T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan lägga ut hela kabeln och rulla ihop det överblivna och gömma i ett hörn.

Men se till att fixa resten av gräsmattan snabbt, det blir mycket trevligare!
Det var min tanke att man kunde göra så. Tack för tipset! Då kör jag på det.

Får vi hoppas att det blir några bra rea priser på Automover 310 då... :)

Jepp ska fixa resten så snart det går, men letar man jord här och där så får man vackert vänta, tar lite längre tid då... Men det blir bra mycket billigare.
 
T
B byggarätt skrev:
Jag hade en rulle telefonledning liggande... Kjell & har säkert något billigt!
Fördelen är att du använder orginalkabeln när du har fått ordning på gräsmattan!
Tack för tipset, men kör på det Johannes skrev, så slipper jag köpa extra kabel.
 
så här tänkte jag, principskiss.
När man lägger ihop två kablar bredvid varandra så blir det ingen begränsning
Handritad principskiss med kablar anslutna till en basstation och textmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
så här tänkte jag, principskiss.
När man lägger ihop två kablar bredvid varandra så blir det ingen begränsning
[bild]
Tack och bock för det! :)
 
T Thomas' skrev:
Tack för tipset, men kör på det Johannes skrev, så slipper jag köpa extra kabel.
Jag tänkte att om du meckar med gräsmattan så kanske kabeln blir skadad?
Men visst kör med ett nystan så slipper du skarva!
Det är nämligen inte lätt att få hållbara skarvar!!
Om du måste skarva löd och dubbel krympslang
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Jag tänkte att om du meckar med gräsmattan så kanske kabeln blir skadad?
Men visst kör med ett nystan så slipper du skarva!
Det är nämligen inte lätt att få hållbara skarvar!!
Om du måste skarva löd och dubbel krympslang
Det var enkelt för mig att skarva =) Gör det bara riktigt ordentligt och lyft en grästuva, tryck till så det ligger still så funkar det super. Köpte mina skarvar på maxi, kommer inte ihåg märket på dem.
 
Hej igen!

Vi väntar fortfarande på att vårt gräs ska börja gro ordentligt men har iaf bestämt oss för en Automower 420. Har lite funderingar kring hur vi bör dra guidekabel/kablar så har gjort en liten ritning. Den röda slingan som går runt gräsmattan/stora delar av tomten är alltså begränsningsslingan. Den känns ganska ”enkel” då vi egentligen bara har det område som är utritat som en kvadrat i nederkant (det är uppmurade planteringar som klipparen måste köra runt). Men hur ”dum” är en gräsklippare? Måste man lägga guidekabel ”överallt” för att den ska kunna orientera sig? Det enda smala området vi har en ”tarmen” överst i bild och det rör sig om ca 10 m x 1,2 m. Dit tänker jag att man vill dra en guidekabel - men ska man dra den ”kortaste vägen” eller lägga ut den mer ner mot vänstra hörnet och vänstra kanten generellt?

Jag ritade ut ett förslag till guidekabeldragning - svarta linjer - men vet inte riktigt hur man ska tänka? Måste man dra guidekabel ”bakom” (under på bilden) de murade planteringarna för att klipparen inte ska bli fast/åka vilse där? Läste något om att guidekabel inte får passera begränsningskabeln, så tänker att man kanske kan gå ut med ”öglan” runt planteringen i vänstra nedersta hörnet på planteringen och då dra guidekabel till höger och in bakom och koppla in den på begränsningskabeln i närheten av planteringens hörn?

Tips mottages tacksamt. Bifogar en bild på hur den smala ”tarmen” ser ut i verkligheten. Hur nära diket kan/bör man lägga begränsningskabeln?

Vad säger ni förresten om placeringen av ”laddstationen”? Kan den funka? Hade varit en smidig plats med hänsyn till el och tillgänglighet :)

Handritad skiss över trädgård med röd markerad begränsningsslinga och svarta guidekablar för gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ojämn gräsremsa mellan en trottoar och en grusväg med uppmurade planteringar på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad gräsmatta längs en smal remsa mellan stenmur och grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Guiden används för att leda ut och hem klipparen på ett effektivt sätt. Den kör slumpmässigt efter det att den har kopplat från guidekabeln.

Det är inte tvunget att guiden ska finnas exakt på alla ytor, men lämpligt är att den går ut i smala område som annars kan vara svårt för klipparen att själv, via slumpen hitta ut till.
"dubbeldragningen" nere till höger ser inte bra ut, undvik det.

Området ut mot vägen är kanske på gränsen för ett område man vill ha en klippare fara runt på. Ligger väldigt nära diket och vägen.

Avstånd för olika föremål mm finns utsatt i manualen för klipparen.
 
  • Gilla
Emmy Persson och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nöja mig med den vänstra guiden, ytan nere till höger lär lösa sig ändå. Väljer du ändå att dra en guide till höger så avsluta den nere i det hörnet, den där 180 graderssvängen lär bara bli till problem.

Och apropå tvära svängar, se till att mjuka upp dina 90 gradersböjar lite. 2*45 eller 3*30 är bättre. Inne i tarmen är det bra att veta att klipparen går på vänster sida om guiden mot laddaren sett. Du bör alltså lägga guiden mot diket till, kanske 15–20 cm från den sidans begränsningskabel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nöja mig med den vänstra guiden, ytan nere till höger lär lösa sig ändå. Väljer du ändå att dra en guide till höger så avsluta den nere i det hörnet, den där 180 graderssvängen lär bara bli till problem.

Och apropå tvära svängar, se till att mjuka upp dina 90 gradersböjar lite. 2*45 eller 3*30 är bättre. Inne i tarmen är det bra att veta att klipparen går på vänster sida om guiden mot laddaren sett. Du bör alltså lägga guiden mot diket till, kanske 15–20 cm från den sidans begränsningskabel.
Tack för era snabba svar! Från början var vi inne på att göra precis så och bara köra en guide upp till tarmen. Men så blev vi osäkra och ritade in en till, men du skulle alltså bara dragit den ner till högra hörnet och anslutit där om den ens dras över huvud taget? Och då helt struntat i guide i nederkant, bakom planteringen.

Enligt det vi läst i instruktionsboken bör det gå att få in klipparen i den trånga tarmen på framsidan, det är lite mer än 1,2 m men jag mätte inte så exakt. Vi tänker att vi vill prova iaf, funkar det inget vidare så får vi ändra det då :)

Är det vanligt med klippare som smiter ut utanför begränsningskabeln? Såg att det stod att man ska sätta upp någon sorts staket mot allmän väg även om man följer angivna avstånd... Vi bor iofs på en liten, sluten gata med en privat grusväg som täcker de ca 15 hus här, och vi har inga planer på att bygga det som skulle bli ett typ 50 m långt staket...
 
Mycket ovanligt att dom smiter över beg.kabeln. Blött gräs och lutning kan få en klippare att kana över beg.kabeln, men då ska den slå stopp i maskin.
 
  • Gilla
Emmy Persson
  • Laddar…
Ja, en fyra meter bred passage är inga problem, dit kommer den ta sig ofta nog även utan guide.

Jag har aldrig hört talas om en Husqvarna som rymt utanför begränsningskabeln. Min egen har halkat utanför ett par gånger när jag envisades med att köra den i snöblandat regn (kabeln ligger på en kant ungefär som vid ditt dike). Men så fort den halkat utanför har den då stannat och gnällt på att den är utanför klippområdet. Tog två nätter med samma fel innan jag fattade att den byggt is på hjulen och glidit över kanten.
 
  • Gilla
Emmy Persson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nöja mig med den vänstra guiden, ytan nere till höger lär lösa sig ändå. Väljer du ändå att dra en guide till höger så avsluta den nere i det hörnet, den där 180 graderssvängen lär bara bli till problem.
Dra ner en guide. Även om den inte behövs för att klipparen skall hitta dit, så snabbar den upp hemfärd om klipparen är i det området och vill hem och ladda. Handlar visserligen om ett par minuter max, men det är så enkelt att peta ner sladden den korta sträcka det rör sig om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.