Är det någon som vet om säljaren eller köparen ska stå för kostnaden på en vägghängd toalett som det rinner vatten ur på golvet när man spolar?

Både mäklaren, säljaren och köparen var medvetna om felet när kontraktet skrevs. Det står inget i kontraktet angående toaletten och vi tog det heller inte muntligt vid försäljning.
 
Om felet fanns redan vid besiktning och kontraktskrivning och inget annat är avtalat så är det köparens problem.
 
  • Gilla
henryry och 5 till
  • Laddar…
F Fields of Anfield Road skrev:
Om felet fanns redan vid besiktning och kontraktskrivning och inget annat är avtalat så är det köparens problem.
Det gjordes en besiktning inför försäljning men det står inget om toaletten, dom gjorde ingen egen besiktning.
 
C C.A skrev:
Både mäklaren, säljaren och köparen var medvetna om felet
Då är det väl inget problem?
Köparen visste ju att dom köpte en trasig toalettstol.....
 
  • Gilla
henryry och 4 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll hur många besiktningar som har gjorts. Om köparen kände till problemet innan köpet så kan dom inte komma med några krav i efterhand.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar, då var det som jag trodde.
 
C C.A skrev:
Det gjordes en besiktning inför försäljning men det står inget om toaletten, dom gjorde ingen egen besiktning.
Hur är det, el och VVS brukar väl inte ingå i besiktningarna?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur är det, el och VVS brukar väl inte ingå i besiktningarna?
El vet jag inte ingår, VVS ingår väl inte egentligen. Vi köpte nyss hus och den besiktningsmannen kollade även en del VVS.
 
  • Gilla
Joelbit och 2 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll vad som ingår i besiktningen. Det ingår i köparens undersökningsplikt, så om den besiktningsman man har anlitat inte undersöker allt får man ordna det på annat sätt eller acceptera att det kan finnas fel man inte har upptäckt.
Ett fel på en sak blir ju inte dolt för att man struntar i att undersöka den saken...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
harry73
Men du som säljare får se till att det inte blir följdskador mellan kontraktskrivning och tillträde.

Tromigtvis är det något väldigt enkelt och är det bäst att du fixar det om du vill använda toan fram tills du flyttar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur många hundralappar kan det kosta att fixa? Klart sur eftersmak om en säljare hade börjat tjafsa om en sådan här sak i vad jag förmodar är en relativt stor affär.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Hur många hundralappar kan det kosta att fixa? Klart sur eftersmak om en säljare hade börjat tjafsa om en sådan här sak i vad jag förmodar är en relativt stor affär.
Ännu surare om köparen gnäller när han har köpt en söndrig WC och gnäller på att den är söndrig fastän han visste om det.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Grundregeln är att begagnade hus säljs i befintligt skick, därav undersökningsplikten.

Sen finns det nyanser av saker och ting, beskrivs badrummt/toaletten som "nyrenoverat" så har man mer fog för att toastolen ska vara ny och inte läcka eller ha andra olater för sig. Är den 5-10 år gammal, ja, då kan den hålla 10 år till, eller börja läcka i morgon...

Undersökningsplikt.

Enkla saker som att tex provspola muggen, titta efter fuktfläckar, lukta under diskbänken osv behöver man inte vara certifierad besiktningsinspektör för att göra. Jag har köpt båda mina hus utan att anlita något besiktningsföretag, jag har undersökt själv.

Har inget särskilt sagts är en läckande begagnad toalett således köparens bekymmer, särskilt som felet var känt vid kontraktskrivningen.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nu kan man väl iofs. tänka sig att köparen inte vill kännas vid att han fick reda på det. Men det låter ju som ett fel man rimligen måste upptäcka om man undersöker huset. Om det läcker ut vatten synligt vid varje spolning. Då ligger det inom undersökningsplikten.
 
H hempularen skrev:
Nu kan man väl iofs. tänka sig att köparen inte vill kännas vid att han fick reda på det. Men det låter ju som ett fel man rimligen måste upptäcka om man undersöker huset. Om det läcker ut vatten synligt vid varje spolning. Då ligger det inom undersökningsplikten.
de låg tom vatten under toaletten vid visningen :D så dom har sett det och vi har informerat mäklaren vid visningen. Dom flyttade in ca 1 månad efter övertagandet så allt kommer nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.