Jag ska bygga en spalje och vet inte riktigt om detta håller. Alla ribbor är av samma storlek dvs, 28x45 mm.
Jag vet inte om 28x45 mm på den vertikala ribban håller för alla horisontellaribbor, dvs när ribborna krymper, kommer den vertikala ribban att slitas från stolpen eller gå sönder? Ska man göra på grövre virke?

Enligt skissen säger mer än tusen ord, men pilarna visar vart jag ska köra in skruvar mot stolpen på hela vertikala ribban. Men det kankse är överdrivet?
 
  • Ritning av en spaljé där 28x45 mm ribbor fästs med skruvar till en stolpe, inklusive mått och förstoring av skruvförbandet.
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Det tror jag inte är någon fara. Dessutom krymper ju trä betydligt mindre på längden än på bredden.
Förborrning av skruvhålen i ribborna är nog bra eftersom skruven kommer ganska nära änden, ev förskjuta hålet lite inåt.
Men riktigt så tätt med skruv i vertikala biten tror jag är onödigt.

Om du har lust får du gärna lägga ut resultatet, tänkte själv bygga något liknande i sommar (eller nästa sommar)
 
  • Gilla
rolfino och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer ju, det ser man på altanen.

Ja aboslut. Ska köra igång nån gång i maj/juni om allat går enligt planerna. Ska byta fog till hårdfog när värmen har kommit. Rätt mycket jobb med små ungar som även måste passas.
 
  • Altan under renovering med stenplattor och ny fog samt leksaker och en barnvagn i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte passa på och fråga, stolparna. Vad ska man använda sig för att fästa dem Genomgående bultar eller franska skruvar?

Alla stolpar har 70x70 och alla hörn har 100x100. En del säger genomgpående och då sitter det med säkerhet och lite till. En del säger två franska skruvar på en sida, så länge stolpen passar perfekt i stolpskon och inte är skyhög och är plank....

Mina stolpskor är med bottenplatta som man sen fäster med expanderbult.

Snyggast vore med franska skruvar...
 
V vincentt skrev:
Tänkte passa på och fråga, stolparna. Vad ska man använda sig för att fästa dem Genomgående bultar eller franska skruvar?

Alla stolpar har 70x70 och alla hörn har 100x100. En del säger genomgpående och då sitter det med säkerhet och lite till. En del säger två franska skruvar på en sida, så länge stolpen passar perfekt i stolpskon och inte är skyhög och är plank....

Mina stolpskor är med bottenplatta som man sen fäster med expanderbult.

Snyggast vore med franska skruvar...
Lär knappar blåsa omkull med franska skruv
 
O olofh skrev:
Lär knappar blåsa omkull med franska skruv
Woot? (o_O). Kalla mig trög och morgontrött, men kan du utveckla det =).
 
Jag stänger tråden för iår, virket som skulle komma 2 veckor sedan har inte kommit och min semester börjar må sitt slut. Jag makulerade ordern och fick pengarna tillbaka, jag fixar spaljén nästa år. Kanske blir ännu bättre =).

Jag har för vana att avsluta trådar jag startat speciellt på projekt. Det är allt för vanligt att ts försvinner spårlöst och lämnar en tråd helt olöst.

Jag öppnar tråden nästa år istället.
 
Jag öppnar denna tråd igen. Har fått till lite tid, samt motivation att fixa spaljén.

Nu kankse detta inte är så viktigt för andra läsare, men för den som ska bygga samma eller motsvarande, t.ex. "nybyggarn" kan det vara intressant.

Jag ritade upp denna i Sketchup och fick ritningen godkänd av platschefen "Frugan".

Nu är den inte 100% men för att få en 3D uppfattningen så är dte bättre än inget. Virket och mått stämmer dock.

3D-Sketchup-modell av en spaljé med placerade stolpar och horisontella ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-Sketchupmodell av spaljé med stolpar och horisontella ribbor vid en entré, person reflekterar över designen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skiss av trädgård med spaljéer i olika riktningar och en person som betraktar konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tänkte länge på hur ribborna på kortsidan ska placeras, antingen innanför eller utanför. Vi bor i radhus och har en granne som vi inte riktigt kommer överens, varför ska han den fina sidan av spaljen på hans sida, samt att då måste jag vara på hans tomt och fixa pch peta. Så vi satsar på att ha ribborna på insidan. Men jag kan spontant tycka att det ser lustigt ut, med tanke på att ribborna på långsidan mot "gångbanan" sitter utanför. Det skapar väl frågetecken kring förbipasserande. Men det kankse bara är en illusion... Is it me or what...Vad tycker ni?

3D-skiss av spaljé med ribbor på insidan och person som funderar med mobil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppställda stolpar för en spaljé i en trädgård, intill ett gult hus med uteplats och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss i Sketchup av en träspaljé med vertikala och horisontella ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjar att sätta upp stolpar. iaf. J*vla trixande att få det rakt, samt få in stolparna i stolpfätet. Tror jag aldriog har använt en rasp så mycket på så kort tid. Shimsa behövdes behövdes också... Biltemas stolpfästen var inte helt och hållet raka, men billiga i förhållandet till Bauhaus.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Är också inne på att bygga en spaljé för att fixa insynsskydd mot en parkering. Hur blev resultatet?
Vad körde du för ribbor?

Jag är lite fundersam på bygglov, tänkte väl ha typ 50 % luft och kommunen skriver 70% men tror jag kör på ändå.
 
Jo... Jag är väl snart klar... *gulp*. Har jobbat med den sen november. Har bara inte haft tid. Ta det som det kommer.

Pågående byggnation av ett spaljé/plank på husets uteplats, verktyg och leksaker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska fixa resten nu under vår. Men svar på din fråga. Jag bor i järfälla så 50 procent luft och 50 procent material. Om dem,inte har ändrat det. Även om dem har gjort det så är bygglov för spalje/plank vilda västern här. Har kollat och många i viksjö har inte bygglov
det finns en sida man kan söka på bygglov och jag gjorde och kollade på adrrsrrsol borde ha bygglov... Guess what I found? None... Långt svar på en kort fråga...
 
Ser schysst ut, tror till och med att jag kan ha promenerat förbi där. Jag gjorde exakt samma, kan ju kika bygglov på hitta.se och där var det väldigt blandat vilka som hade och inte.
 
Man tackar, nu måste man verkligen få det fixat. Btw. men har dem ändrat reglerna igen? Dem har ändrat en omgång inna till lite med luddigt men det var inom ramen av "lika mycket luft som materialet...". Ish...

Sweet! Knacka på och säg hej en dag =)
 
Nu läste jag på kommunen att det bara skulle vara glest och luftigt så det är väl en tolkningsfråga då. De har uppdaterat sidan i mars. Är rätt säker att jag läste 70%luft tidigare.

Brukar promenera med ungarna ner mot ängarna så vi kanske hejjar någon gång.
 
Så dem har ändrat det igen. Innan dessa "70%" (2019), då var det 50/50 (2018)... och innan dess... så skrev det något annat. Dock inget minne man har kvar då det var 2017. Varje år verkar Järfälla fippla med den regeln.

Ah... tolkningsfråga yes. Måla den inte i starka färger så kommer du nog innan =). BTW... ribborna har krympt 3 mm på 1 år... så mellanrummet blev 31 mm (28+3). Det blev liiiite större... Man ser det om man tittar tillräckligt länge, så fram med skruvdragare igen.
 
Jaha, då blev det klart i helgen. Nu kan man avsluta den tråd. Tack för all input.

Var tvyngen att flytta en hel del ribbor för att få rätt höjd. Gör om, gör rätt och det blir skitfint i slutändan =)

Brevlådan blir fula ankungen.

Nybyggd altan med solsegel, möbler, grill och högtryckstvätt på stenplattor framför ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trästaket med horisontella ribbor på stenmur, grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nybyggd trästaket på uteplats med justerade ribbor för rätt höjd, mot bakgrund av bostadshus och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd ribbstaket i trä på en uteplats med solskyddsegel, utemöbler och barnleksaker synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trästaket framför ett gult hus, med justerade ribbor för rätt höjd, och en svart brevlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trästaket framför ett hus och en uppfart med synliga cyklar bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd uteplats med trallgolv, staket av träribbor, utemöbler och en markis mot en solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.