Hej,

Har via VVS-firma inhandlat och fått monterat vattenburen golvvärme. Det är ett hus med krypgrund och allt gammalt golv revs först ut, ner det bjälklaget (som är 60cc). Därefter har LKs 22mm spårade spånskivor (HeatFloor 22) skruvats och limmats direkt på bjälklaget. Firman har därefter lagt LKs värmeplåtar samt LKs slang, och kopplat in allt, vilket verkar fungera finfint och är mycket nöjd med VVS-firmans arbete.

Tidigare har jag varit inställd på att nästa skede sedan är:

* Ångspärr (golvtillverkarna insisterar på detta trots att min fuktrådgivare, som är "Byggdoktor", säger att det INTE behövs, och att det snarare gör mer skada, i ett hus med krypgrund)
* Foam (stegljudsdämpande)
* Ytskikt: i vårt fall en klickbar fiskbensparkett från Bjelin (https://www.bjelin.se/shop/product.php?cat=web_herringbone_parquet&id=40055) med en tjocklek om 14,6mm

Nu har jag dock blivit lite konfundersam då golvtillverkaren (Bjelin) plötsligt säger att jag även behöver en lastfördelande skiva, innan ytskiktet. Motiveringen är att skydda golvvärmen då stavarna som klickas ihop är ganska små. Läser jag LKs monteringsanvisning (https://www.lksystems.se/globalasse....c.173_pa-golvbjalkar-med-lk-heatfloor-22.pdf) så verkar det gå i linje med vad dem säger också. Man kan lägga ytskiktet direkt på, om man lägger åt rätt håll, men annars skall man ha ett "mellangolv". Det känns således logiskt då våra stavar är så pass små. Därutöver verkar ett mellangolv lite "aväxlande" där man fräst vändningarna (och det spårade spånet är mycket tunnare). Sammantaget känns som att ett mellangolv måste läggas. Nu till klurigheterna:

1. LK hänvisar till Byggelits rotgolv om 12mm (https://www.byggelit.se/sv-SE/golv/byggelit-rotgolv-10-mm,-12-mm-36378703) samtidigt skriver dem:
"Då 12 mm mellangolv används kan parkettgolv med max 13 mm tjocklek användas, detta med hänsyn till konstruktionens totala värmemotstånd. Med hänsyn värmemotståndet i denna konstruktion ska golvtjockleken inte överstiga 25 mm, rådgör med LK".
Då vårt klickbara fisbensgolv (lamellparkett) är 14,6mm så hamnar man på 26,6mm med 12mm rotgolvet. Av den anledningen tänker jag att Byggelits rotgolv, om 10mm blir bättre, och torde räcka för sin uppgift och hamnar då under 25mm. Tänker jag rätt där? Mitt senaste samtal med LK förstod jag att den lastfördelande skivan (mellangolvet) även fungerar "aväxlande" där vändningarna är frästa och det spårade spånet är tunt. Räcker 10mm golvspån för denna uppgift?

2. Enligt LKs monteringsanvisningar skall mellangolvet (Byggelits rotgolv) skruvas fast i det spårade golvspånet, och ej läggas flytande. Jag antar att det är för att hjälpa till och "stötta upp" (fungera aväxlande) för vändningarna. Skall jag vara helt ärlig är jag inte säker på att vändningarna är frästa helt i enlighet med LKs manual (vilken hantverkare följer en instruktionsbok till pricka), såsom säger att vändningen skall vila på minst 10mm av regeln. Av den anledningen vill man ju gärna att mellangolvet skall SKRUVAS i de spårade spånskivorna (om det ger ett extra stöd). Samtidigt är man ju sjukt osugen på att någon skall skruva ner i spånskivor som vattenslingor (!) med risken för en felskruvning… Hur skall man tänka där? Räcker det att lägga mellangolvet flytande?

3. Om man väljer att skruva fast mellangolvet i det spårade golvspånskivorna... Upptäcker man direkt om någon hantverkare sätter en skruv i vattenslingan (golvvärmen)? Eller kan en sådan skruv lämnas kvar och ge ett minimalt läckage som varken upptäcks i krypgrunden (vatten som droppar) eller på "förändrat tryck" i vattenkretsen? Och som vi istället drabbas av om något år eller liknande...

4. Byggelits rotgolv verkar tyvärr vara väldigt svårt att få tag i. Någon som har något annat tips på lämpligt mellangolv? Att förhålla sig till; golvtillverkaren säger att det behöver vara minst 8mm, samt att skivan skall vara spontad och av golvspån, MDF eller HDF. LK säger att totaltjockleken måste vara 25mm max (vårt ytskikt, som inte går att ändra är 14,6mm) vilket ger 10,4mm max. Golvtillverkaren säger att "spån" inte är så segt, utan mer sprött, medan "HDF/Mdf" är segare och det är fördelaktigt...

5. Hur har ni ändra tänkt som har krypgrund? Har ni lagt in ångspärr (för att göra golvtillverkaren nöjd, och ha deras garanti), trots att det är sämre grunden? Själv har jag en avfuktare i grunden.

Ledsen för denna novell, men man blir gråhårig av allt som skall tänkas på och allt som kan gå fel ...
Är EXTREMT TACKSAM för svar! Om du känner att du endast har svar någon av mina fem frågor så svara hellre på den än ingen. Lika tacksam för det :)

Mvh
Jens
 
  • Gilla
Johan_Sundberg
  • Laddar…
Jag har ingen expert men kan iallafall berätta att vi har LKs grejer, på övervåningen ligger det plåtar i glesregeln med slang i, sedan golvgips och slutligen klickgolv med foam. Golvgipset var optional men vi valde det för att vi hade läst att plåtarna kunde ”klappra” annars eftersom vi la dom i glesregeln.

Hörde aldrig att det var något mer som skulle klämmas in.

Hjälper dig kanske inte men tänkte dela med mig iallafall.
 
  • Gilla
Uppfinnare
  • Laddar…
Oh, och ja - vi skruvade fast plåtarna också!
 
Man mäter trycket i centralen med luft för att se om det är otätt i någon av slangarna. Mätningarna tog någon vecka för oss för man vill göra om dom flera gånger, men du behöver alltså inte släppa på vatten och hoppas på det bästa.

vi gjorde allt utom påkopplingen själva. Då ringde vi en VVS-kille.
 
A
Måste det verkligen vara ett spontant mellangolv, när det ska ligga en parkett ovanpå? Ska man lägga en matta är det ju mer förståeligt, men man borde ju kunna skruva helt vanlig 10mm spånskiva ovanpå golvspånet.
 
Tack för input. Trodde gips främst var aktuellt om man skulle ha klinker ovanpå. Men ni hade inte spårade golvspånskivor då, utan plåtar i glesregel (vet inte riktigt vad glesregel innebär). Hur tjockt var ert gips? Är ert klickgolv självbärande? Är golvgips ett alternativ till spån, MDF och HDF som jag hänvisas till? Hur är det ur ”värmeledande synvinkel” samt ”bärande/avlastande”?

catherineb catherineb skrev:
Jag har ingen expert men kan iallafall berätta att vi har LKs grejer, på övervåningen ligger det plåtar i glesregeln med slang i, sedan golvgips och slutligen klickgolv med foam. Golvgipset var optional men vi valde det för att vi hade läst att plåtarna kunde ”klappra” annars eftersom vi la dom i glesregeln.

Hörde aldrig att det var något mer som skulle klämmas in.

Hjälper dig kanske inte men tänkte dela med mig iallafall.
 
I vårt fall har VVS-firman redan kickat igång allt, och vatten ligger således redan i slingorna, och dem har säkert ”provtrycka”. Och det fungerar bra (värmemässigt iaf :)). Så min oro är kring om någon snickare råkar dra en skruv igenom röret nu, och låter det sitta.. Om det är något man upptäcker direkt (inom någon dag eller så) genom vatten som droppar i grunden eller genom ”förändrat tryck” eller liknande. Är så rädd att något sådant görs utan att man märker det, då det blir ett MINIMALT läckage, men som leder till en allvarlig skada i framtiden.

catherineb catherineb skrev:
Man mäter trycket i centralen med luft för att se om det är otätt i någon av slangarna. Mätningarna tog någon vecka för oss för man vill göra om dom flera gånger, men du behöver alltså inte släppa på vatten och hoppas på det bästa.

vi gjorde allt utom påkopplingen själva. Då ringde vi en VVS-kille.
 
Vet inte motiveringen, eller om det verkligen behövs, men både golvtillverkaren och LK anger att det skall vara en ”spontad skiva”.

mowatom skrev:
Måste det verkligen vara ett spontant mellangolv, när det ska ligga en parkett ovanpå? Ska man lägga en matta är det ju mer förståeligt, men man borde ju kunna skruva helt vanlig 10mm spånskiva ovanpå golvspånet.
 
Tjenare!

Vi är i samma sits som du, har nu när vi står redo att börja lägga Bjelin golv på spårad golvvärme upptäckt att de vill ha en mellanskiva under golvet. Hur gjorde ni till slut?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tjenare!

Vi är i samma sits som du, har nu när vi står redo att börja lägga Bjelin golv på spårad golvvärme upptäckt att de vill ha en mellanskiva under golvet. Hur gjorde ni till slut?
Var nyligen i samma sits, vi med. Vår VVS-kontakt var då i kontakt med LK som då svarade lite undvikande men i första hand relaterade det till bärigheten, som ju är ganska duktigt försämrad i de spårade skivorna i visa avseenden. Vad är det för golv ni tänkte lägga, mer specifikt? Tillräckligt tjock parkett lagd i samma riktning som spåren ska t ex vara OK och är den lösning som vi valde till slut - utan minst tillstymmelse till svikt :)
 
N Nyrostad skrev:
Var nyligen i samma sits, vi med. Vår VVS-kontakt var då i kontakt med LK som då svarade lite undvikande men i första hand relaterade det till bärigheten, som ju är ganska duktigt försämrad i de spårade skivorna i visa avseenden. Vad är det för golv ni tänkte lägga, mer specifikt? Tillräckligt tjock parkett lagd i samma riktning som spåren ska t ex vara OK och är den lösning som vi valde till slut - utan minst tillstymmelse till svikt :)
Det är en 15 mm fiskbensparkett vi har tänkt lägga. För ”vanlig” parkett från samma tillverkare är stycket angående mellanskivan inte med.

Om det är bärigheten det handlar om så är jag inte orolig, vi har fläskat på rejält när vi har riktat bjälklaget och har mindre än cc 300 mm överallt, samt kortlat under vändningarna.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är en 15 mm fiskbensparkett vi har tänkt lägga. För ”vanlig” parkett från samma tillverkare är stycket angående mellanskivan inte med.

Om det är bärigheten det handlar om så är jag inte orolig, vi har fläskat på rejält när vi har riktat bjälklaget och har mindre än cc 300 mm överallt, samt kortlat under vändningarna.
Några andra argument förutom bärighet fick vi inte ur dem, och att det står för fiskbens-klick men inte ”klick-plank” tolkar jag som att man menar att det förstnämnda inte fördelar eventuella punktlaster över lika stora ytor. Med det sagt hade jag nog inte oroat mig jättemycket på det bjälklag du beskriver...
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
N Nyrostad skrev:
Några andra argument förutom bärighet fick vi inte ur dem, och att det står för fiskbens-klick men inte ”klick-plank” tolkar jag som att man menar att det förstnämnda inte fördelar eventuella punktlaster över lika stora ytor. Med det sagt hade jag nog inte oroat mig jättemycket på det bjälklag du beskriver...
Ska gräva lite mer i om det kan finnas andra bra skäl men jag lutar åt att tolka det som du. Tack för din input!
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ska gräva lite mer i om det kan finnas andra bra skäl men jag lutar åt att tolka det som du. Tack för din input!
hej är i samma sits och hade gärna velat veta hur det gick för dig och vad du använt
Jag har lk golvvärme med spårade spånskivor och ska lägga bjelin fiskbensparkett
 
AhmedA AhmedA skrev:
hej är i samma sits och hade gärna velat veta hur det gick för dig och vad du använt
Jag har lk golvvärme med spårade spånskivor och ska lägga bjelin fiskbensparkett
Vi körde till slut med en 2 mm foam med inbyggd fuktspärr som vi la direkt på golvvärmen, sen parketten. Alltså ingen mellanskiva. Pratade först med Bjelin och de menade att skivan behövdes för att skydda mot att skarvar nöter mot slangen. Pratade sen med LK som lutade sig mot styvhetskrav i BKR. En skiva för skavets skull tyckte de var långsökt om man inte har någon extrem punktlast men menade att även om det är extremt liten risk måste golvleverantören ta hand om det för att ha ryggen fri.

Golvet ligger där det ska nu och känner mig trygg med lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.