har lutning i sig.

jocke4u skrev:
Här ser du vårt bygge (ej färdigmålat) [länk].

Kryssstaketet skall vara som det är och de vita stolparna skall bli i samma färg som takstolar (antikvitt) medans panelen blir bruten i annan (mörkare) färg. Det övriga gula/vita trädetaljer på huset skall gå i dessa färger senare.

Eftersom vi förbereder för inglasning så har vi inte någon synlig överliggare utan en 45x95 mellan panelen.
 
De är utsågade av tryckt virke och skruvade dit. Finns nog en del färdiga att köpa.
 
Ok. Nu blir jag lite osäker på en annan sak. Vår altan ska ju ligga på mark eller den ska vara upp-pallad på gatstenar (35x35) för att marken lutar en aning. Räcker det med 120x45 reglar?, och ska dessa stå på högkant mot gatstenarna (marken) eller ska de ligga ner?

Jag börjar fundera på om jag borde välja 145x45 istället. Vad tycker ni?

EDIT: Jag ändrar till 50cc :). Det ska banne mig bli stabilt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.